<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik heb gedurende mijn zwangerschap erg last gehad van somberheid. Ik kon niet genieten van mijn zwangerschap, baalde ervan dat ik door klachten arbeidsongeschikt werd en vond trapjes in mijn buik erg irritant. Ik schaamde me hier heel erg voor, zeker omdat een vriendin van mij die bijna even ver was na 10 weken een miskraam heeft gehad. Ik zag er echt naar uit om een kleine te verwelkomen, maar ik kon ook de vreugde om mijn zwangerschap niet echt vinden.</p><p>Uiteindelijk heb ik geprobeerd hier met mijn partner over te praten, maar die begreep mij niet echt. Ik was erg overstuur, omdat ik langzamerhand wel begon te twijfelen of het normaal of hormonen waren of zo. Al doe je naar je omgeving automatisch heel erg enthousiast enz, dus eigenlijk weet je wel dat het niet heel normaal is. Mijn partner reageerde echter dat ik niet zo moet blijven hangen in het negatieve en wel kon verwachten dat een zwangerschap niet altijd soepel verloopt. Ik heb geprobeerd mijn gevoel te beschrijven en daar raakte hij daarna beledigd om. </p><p>Ik heb daarna mijn mond erover gehouden verder. Nu sinds ik ongeveer 26 weken ben begin ik toch iets meer schopjes te waarderen en een gelukkig gevoel te krijgen bij een echo. Langzaam begin ik een beetje te genieten. Nu heb ik alleen laatst mijn partner verteld dat ik me beter voelde, maar dat ik wel van hem wat emotionele steun heb gemist in die periode. Nu praat hij al een paar dagen niet tegen me, omdat ik nu doe alsof ik hem niets interesseer. Nadeel is dat ik de somberheid weer terug voel komen en eigenlijk dagelijks zit te huilen om alles. In mn eentje. </p><p>Herkent iemand zich in die somberheid en eventueel een niet begripvolle partner? Hoe zijn jullie ermee omgegaan? Ik schaam me zo erg. We hebben bewust gekozen om te gaan voor een baby en hij is ook zeker heel welkom! Ik wil me alleen weer fijn voelen... Alle tips zijn welkom...</p><p> </p>