saunadagje geplanned.

Hoi allemaal,

Ik ben net 6 weken zwanger van de 2de en nu heb ik maandag een beauty en saunadag bij ELysium in Blijswijk geplanned maar nu hoorde ik dat je niet naar de sauna mag als je zwanger bent? Deze dag heb ik al 3 maanden geleden geplanned.  Wie weet hier meer over.
Manuela mama van Eilish

Tja, sauna... moeilijk onderwerp.
De wetenschap is er nog niet helemaal uit. Er zijn proeven gedaan op dieren, waaruit bleek dat een saunabezoek schadelijk was voor de foetus.
Echter, het is niet humaan om deze proeven op mensen uit te proberen en uiteraard is er niemand die zich (en zijn ongeboren foetus) beschikbaar stelt voor de wetenschap. Wetenschappers vermoeden dat het slecht is. Sterker nog, er is wel aangetoond, dat het  verhogen van de lichaamstemperatuur met 1 of 2 graden van de moeder, zeker in de eerste 12 weken van de zwangerschap schadelijk is voor de foetus. Daardoor kunnen afwijkingen ontstaan.

De eerste 12 weken wordt de basis van de organen gevormd. Er wordt dus zowiezo door iedereen (zowel artsen als verloskundigen) sterk afgeraden om  de eerste 12 weken naar de sauna te gaan. Ook zonnebankenbezoek wordt deze eerste 12 weken afgeraden om dezelfde reden.

Over de rest van de zwangerschap verschillen de meningen.
Ik heb mij laten vertellen dat het na de eerste 12 weken  hoogst waarschijnlijk geen  kwaad meer kon mits:  
- je het gewend bent naar de sauna te gaan.
-  je echt niet langer dan 10 min. blijft zitten in een saunakabine,
- je het vermijd om plots af te koelen (dus geen dompelbad of koude stortdouche, maar een neveldouche en wat langer rusten in de buitenlucht tussendoor)
- je niet te lang blijft zitten in hele hete baden (zodat je lichaamstemperatuur niet te veel stijgt)
- je luistert naar je lichaam (ga dus ook echt uit die kabine als het niet lekker voelt, ook al zit je er pas 2 min. in)

(dus rust en zwem veel en sauna minder)

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en niet gaan. Of als je wel gaat, de sauna vermijden en het lekker houden bij het relaxen en een lichaamsbehandeling extra nemen of zo.

Sterkte en groetjes, Miriam

Hoi Manuela,

Ook mij is verteld dat het de eerste 14 weken streng afgeraden wordt om naar de sauna te gaan. Er zijn inderdaad alleen dierproeven gedaan (want wie wil haar babay daaraan blootstellen??) en juist omdat alle organen van de baby zich nog moeten ontwikkelen en ze dus bij dieren afwijkingen hebben geconstateerd, neemt men liever het zekere voor het onzekere! De baby kan nl.  nog niet zijn/haar eigen temperatuur regelen en ook de bacterien die toch in de warme baden/sauna's zitten, schijnen schadelijk te zijn.

Ik ben dus zelf afgelopen donderdag pas voor het eerst geweest ( dus met dik 21 weken) en heb goed opgelet om mijn temperatuur niet te hoog te laten oplopen. Ook ben ik niet in een dompelbad of onder een stortdouche gaan staan, maar heb me in het gewone zwembad of buiten laten afkoelen......

Je moet natuurlijk zelf kiezen, maar ik heb het maar een paar weekjes uitgesteld....
Succes!
Groetjes,

NathalieMS (21 w.+5)

Het mag als je een regelmatige saunabezoeker bent zeggen ze...maar goed is het nooit. Ik zou het zeker niet doen want stel dat het niet goed gaat! De lichaamstemp. mag inderdaad niet te ver omhoog schieten dus flink gaan zitten zweten is niet goed.
Jammer maar helaas...

gr.Ing

Hallo,

Ik ben met 13 weken lekker naar de sauna geweest, ook in Elysium. Gewoon met mate, niet tot het uiterste gaan....Ik heb inderdaad ook gehoord dat het voor 13 weken niet goed is ivm de aanleg van alle organen. Daarna kan echt wel als je het gewend bent.

Dus als ik jou was zou ik nog even wachten met de sauna tot 13 weken en daarna lekker genieten!!

Groetjes!

Hoi,
Ik heb deze week ontdekt dat ik zwanger ben, dus nu 4,5 week officieel. Ik ga wekelijks naar de sauna en dacht dat ik dit ook wel kon voortzetten totdat ik jullie forum berichtjes hierover las. Ik ben even op internet gaan zoeken en inderdaad wordt het aangeraden pas na 3 maanden zwangerschap voort te zetten, mits je een regelmatige saunaganger bent. Ik ben de afgelopen weken dus wel geweest, maar toen wist ik helemaal nog niet dat ik zwanger was. Wij zijn sinds februari "bezig" en  het kan soms nog al een tijdje duren voordat het 'raak' is, maar bij ons ging het uiteindelijk dus redelijk snel (als alles goed mag blijven gaan). Ik denk dat ik nu maar het zekere voor het onzekere neem en voorlopig niet naar de sauna ga, wel jammer, want het is zo heerlijk.. Weten jullie trouwens hoe het zit met sporten? Ik sport namelijk ook wel fanatiek wekelijks op de sportschool met veel springen  en ook buikspieren.
groetjes,
Anna

Ook ik ging geregeld naar de sauna. Zeker 2 keer in de week. Tegen mij was gezegd dat het mocht, omdat ik het wel gewend was, maar heb zelf besloten het NIET meer te doen. Ik plan wel weer zo'n dagje als de kleine er is. kan ik er zelf toch meer van genieten en ontspannen....

Succes

XX Saskia
34.6 wk

Hoi Manuela, je mag gewoon naar de sauna gaan hoor! Ik ben 6 mei naar de sauna geweest bij de zwaluwhoeve in Harderwijk. Was toen 18 weken.
Je mag alleen niet in de infraroodsauna's!  Ook al ben je nog nooit in een sauna geweest, het kan echt  geen kwaad voor je kleintje.
Ik heb dit ook van tevoren nagevraagd aan mijn verloskundige en bij de zwaluwhoeve zelf.
Je lichaam geeft zelf wel aan wanneer het genoeg is geweest.
geniet er lekker van!

Liefs Suus

Terug
Bovenaan