Saus

<p>Hoi,</p><p>Ik zit hier al dagen mee en ik ben ervan bewust dat ik er niets meer aan kan doen, maar toch...</p><p>Ik heb laatst knoflooksaus gegeten wat erg waterig was en waarschijnlijk niet goed bewaard. Eigeel en yoghurt staat op de ingrediëntenlijst. Waarschijnlijk is het van de zomer tijdens bbq etc gebruikt. Het is een saus die je na openen in de koelkast moet bewaren en ongeopend ongeveer 2 jaar houdbaar is. Stom stom ik had het gewoon niet moeten eten al was het maar een kleine hoeveelheid</p><p>Nu gaat het door mijn hoofd. Kan er listeria of andere schadelijke bacteriën in zitten? Het maakt mij helemaal gek en ik krijg het niet uit mijn hoofd.</p><p>Ik zoek geruststelling :)  </p>

Als je er niet ziek van bent geworden is er waarschijnlijk niets aan de hand. Maar als dat je niet geruststelt, zou ik de verloskundige even vragen :)

Als je er zelf niet ziek van bent geworden, denk ik inderdaad dat er vrij weinig aan de hand zal zijn. Maar bij twijfel altijd even een deskundige bellen.

Ik gebruik bij twijfel of ik iets wel of niet mag de app ZwangerHap van het Voedingscentrum. Misschien een idee om te downloaden als je deze nog niet hebt.

Als je je niet ziek voelt zal er niks aan de hand zijn. No worries, het zijn allemaal meer voorzorgsmaatregelen. Als je een keer iets hebt gegeten of gedronken wat eigenlijk niet 'mag', zal er nog steeds 99 vd 100 keer niks aan de hand zijn. Maargoed ik ben dan ook redelijk relaxt met dit soort dingen :)

O ja, ik snap je gevoel en het blijven nadenken erover! Maar zoals StephW ook zegt, het zijn allemaal voorzorgsmaatregelen. De kans dat je van zoiets listeria krijgt is echt heeeeeeeel klein. Garanties heb je nooit, maar vraag maar eens aan je moeder of zij toen ze zwanger was ooit van listeria gehoord had en zoveel nadacht over wat ze at zoals wij nu doen... 
Ik woon in een land waar geen enkele zwangere vrouw ooit van listeria gehoord heeft en bij de intake alleen wordt gezegd dat je foliumzuur moet slikken en geen koffie mag drinken... Meer voedingsadviezen krijg je niet... Dus de vrouwen hier eten alles en krijgen ook heeeeeel veel gezonde kinderen... 
Natuurlijk zouden ze hier wel wat alerter mogen zijn, maar ik denk dat we in NL soms wel mogen leren een beetje te relativeren ?? De voedingsadviezen zijn er vooral omdat het een kleine moeite is bepaalde dingen niet te eten en het wel kan bijdragen aan de gezondheid van de baby. 
Kortom, probeer het te vergeten. Gebeurd is gebeurd, je kan het niet terug draaien en je bent gelukkig niet ziek geworden! De kans is het aaaaaallergrootsts dat er helemaal niets is. 
Geniet van je zwangerschap ??

Terug
Bovenaan