Samenwonen of trouwen met kind

Hallo! IK stel ook de vraag maar even hier. Jullie lezers hebben inmiddels al een kindje. Ik ben nu 16 weken zwanger en woon samen met mijn vriend. We gaan al 7 jaar met elkaar en hebben een samenlevingscontract. Nu vroeg ik me af wat er allemaal beter geregeld is voor je kind als je getrouwd bent. Is er iemand die is gaan trouwen omdat dit handiger was voor het kind? Natuurlijk ook omdat je van je vriend/man houdt, maar voornamelijk omdat er dan meer automatisch geregeld is.
Mijn vriend heeft de ongeborgen vrucht inmiddels erkend, maar wat moeten wij nog meer regelen na de geboorte. En wat hoeven we niet te regelen als we zouden trouwen.
Bedankt alvast voor jullie reacties! Hoop dat iemand hier meer over uitgezocht heeft in het verleden.
Groetjes
 
Hallo Britt,

Wij hebben een dochter en zijn niet getrouwd, maar hebben ook een samenlevingscontract. Mijn partner heeft toen ik zwanger was, ook de ongeboren vrucht erkend zodat hij ons kindje na de geboorte kon aangeven bij het gemeentehuis. Verder hebben wij in het gezagsregister laten aantekenen dat beide ouders de voogd zijn met gelijke zeggenschap. Nu is het zo geregeld, dat als mij wat zou overkomen, dan gaat onze dochter naar mijn partner. Doe je dit niet, dan betekent het automatisch dat je partner geen zeggenschap heeft over jullie kindje en dat jullie kindje naar jouw ouders zou gaan. De papieren voor het gezagsregister kun je krijgen bij het gemeentehuis. Het is een kwestie van 2-3 formulieren invullen en dan heb je alles net zo geregeld als dat je getrouwd zou zijn.
Veel succes ermee!
 
Hoi Britt!

Ook wij zijn niet getrouwd en hebben samen een prachtige dochter. Het is inderdaad een kwestie van na de geboorte even wat papieren invullen en opsturen en dan is alles geregeld wat betreft het ouderlijk gezag, net zoals dat is zou je getrouwd zijn. Die papieren krijg je overigens mee als je je kindje aangeeft en je bent niet getrouwd. Het is een kleine moeite en er staat op die papieren precies wat je moet doen. Het erfrecht e.d. heb je al geregeld d.m.v. het samenlevingscontract. Daar staat als het goed is in dat, mocht je kinderen krijgen die erfgenaam worden. Zolang je die niet hebt is je partner dat of wie je daarvoor aangemerkt hebt. Met het samenlevingscontrcat en het regelen van het ouderlijk gezag heb je dus alles wat je hebben moet. Succes!

Linda
 
Ik wil het over een ander boeg gooien.Ik heb al een tijdje twijfels over de relatie met mijn vriend.Hij heeft onze dochter erkend en wij wonen samen.Als wij uit elkaar zouden gaan ,dan wil ik wel dat mijn dochter haar vader blijft zien (vb 1weekend op 2,en nog een extra dag)Maar ik ben niet de vinden voor co-ouderschap.Mijn dochter is maar 4maand.Plus ben ik bang voor mijn schoonouders.Die onze dochter ook willen opeisen.(op een ziekelijke manier).Welke rechten hebben zij.Ik wil de tijd met mijn dochter niet delen met hun.Wie heeft hier ervaring mee.Ook met de erfenis rechten.
 
Hoi,
Het is inderdaad makkelijk om te regelen dat je partner net zoveel gezag heeft als jij.
Het is alleen niet altijd zo dat je die papieren meekrijgt bij de aangifte.
Bij ons is het zo dat je die papieren op moet halen bij de rechtbank.Maar verder gaat het dan hetzelfde.
Je moet wel allerlei kopieen erbij doen,van bv. je paspoort,een uittreksel van burgerregistratie en een kopie van de geboorte-aangifte.

Succes en geniet van je zwangerschap!!
Groetjes Antine
 
Britt,
Ik en mijn vriend hebben nu een zoon van 9 maanden en om eerlijk te zijn zag ik best wel tegen 'al'dat geregel op.Wij hebben geen samenlevingscontract.Ik had ook zo mijn twijfels:is het niet beter als we gaan trouwen? is toch veel makkelijker? dacht ik.
Maar toen we eenmaal met het aanvragen van de papieren begonnen was het zo klaar,het stelt bijna niks voor hoor! Een paar papieren,wat aanvragen en klaar!Het staat er allemaal heel goed bij wat je precies moet doen,het word heel goed uitgelegd.
Veel plezier nog met je zwangerschap en geniet er van! groetjes tessa
 
Terug
Bovenaan