Schema baby 4 maanden & kinderopvang

<p>Goedemorgen, </p><p>Alvast excuus voor de lap tekst. Maar hoe ziet jullie schema eruit van een baby van 4 maanden m.b.t. eten en slapen?</p><p>Ons zoontje (3 weken te vroeg geboren) krijgt nu (gemiddeld genomen) om 06:00 uur 155 ml, om 10:00 uur 155 ml, om 14:00 uur 165 ml, om 18:15 uur 175 ml en om 01.00 uur nogmaals 175 ml flesvoeding. Mijn vriend doet de laatste voeding omdat mijn wekker vanwege werk om 05:00 uur gaat. Mijn vriend komt echter moeilijk in slaap na die laatste fles en wil de fles wat eerder gaan geven maar dan meldt mijn zoontje zich ook eerder voor zijn eerste fles... </p><p>Verder is ons zoontje iedere keer 45-60 minuten wakker waarna hij vaak 25-45 minuten slaapt met een langere dut na zijn fles van 14:00 uur; dan kan hij soms wel 3 uur slapen. Ik moet er wel bij melden dat hem overdag in slaap krijgen meestal echt een strijd is terwijl het 's avonds en 's nacht eigenlijk niet beter kan. Hij gaat rond 18:30/19:00 naar bed (dat is meteen de enige vaste tijd voor een slaapje), mijn vriend moet hem wakker maken voor zijn laatste voeding (01:00) waarna hij probleemloos inslaapt en dan meldt hij zich pas weer rond 06:00 uur. </p><p>Nu gaat hij volgende week (met pijn in mijn hart) 2 dagen per week starten bij het kinderdagverblijf en het wennen ging al niet heel erg lekker. Hoewel ze bij de kennismakingsgesprekken telkens aangaven dat ze aanvankelijk het ritme van mijn zoontje zouden volgen omdat hij nog jong is, kregen we nu de commentaren dat hij wel kort heeft geslapen en moesten we hem eerder ophalen omdat hij ontroostbaar was. Ze hadden blijkbaar gewild dat we hem al in hun ritme hadden zitten maar mijn zoontje trekt het nog niet om maar 2 dutjes op een dag te doen... Hoewel we ergens wel beter weten, vragen we ons nu toch wel af of we iets "verkeerd" doen. Uiteraard willen we hem ook richting 2 of 3 middagdutjes op gezette tijden krijgen, maar hoe doen we dat? </p>

wij hebben voor onze dochter (inmiddels 6,5) maand nooit vaste tijden voor slapen of voeding gehad, ook niet toen ze naar de opvang ging. Alleen de eerste paar weken hebben haar wakker gemaakt voor voedingen, omdat ze dan natuurlijk nog niet te lang zonder mogen.
Ook zij ging, net als jullie zoon, met 4 maanden naar de opvang. Ze volgen daar ook volledig onze dochter: dus moe is naar bed en honger is voeding! De eerste 2x bij de opvang ging het slapen ook erg moeizaam, ze moest duidelijk wennen aan een andere omgeving, geluidjes etc. Maar vanaf de 3e week (ze gaat 1 dag per week) ging ook dat perfect en slaapt ze daar 'gewoon' haar 3 slaapjes die ze thuis overdag ook doet. Het laatste slaapje (rond 16.00u) is soms lastig voor haar, dan bellen ze en haal ik haar wat eerder op. Dan valt ze in slaap in de wagen op weg naar huis :).
Wat ik altijd doe is een berichtje sturen met hoe haar 'schema' eruit zag als we haar brengen: Dus hoe is de nacht gegaan, wanneer heeft ze voor het laatst voeding gehad en hoe laat is ze wakker geworden.. Dan hebben ze een beetje houvast bij het kdv en dat gaat super.
Overigens doe ik het ook zo als ze naar mn ouders gaat (2 dagen per week), mn moeder vindt dat 'verslagje' altijd fijn.
Ik vind het vreemd dat jullie kdv jullie zoontje in een vast ritme wil hebben, zij zijn er op getraind om met zulke jonge baby's te werken en weten dat het niet zo werkt. Mischien helpt het als je de slaap en hongersignalen van je zoontje voor ze opschrijft? Verder is het denk ik een kwestie van wennen voor je zoontje, maar dat komt vast goed! Succes!  

nog een extra tip: ik geef altijd haar eigen slaapzakje van thuis mee naar het kdv. Bij ons kdv krijgen kindjes een slaapzak, maar die van thuis ruikt naar thuis :) misschien dat het helpt!
Oh en 2 dutjes op een dag is echt nog te weinig hoor voor zo'n kleintje! Onze dochter is 6,5 maand en doet er ook nog 3!

Hier was het met 4 maanden nog 5 x 45 min. Wanneer ze moe was.
Op de opvang volgden ze gewoon haar vermoeidheidssignalen. Nooit commentaar gehad op korte dutjes. Moet er wel bij zeggen dat ze niet helemaal precies zoals thuis deden hoor. Soms wijkt een wakkertijd net wel even een half uurtje af van wat ik thuis zou doen. En in 3 weken dat ze naar de opvang ging, ging ze daar ineens langer slapen tussen de middag. Thuis fruithap erbij, waardoor flessenritme en wakkertijden iets veranderden. En helemaal vanzelf zat ze in het 3 slaapjesritme 45/90/45. Hoefde ik niets voor te doen en ik wist niet wat me overkwam zeg. 
Wel naar dat je kindje zo ontroostbaar was. Sommige kindjes moeten toch echt even in het ritme komen, en moeten wat langer aarden. Die wenuurtjes is eigenlijk ook meer voor de ouders. Want geen enkele baby is na 2 uurtjes gewend op de opvang hoor.

2 slaapjes is pas ergens tussen 7 en 9 maanden.
En dat geemmer snachts herken ik wel. Hier ging ze pas na 6 maanden af en toe van de late fles tot de ochtend (5:30 uur) slapen. Wij zijn vanaf 4 maanden 22.30 de fles gaan geven, want ik werd er heel zenuwachtig van dat ik er kort na inslapen alweer uit moest. Zo kon ik in elk geval vast een lange ruk maken vanaf 23 uur. Vaak kwam ze dan rond 3 a 4 uur nog een keer en sliep dan tot 7 uur. Ik sliep zelf vaak na 4 uur niet meer. Lukte gewoon niet. Heb maanden op 4 a 5 uurtjes slaap gefunctioneerd, dodelijk vermoeiend. Toen ze door ging slapen vanaf savonds laat werd het dus ineens een stuk vroeger en dat is nu met 11 maanden nog steeds. Ze krijgt nu geen avondfles meer, en slaapt van 19 a 19.30 tot 5.30. Vroege vogel helaas. 

Terug
Bovenaan