Schema 7-8 maand

Hii allemaal

Wat is/was jullie schema bij een kleintje van 7-8 maand kwa voeding en dutjes en slapen etc.. mijn kleine man eet heel zijn potjes leeg maar word wel heel lastig met de fles.
Dit is nog zijn schema (ja ben van plan om dit te veranderen weet alleen niet goed hoe en wat)

07:00 uur fles (180 +6)
09:00 uur klein beetje brood met mama (dus geen hele boterham gewoon een paar hapjes van mama. Met wat slokjes ranja of water
11:00 uur fles (180 +6)
13:00 uur fruithap heel potje 6+ maand
15:00 uur fles (180 +6)
17:00 uur warm eten heel potje 6+ maand
19:00 uur fles (180 +6)
23:00 uur fles (180 +6)(+3 fijne granen)


Maar alleen zijn laatste en eerste fles eet hij helemaal op de andere flessen gaan er met pijn en moeite in zelfs met heel veel gehuil geschreeuw en getrappel. Ik ben bang dat als ik hem minder van de fles geef en dus minder fles laat eten dat hij te kort komt of niet genoeg gaat groeien meer.

Hoor graag wat tips aub geen haat dit is gewoon hoe ik het doe en wil graag verandering in zijn schema zodat ik en mijn zoontje met plezier de dag weer door kunnen.
 
Oo ik wil er nog wel bij zeggen dat die hapjes boterham om 09:00 uur niet altijd gaat aangezien de kleine het liefst na zijn fles van 07:00 uur nog wil doorslapen tot de fles van 11:00 uur. Dus alleen als hij wel wakker is krijgt hij dus wat hapjes brood :)
 
Mijn dochter is nu 7,5 maand oud en wij houden ongeveer dit schema aan:
07.00u fles (180cc)
09.00u fruit
Naar bed
11.00u fles (180 cc)
12.00u een boterham met boter (en afwisselend 100% pindakaas)
Naar bed
15.00u fles (180 cc)
17.00u warme hap (ik maak het zelf klaar, meestal gaat het volledig op)
Meestal doet ze hiertussen nog een powernapje
19.00u fles (180 cc)
Ze slaapt ongeveer van 19.15u tot 06.45u


Ik heb niet echt tips voor je. Denk wel dat je er ergens een fles vanaf mag halen en hem meer brood kan geven.
 
Vanaf een maand of 7/8 gaat de vaste voeding ook echt belangrijker worden en dan is het niet erg dat er een fles af gaat of dat de flessen minder goed gedronken worden. Ik zou ook kijken of je richting het schema van Roossie kan gaan. Wat je ook kan proberen als je wil dat je kleintje meer vocht krijgt is hele kleine beetjes yoghurt proberen te geven.
 
5 flessen en 2 potjes is wel veel hoor! Denk dat hij daarom zo tegenstribbelt. De meeste baby's drinken vanaf 6 maanden 4 flesjes en richting de 8/9 maanden 3 flesjes. Met 2 hele potjes en misschien nog een echt broodmoment toevoegen komt hij wel genoeg aan zijn voeding. Bij de hapjes kun je slokjes water geven.
En als hij toch honger heeft meld hij zich zelf wel!
 
Vaste voeding gaat nu toenemen, en dan loopt de behoefte aan flesvoeding inderdaad terug. Je kindje krijgt nu wel nog veel. Ik ben geen fan van voedingsschema's van instellingen, maar ik vond de melkrichtlijn wel handig om er af en toe ter vergelijk even naast te houden. Het CB zei met 6 maanden tegen ons dat we moesten gaan terugwerken naar 500 ml per dag. Dat was voor ons nog te vroeg toen, maar tussen 6-11 maanden liep de melk heel snel terug, wel een fles per maand ofzo. Rond een jaar zitten ze dan op 300-350 ml melkproducten. 

Bij 7/8 maanden sliep onze dochter nog 3 keer en vroeg ook nog een 23 uur voeding. Dus het 3 flessenschema lukte zeker nog niet. 
Ik maakte de dagflessen kleiner. 
Ze kreeg fruit in de ochtend, een boterham bij de lunch, en avondeten met ons mee. Het was wisselend hoeveel er naar binnen ging. Meestal iets van 100-150 gr fruit en 75-100 gr avondeten. 
De ochtendfles was 180+6 en dan de rest van de dag, 11 uur 15 uur, 19 uur en 23 uur 120+4

Bij 8 maanden ging ze de 23 uur voeding heel slecht drinken en hebben we die geschrapt. En met 9 maanden ging ze 2 slaapjes doen, en toen hebben we de 11 en 15 uur fles samengevoegd na de lunch. Toen was het dus 180+6, 150+5 en 150+5. Om een beeld te geven van hoe snel het terug loopt. Ze ging toen ook ontbijt mee eten, havermout of een boterham. En een voedzame snack eind van de middag. 
 
5 flessen én potjes?? Jeetje wat veel!

Hier gingen we vanaf 7.5 maand naar 3 flessen en dat is heel normaal. Dus fles om 7.00-13.00-19.00.
Dan fruit om 9.00, brood om 11.30, cracker om 15.30 en groente om 17.30.
Soms nog een nachtfles (op verzoek)
Maar met 7.5 a 8 maanden is 3 flessen per dag echt voldoende! Dan hoeft hij echt niet meer elke 4 uur een fles. Ik werk al 10 jaar i de kinderopvang en vanaf 7.5 maand gaat eigenlijk elk kind minderen in flessen.

Ik vind het dus wel logisch dat hij de flessen niet meer leegdrinkt. Je mag er gerust 1 of 2 weglaten!
 
Terug
Bovenaan