Zaterdag 14 januari 2006 4.45 uur wordt ik wakker van een vreemde steek in mijn buik. Ik was 13 januari uitgeteld en mijn buik was al zo lang aan het rommelen dat ik nu niet meer geloofde dat ik een wee had. Ik ging dan ook naar het toilet en kroop weer mijn bed in. Toen opnieuw zo'n steek. Ik heb een tijdje wakker gelegen in mijn bed en na een half uurtje om de 5 minuten ongeveer zo'n steek gevoeld te hebben wist ik het nog niet zeker. Ik kon niet meer slapen en ben toen maar naar beneden gegaan en heb een DVD opgezet met een klokje naast de bank. Weer een half uur later wist ik het echt zeker en heb ik mijn man wakker gemaakt. De vk was er tegen 6 uur. Helaas kon ze mijn baby nog met haar vingers uit mijn bekken omhoog duwen en had ik nog geen cm ontsluiting. De baby was met ruim 40 weken nog steeds niet ingedaald, zelfs niet toen de bevalling op gang was gekomen. De vk is toen weer naar huis gegaan, het konden immers oefenweeen zijn. Nou ik heb vreselijk gebaald van dat nieuws natuurlijk want ik was die zwangerschap behoorlijk zat en was zo nieuwsgierig naar die kleine dat het door moest zetten van mij. Gelukkig deed het dat ook. Tegen 12 uur kwam de vk weer langs en zag ze dat ik inmiddels goede weeen had maar helaas nog geen cm ontsluiting. Ik was toen al behoorlijk moe kan ik je zeggen. Om 3 uur heeft ze me naar het ziekenhuis gestuurd omdat ik nog steeds geen cm ontsluiting had en inmiddels kapot zat. In het ziekenhuis door het autoritje had ik ineens 3 cm ontsluiting en werden mijn vliezen gebroken. Na een uurtje of 2 kreeg in een ruggeprik omdat ik er echt helemaal doorheen zat. De uurtjes daarna heb ik heel rustig bij kunnen komen voor het persen. Tegen een uur of half 11 's avonds kreeg ik persdrang en had ik goede ontsluiting, maar wat bleek de kleine was nog steeds niet ingedaald. Ik heb toen een uurtje ongeveer de persweeen weg moeten puffen op mijn zij met mijn benen op elkaar. Wel moest ik passief een beetje meeduwen om de baby verder mijn bekken in te krijgen. Hierna volgde nog anderhalf uur daadwerkelijk persen voordat Tygo eindelijk geboren was na een knip. Tygo is uiteindelijk op zondag 15 januari '06 geboren met een gewicht van 4090 gram.
Om een nog langer verhaal wat korter te maken bleek dat ik een paar uur na de bevalling niet meer kon lopen van de pijn. Dat was kennelijk niet normaal en er werden foto's gemaakt van mijn bekken, wat bleek mijn schaambot was gebroken door de bevalling.
Normaal dalen baby's rond de 35 weken netjes in waardoor je bekken langzaam opgerekt worden. Dit proces heb ik dus gemist en heb Tygo dus door een heel stijf bekken moeten persen met lomp geweld. Ik heb eerdaags een nagesprek in het ziekenhuis omdat het me allemaal nog niet lekker zit, ik wil wat antwoorden op vragen waar ik nog mee zit. Ook voor een evt. volgende zwangerschap want deze bevalling was voor mij echt een regelrechte ramp met echt heel veel pijn. Ook heb ik niet echt kunnen genieten van mijn kraamtijd. Ik kon me niet eens omdraaien in mijn bed laat staan Tygo verzorgen. Ik heb 2 weken op bed gelegen en daarna kon ik een beetje op krukken lopen. Nu heb ik al vanaf dag 1 fysiotherapie en dat gaat zo nog wel een aantal maanden door, zeker tot na de zomervakantie. Nu heb ik 1 keer ind e week fysiotherapie en 2 keer fysio fitness om mijn bekkenbodemspieren sterk te maken.
Mijn verhaal is een beetje snel getypt omdat Tygo het er allemaal niet mee eens was wat mama deed haha. Maar hopelijk begrijpen jullie mijn verhaal en misschien hebben meerdere vrouwen hier ervaring mee. Ik ben namelijk benieuwd hoe lang het duurde voordat je weer alles goed kon zonder pijn, hoe lang het duurde voordat je weer seks durfde te hebben en hoe je tegen een evt. nieuwe zwangerschap en nog belangrijker de bevalling aankeek of aankijkt.
Groetjes Lieskuh
Om een nog langer verhaal wat korter te maken bleek dat ik een paar uur na de bevalling niet meer kon lopen van de pijn. Dat was kennelijk niet normaal en er werden foto's gemaakt van mijn bekken, wat bleek mijn schaambot was gebroken door de bevalling.
Normaal dalen baby's rond de 35 weken netjes in waardoor je bekken langzaam opgerekt worden. Dit proces heb ik dus gemist en heb Tygo dus door een heel stijf bekken moeten persen met lomp geweld. Ik heb eerdaags een nagesprek in het ziekenhuis omdat het me allemaal nog niet lekker zit, ik wil wat antwoorden op vragen waar ik nog mee zit. Ook voor een evt. volgende zwangerschap want deze bevalling was voor mij echt een regelrechte ramp met echt heel veel pijn. Ook heb ik niet echt kunnen genieten van mijn kraamtijd. Ik kon me niet eens omdraaien in mijn bed laat staan Tygo verzorgen. Ik heb 2 weken op bed gelegen en daarna kon ik een beetje op krukken lopen. Nu heb ik al vanaf dag 1 fysiotherapie en dat gaat zo nog wel een aantal maanden door, zeker tot na de zomervakantie. Nu heb ik 1 keer ind e week fysiotherapie en 2 keer fysio fitness om mijn bekkenbodemspieren sterk te maken.
Mijn verhaal is een beetje snel getypt omdat Tygo het er allemaal niet mee eens was wat mama deed haha. Maar hopelijk begrijpen jullie mijn verhaal en misschien hebben meerdere vrouwen hier ervaring mee. Ik ben namelijk benieuwd hoe lang het duurde voordat je weer alles goed kon zonder pijn, hoe lang het duurde voordat je weer seks durfde te hebben en hoe je tegen een evt. nieuwe zwangerschap en nog belangrijker de bevalling aankeek of aankijkt.
Groetjes Lieskuh