Scheiding en nieuw gezin

Hallo,

Ik heb een dochtertje van 4 1/2. Afgelopen jaar ben ik gescheiden. Zij is bij mij gebleven en om de week gaat ze naar haar (fun)pappa. Inmiddels ben ik samen met haar ingetrokken bij mijn vriend en zijn twee kinderen van 15 en 13. Gelukkig zit ik samen met mijn vriend itt mijn ex destijds, wel op een lijn qua haar opvoeding. Maar het is echt vermoeiend en ik weet het echt niet meer. Constant is ze bezig haar grenzen te verleggen. Ze luistert heel slecht terwijl ze achteraf precies uit haar eigen weet aan te geven wat ze fout doet. Ook de oudste van 15 geeft ze constant overal de schuld van terwijl hij niets doet. De kinderen weten ook niet meer wat ze wel en niet goed doen bij haar. Die zijn bang dat wij denken dat het aan hen ligt, maar dat is niet zo en dat zeggen wij ook. Als je haar alleen hebt dan is er niets aan de hand. Dan is ze een lief kind, maar zo gauw er meer bij komen dan is het hek van de dam. Als ik haar op haar gedrag aanspreek dan is het net of ik niet tot haar doordring en ze stapt dood leuk over op een ander onderwerp

Het ergste, en kwetsends,  vind ik ook nog dat ze zegt dat ze het hier stom vind en bij pappa leuker, terwijl hij haar maar om de twee weken een kort weekend wilt en zelf voor de vakanties moet ik veel moeite doen dat hij zich aan het convenant houdt. Andere vaders doen veel moeite om hun kind  te zien. Hij dus echt niet!!!  Uit haar verhalen als ze bij haar vader is geweest begrijp ik dat ze al diverse vriendinnen van hem heeft gezien of er  heeft gelogeerd. Lees wissellende. Die hebben dan ook kindjes en blijkbaar gaan ze dan iets leuk doen en dan is ze daar helemaal weg van."y en I zijn veel liever dan jullie!!!" Maarja, wij zijn hier gewoon een gezin waar regels gelden zoals bij ieder ander gezin en zij is gewoon een van de vijf. Geen fun gezin snap je? Wij doen wel fun dingen maar gewoon zoals ieder ander gezin.

Wie herkent dit? Hoe ga ik/wij hier in godsnaam mee om? En vooral hoe stop ik haar gekwets naar de oudere kinderen. Zij vinden haar leuk en lief maar ze weten het gewoon niet meer. En ik wil niet dat mijn dochter als een wig tussen mij en mijn vriend komt in te staan.
 
Hallo,

Mijn dochter (3 in april) heeft al een hele tijd door dat ze alles op iemand anders kan steken. Dat dit niet altijd werkt en na een paar keer proberen ik haar ook wel door heb, dat heeft ze nog niet begrepen.
Krijgt ze onder haar voeten, hebben ze ruzie,... heeft meestal zus het gedaan. Pakt dat niet dan stapt ze over op broer en soms heb ik het zelfs gedaan of papa.
Dus denk dat dat ergens een fase is (hopelijk), want haar  zus(6) heeft dat ook gehad.

Dat  jouw dochter  het bij papa toch veel leuker vindt is een enorm kwetsende opmerking. Maar als ze bij papa enkel leuke dingen doet en bij jullie gewoon meedraaid in jullie nieuwe gezin. Dan zegt ze zulke dingen gemakkelijker.En ze zal weten dat het jullie kwetst, maar echt weten hoe diep dat gaat dat weet ze nog niet. Dus daar houdt ze geen rekening mee.

Als een van mijn kids echt ver gaat zeg ik duidelijk dat ze zoiets niet mogen zeggen/doen want ik ben nog steeds mama. En zoiets zeg/doe je niet bij mama.

Jouw dochter zal er aan moeten wennen dat je bepaalde dingen niet zegt/doet. Dat vraagt tijd en misschien is mijn aanpak niet de goede voor jouw dochter.

Onze situatie is verschillend, jij hebt een nieuw gezin. Ik, ik heb mijn gezin (lees niet gescheiden en/of nieuw gezin)

Veel sterkte, goede moed Veerle
 
Terug
Bovenaan