Schema 1 jaar

Hoihoi,

Onze dochter Evy wordt in mei 1 jaar. Ze weegt nu 8170gr. en is 73cm.
Ik heb van het cb allerlei folders e.d meegekregen over eten/drinken vanaf 1 jaar. Heeft me toch weer aan het twijfelen gebracht. Weet dat het niet nodig is, dat ze zelf goed aangeeft wat ze wil, maar als ik lees, wat ze nodig moet hebben....

Ze eet/drinkt nu:
Ontbijt: 1 fles opvolgmelk van 160cc water en 2 schepjes pap (pap met lepel wil ze niet en meer schepjes pap in de fles weigert ze ook).
Tussendoor ochtend: 1 potje fruit 8 maanden.
Lunch: 1 a 2 boterhammen en een uurtje later fles opvolgmelk van 130cc water.
Avond: 1 potje warme hap 8 maanden en een toetje (ze krijgt niets tussen lunch en avond omdat ze tot 16.00 slaapt en om 17.00 dan eet).
Voor het naar bed gaan nog een fles opvolgmelk van 130cc water.

Die laatste fles hebben we al vaker laten vervallen en dat gaat goed. Die kan er dus wel vanaf. Nu willen we haar met de pot mee laten eten en dan samen met ons. Dit houdt in dat ze dan een uur later zal gaan eten. Kan ik haar dan rond 16.00 nog wat te drinken en een rijstewafel of zo geven?
Gister heeft ze meegegeten, maar dat was wel beduidend minder dan een potje. Ze zal natuurlijk moeten wennen aan mama's/papa's kookkunst.

Verder maak ik me zorgen over haar drinken. Ze zou dus vanaf een jaar 300cc melkproducten moeten hebben en daarnaast nog 500cc ander vocht.
Opvolgmelk via de fles gaat goed, flessen gaan leeg. Maar in totaal ook geen 800cc.
Maar iets anders drinken is een ramp. Een tuitbeker is leuk, om 1 of 2 slokjes te drinken, maar daarna wordt er alleen maar mee gespeeld. En steeds aanbieden is ook weer niet goed voor de tanden.
Ander drinken in de fles, wil ze ook niet, en "mag" natuurlijk vanaf 1 jaar ook niet meer.
Ze drinkt nu wel redelijk aan een bekertje, maar ze is zo snel afgeleid, dat ze maar een 50-75cc per keer drinkt. Als ik op die manier nog 500cc moet aanbieden, zie ik me goed gaan op een dag.

Ik weet, dat ze overal aan zal moeten wennen, maar we zijn met een tuitbeker al bezig vanaf 6 maanden en met een gewone beker ook al een tijdje.

Hebben jullie nog adviezen voor mij of schema's van julie kindjes, zodat ik kan vergelijken en dan een gulden middenweg kiezen voor Evy. Zij bepaalt natuurlijk, maar ze zal toch zeker meer moeten gaan drinken, op een of andere manier.

Alvast bedankt,
Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

Schema van onze dochter met 1 jaar was:

7.00 uur 210 gewone volle melk +boterham
9.30 uur Fruit + sap
11.30 uur 2 boterhammen+cracker + 180 cc nutr. groeimelk
15.00 uur yoghurt+sap+koek
18.00 uur warm eten met ons mee +sap

Ik zou gewoon om 16.00 uur inderdaad wat drinken met iets van een koek ofzo aanbieden. of soms wat meer vullend, yoghurt met koek ipv yoghurt na het eten.
Tuitbeker gewoon blijven oefenen, ze krijgen het vanzelf een keer door.
Je zou ook het drinken ( sap ofzo ) nog even wat op kunnen warmen. Onze dochter wilde eerst ook geen sap, maar wel als het warm was net als de melk. Daarna rustig aan over geschakelt.

Wat ik trouwens ook een tijd heb gedaan met de melk toen ze minder mocht is dus 2 x 150 cc en dat aangelengt met water tot een volle tuitbeker. Dit zodat ze dus wel die helemaal leeg dronk en gelijk veel binnen had.

quote: marian24 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-04-2009 20:13:54'));

Wat ik trouwens ook een tijd heb gedaan met de melk toen ze minder mocht is dus 2 x 150 cc en dat aangelengt met water tot een volle tuitbeker. Dit zodat ze dus wel die helemaal leeg dronk en gelijk veel binnen had.

Hihi zo ben ik nog weer even.
Je hebt dan dus 2 keer 200 cc vocht al binnen als ze die helemaal leeg wil drinken natuurlijk. En dan nog 3 keer drinken aanbieden tussendoor en je komt al richting de 700 cc. Trouwens zeggen ze al 800 cc met 1 jaar! De meeste van 1,5 jaar drinken nu ongeveer zoveel volgens mij. Volgens mij mag je daar vocht van fruit enzo ook aan mee rekenen dan hoor.
Gewoon goed opletten of er natte luiers blijven, dan is het gewoon prima.

Hier hadden we met 1 jaar eigenlijk niet iets dat je een schema kon noemen. Als wij aten, ontbijt, lunch, avondeten, koffietijd, theetijd, dan aten/dronken ze ook iets, als ze wakker waren. Daarnaast gewoon borst op verzoek (dus over hoeveelheden melk kan ik niet veel met je delen). Ander drinken wilden ze met 1 jaar nog niet echt. Hoguit een paar slokjes water of thee.

hoi
schema vanaf 1 jaar tot nu eigenlijk voor mijn dochter van 15 maanden is:

7.30u pap (=200ml opvolgmelk +7 eetl bambix)
9.30u fruit (ongeveer 1 stuk klein gesneden, als het peer is dan pureren anders wilt ze het niet)
slapen
12.30u 1 a 2  sneetjes brood met beleg
15.00u 100ml yoghurt/vla/kwark of een liga koekje
soms wil ze nog slapen, soms niet
17.00u warm eten (als we weg zijn dan een potje, anders thuis vers.. ongeveer 250gram) geen toetje na
19.00 opvolgmelk van 170ml en dan slapen

tussendoor biedt ik heel vaak afgekoeld gekookt water aan, drinkt ze ongeveer 400ml van gedurende de dag

Vanaf 1 jaar hoeven ze maar 300ml melk.. ik biedt iets meer kan.. samen na haar flesje kan ze lekker slapen.
Ook bovenop wat ze eet en drinkt, volgens advies van cb nog eens 10microgram vit d druppels op een dag

groetjes

jess

Hoi hoi,

Sofie wordt 17 mei 1 jaar, dit is nu ons schema:

07.00 bord pap
08.30-10.30 slapen
11.00 fruit
12.15 broodje
12.50 fles opvolgmelk 180 water
13.00 - 15.00 slapen
16.00 tussendoortje (soepstengel oid)
17.00 warme hap
18.00-20.30 slapen
20.30 nog eruit voor laatste fles
21.00-07.00 slapen

Tussendoor krijg ik er geen ander drinken in, daarom maak ik haar om 20.30 nog steeds wakker.

Hoe geven jullie je kleintjes tussendoor drinken? Geven jullie het uit de fles, of drinken jullie kleintjes het zelf uit een tuitbeker of zo?  Sofie wil namelijk nergens anders  uit drinken, ben nog op zoek naar de ideale beker!

Groetjes Marije
mv Sofie 17-05-08

Terug
Bovenaan