Sauna

Hoi allemaal,
Na een miskraam proberen we nu weer zwanger te worden.
Ik ben na de miskraam nog niet ongi geworden maar heb volgens mij vorige week mijn eisprong gehad, die voel ik altijd.
Ik weet dus niet precies wanneer ik ongi zou moeten worden, mijn cyclus is altijd onregelmatig. Nu vroeg een vriendin vandaag of ik volgende week vrijdag mee naar de sauna ga. Stel nu dat het deze keer meteen raak is mag ik dan nog naar de sauna? of is het dan nog te vroeg en kan het geen kwaad?
Stomme vraag misschien maar ik weet het niet zo goed.
Liefs Janneke

hoi janneke,

ik heb als het goed is zat mijn nod.
ik hoop natuurlijk dat het raak is deze maand.
wij zijn gister naar de sauna geweest.
het kan gewoon hoor naar de sauna gaan.
het is alleen belangrijk dat je naar je eigen lichaam luistert en er uit gaat als het je te warm wordt. Bij ons in de sauna hadden ze de aufgub, ik weet niet of je weet wat dat is???
dan sprenkelen ze geurwater over de kachel en dan gaan ze zwaaien met een handdoek. de luchtvochtigheid wordt dan hoger en de gevoelstemp wordt dan veel warmer. bij ons werd dat gister gedaan door een vrouwtje die 7 maanden zwanger was, bij haar vorige zwangerschap deed ze het zelfs een week voor haar verlof nog.
zij zei ook als je maar naar je eigen lichaam luistert.
dus ik zou gewoon lekker heen gaan.
geniet ervan en veel plezier,

groetjes sandra

Hoi Sandra,
Bedankt voor je reactie!
Dan ga ik volgende week lekker een dagje ontspannen!
Jij succes en ik zal voor je duimen! Laat je iets weten?
Groetjes Janneke

hoi janneke,

bedankt voor het duimen.
ik zei al áls het goed is' heb ik 1 april mijn nod, dat is dus morgen. maar nou ben ik dus aan het temp en nu had ik gister mijn eerste verhoging en dat betekent dat je dan je eisprong hebt gehad. dus nou denk ik dat ik beter 14 dagen wachten kan met testen. want normaal heb je 14 dagen na je eisprong je nod.
maar als ik meer weet dan hoor je het zeker.
ik zal ook voor jou duimen!!

groetjes sandra

Hey hoi,

Voor zover ik weet mag je juist niet naar de suana de eerste 14 weken van je zwangerschap.
Die hoge temperaturen zouden gevaarlijk kunnen zijn.(net zoals koorts gevaarlijk kan zijn als je zwanger bent)
En je moet al helemaal niet gaan als je het niet gewend bent en niet regelmatig gaat.
Met dieren is het weleens getest,blootgesteld aan warmere temperaturen en werden er meer miskramen vast gesteld.
Google het maar eens op.
Ik zou in ieder geval het risico niet nemen.
Na de 14 weken kan het wel ,maar moet je ook oppassen en altijd met iemand samen gaan.

groetjes Jacq

maar als je nog niet weet dat je zwanger bent, dan ga je er toch geen dingen voor laten??
dan had ik de afgelopen 7 maanden niet naar de sauna gekunt???
als je positief getest hebt dan is het misschien een ander verhaal.

maar ik ga toch eens zoeken bij google, want nou wil ik het weten ook.

gr sandra

Nou sauna is iets wat ik wel in mijn achterhoofd zou houden terwijl je nog geen positieve zwangerschapstest hebt.
Want juist dan ben je misschien zo pril zwanger...waar het vruchtje zijn best doet om te groeien.
Maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten wat ie wil laten.
Maar ik zelf zou het risico absoluut niet nemen,dat zou mij veel te kostbaar zijn!!

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat er geen gezonde kindjes worden geboren bij mensen die wel naar de sauna gingen,tis gewoon een groter risico en je moet zelf maar bepalen of je die neemt of niet...

Maar wat dus belangrijk is....als je het niet gewend bent,moet je het al helemaal overwegen om het te laten...

groetjes Jacq

Hallo meiden,

Ik ben dus nieuw hier, net helemaal vers ingelogd :)   maar ik lees al wel een paar weken mee.
Wij doen sinds januari ons best om zwanger te worden, eigenlijk nog maar net dus.

Het sauna-stukje vind ik wel heel grappig, omdat ik daar zelf ook al twee keer tegen aan gelopen ben. Inderdaad, net als Jacqueline23 heb ik ook gelezen dat je de sauna de eerste 14 weken beter kunt vermijden omdat een verhoogde lichaamstemperatuur tijdens de eerste weken een verhoogde kans op een miskraam of afwijkingen zou kunnen geven.
Zelf hanteer ik het principe dus maar dat ik de eerste 14 dagen na mijn menstruatie wel naar de sauna ga, maar de tweede helft van de cyclus niet (dan kan je toch nog 14 dagen in de maand naar de sauna, Moon :)
De tweede helft van mijn cyclus 'gedraag' ik me sowieso als een zwangere: geen alcohol, medicijnen en dus ook geen sauna. Je weet nooit wanneer het raak is, vandaar.

Maar soms is het wel lastig: ik heb maar aan één vriendin verteld dat we zwanger proberen te worden, zij begrijpt het dus meteen als ik een gezellig sauna dagje afsla. Maar als een ander vriendinnetje het voorstel doet om naar de sauna te gaan, probeer ik daar maar even met een vage smoes omheen te lullen. Best lastig!

Groetjes,
Marinka

Terug
Bovenaan