schema's loslaten en niet plannen is voor mij moeilijk! Voor jullie ook?

A

Anoniem

Guest
Hallo mama's!!

Precies vandaag is onze docher een half jaar! En we moesten vanochtend naar het consultatiebureau (hier in de omgeving wordt het ook wel consternatiebureau genoemd...!!). Alles was goed, goed gegroeid enz. We zijn dus heel tevreden, maar
over haar voeding vind ik ze niet echt duidelijk. Ik ben iemand die echt op de tijd leeft (soms heel irritant) en ze geven nu niet meer een "vaststaand" schema wat je kunt volgen zoals de eerste maanden. De arts zei: iedere baby is anders en je moet nu gewoon naar je kind kijken wanneer het honger heeft.
Op zich wel goed, maar ik heb het gevoel dat je dan maar wat aanrommelt. Ik zeg bijvoorbeeld om half 8 slaapt ze al, maar dan moet ze haar laatste vierde fles. Mag ze die dan ook om half 11? Ja, als jullie dat niet erg vinden om hem zo laat te geven is het antwoord.
De arts zegt ze moet nu 3,5 a 4 flessen, een fruithap en een groentehap. Ik vind het moeilijk hoor! Ik moet weer even in een nieuw ritme komen en waarschijnlijk niet alles willen plannen. Als ik jullie schema's zie van bijvoorbeeld 7 en 8 maanden, dan zijn die ook erg verschillend. Hoe doen jullie dat? Ik word er een beetje onzeker van.

Ik heb ook het idee dat ik maar wat aanmodder, hoor...je bent dus niet de enigste ;)
Ikzelf doe nog weinig met warm eten, omdat ik het gevoel heb dat hij meer behoefte nog heeft aan melk. Ik wil eerst langzaam over op ander voedsel, en aangezien ik en mijn wederhelft allebei in ploegendiensten zitten is het soms een heel gevogel wat hij wanneer moet hebben. Ook ligt het aan de tijden dat hij wakker word.
Wanneer je half   acht de laatste fles geeft, word 'ie dan om half 11 weer wakker of moet je hem dan wakker maken? Anders zou ik hem lekker laten slapen, hoor....
Ik zit nu op drie flessen, 1 keer pap of warme hap, en 1 keer fruithap met een ligaatje erdoor. Wanneer wij koffie drinken krijgt hij een lange vinger en diksap (140 cc verdund)
Wat wil je precies weten, hoe je het moet aanpakken; of wat je wanneer moet geven?

Groetjes vonneg

Hi,

Onze arts zei dat ook, dat je maar moet kijken wat je kindje wilt.
Ik zelf kan ook niet zonder schema, ik moet alles gewoon op "vaste" tijden hebben staan, kijk half uurtje verschil doet er niet toe..
Maar ik heb zelf ook regelmaat nodig.

Ik heb mijn eigen schema daarom maar in elkaar geflanst... je moet toch wat..

Beetje op dit forum gekeken wat kindjes nodig hebben, en wat andere mensen doen.
En daarmee dus eigen schema gemaakt.

Ik vind een vast ritme voor Tom ook fijner. Regelmaat.

Nancy

Volgens mij hala je twee dingend oor elkaar. Dat het CB gen vast schema meer gefet wil niet zeggen dat jij niet volgens eens chema moet voeden. Het idee is dat je kijkend naar je kindje zelf een schema bedenkt wat bij jullie past. In dat schema neem je dan je dingen op.

Zo zei de CB arts tegen mij dat onze dame tussen de middag pap zou moeten. Lekker handig lijkt me dat op het KDV, dus ik geef de pap 's morgens. Zegt de CB -arts, ja als je daar 's morgesn tijd voor hebt. Duh daar maak ik toch tijd voor, kind moet toch eten, en een les geven of pap, beide kost nou eenmaal tijd.

Onze dame krijgt nu haar groentehap tegen zevenen (ik ga zo aan de slag) en daarna nog een 100 ml melk. En dan is het hup naar bed. Logischer zou misschien zijn dat ze haar hap op het KDV krijgt tegen vijven, maar ik wil dat gewoon zelf geven, en dus heb ik de fles en de warme hap were omgedraaid. Kortom ons   meisje krijgt haar hap en slok als ze honger heeft, maar ik bepaal dan wat ze krijgt. Als er iets toegevoegd wordt aan het menu van je kindje, moet je weer een nieuw schema bedenken, waar dat weer binnen past, ach en nog even en dan volgt je kind helemaal jouw ritme.

Maar een schema (als richtlijn) blijft gewoon handig en nodig (tenminste voor ons wel)

Miep

hoi

hier hebben ze me juist van de week wel een schema gegeven voor jens, bijna 9 mnd
en die is als volgt:
ontbijt bordje pap
9/10 fruit
11.30/12uur brood met melk
15 uur fruit(jens lust geen sap)
17.00/17.30 warm eten en toetje
19 uur flesje evt

Bedankt voor de reacties!
Ik moet inderdaad een eigen schema gericht op onze dochter in elkaar "vogelen"! En ik moet zeggen dat het al wat beter gaat. Ik geef nu de groentehap om half 3 met een beetje dixsap, dan heeft ze echt honger en nu gaat het er dus wel in. Eet ze het lekker op. Ik moet dus een beetje flexibel zijn en wat dingen uit durven proberen op bijvoorbeeld een andere tijd. Ze groeit goed dus ik kan eigenlijk best gerust zijn. En ik weet nu dat jullie ook zo naar je kind kijken en kijken wat ze wanneer het beste kan eten enz. Ik ben niet de enige...!
Nog 1 ieniemienievraagje: geven jullie aan kindjes van 6 maanden al lange vingers? Mag dat al? Niet teveel suiker?  Het lijkt me namelijk geweldig leuk om haar eens een lange vinger te geven.

Ja, ik heb het wel gedaan...wees wel voorzichtig ermee, want ze zal zeker de neiging hebben om het gehele ding weg te willen werken.
Hij krijgt maximaal twee vingers per dag, is nu bijna 9 maanden en ik poets zijn kaakjes elke avond met tandpasta (peuter wel te verstaan) en na elke voeding doe ik het met water om alle resten weg te halen met de borstel.

Ik zou zeggen: geniet er maar lekker van, en veel foto's nemen , hoor. Vooral van de eerste hap ;)

Groetjes vonneg

Lange vingers worden hier niet gegeven, is ook helemaal niet nodig. Beter alternatief af en toe een soepstengeltje, korstje brood of een rijstewafeltje voor kindjes vanaf 6 maanden. Iets met suiker kunnen ze nog lang genoeg eten. Ik heb alle kids eerst laten wennen aan dingen zonder toegevoegde suikers.

Enm zelfs de kids van 8 en 9 jaar vinden de soepstengel nog steeds heerlijk.

Miep

Terug
Bovenaan