Tja, sauna... moeilijk onderwerp.
De wetenschap is er nog niet helemaal uit. Er zijn proeven gedaan op dieren, waaruit bleek dat een saunabezoek schadelijk was voor de foetus.
Echter, het is niet humaan om deze proeven op mensen uit te proberen en uiteraard is er niemand die zich (en zijn ongeboren foetus) beschikbaar stelt voor de wetenschap. Wetenschappers vermoeden dat het slecht is. Sterker nog, er is wel aangetoond, dat het verhogen van de lichaamstemperatuur met 1 of 2 graden van de moeder, zeker in de eerste 12 weken van de zwangerschap schadelijk is voor de foetus. Daardoor kunnen afwijkingen ontstaan.
De eerste 12 weken wordt de basis van de organen gevormd. Er wordt dus zowiezo door iedereen (zowel artsen als verloskundigen) sterk afgeraden om de eerste 12 weken naar de sauna te gaan. Ook zonnebankenbezoek wordt deze eerste 12 weken afgeraden om dezelfde reden.
Over de rest van de zwangerschap verschillen de meningen.
Ik heb mij laten vertellen dat het na de eerste 12 weken hoogst waarschijnlijk geen kwaad meer kon mits:
- je het gewend bent naar de sauna te gaan.
- je echt niet langer dan 10 min. blijft zitten in een saunakabine,
- je het vermijd om plots af te koelen (dus geen dompelbad of koude stortdouche, maar een neveldouche en wat langer rusten in de buitenlucht tussendoor)
- je niet te lang blijft zitten in hele hete baden (zodat je lichaamstemperatuur niet te veel stijgt)
- je luistert naar je lichaam (ga dus ook echt uit die kabine als het niet lekker voelt, ook al zit je er pas 2 min. in)
(dus rust en zwem veel en sauna minder)
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en niet gaan. Of als je wel gaat, de sauna vermijden en het lekker houden bij het relaxen en een lichaamsbehandeling extra nemen of zo.
Sterkte en groetjes, Miriam