schema! kom er niet meer uit :S

Hallo allemaal

Mijn dochter is bijna 10 maanden en ik heb nog steeds geen schema!
Ze heeft 6 mnd bv gehad, en het was toen voeden op verzoek.
Tot een maand of 8 wou ze helemaal geen fruit of groente, dat gaat nu langzamerhand beter.
Maar ik zou zo graag een vast schema willen!
Ik druk er alles maar tussen door, maar ik kom er soms niet meer uit.
Alessia krijgt nog 4 flessen van 210 + 7 schepjes Nutrilon.
Ze komt s`morgens rond 10.00 uur (!!) voor het eerst maar wil dat vroeger hebben.
Op die manier krijgt ze sàvonds ook eerder haar laatste fles want dat is nu pas om 21.00 uur/21.30 uur.

Hoop op reacties...

Oh ja Alessia was bij de laatste weging 7550 gr en dat was op 19 juli.

liefs

Hoi,

Dit was ons schema bij 10 maanden:

Tussen 7.00 - 8.00 uur 180 ml fles opvolgmelk met pap, later in een bordje
In de loop van de ochtend een koekje met wat drinken
Rond de middag een boterham en een flesje met ongeveerl 120 ml. opvolgmelk
In de loop van de middag fruit
Tussen 16.30 - 17.30 potje groente
Voor ze gaat slapen een bakje yoghurt (tussen 19.00 - 19.30)
Tussendoor drinken na behoefte.

De tijden 's morgens en 's avonds varieren een beetje, ligt eraan of ze naar het kinderdagverblijf gaat of niet. Als ik niet hoef te werken, kan ze wat langer blijven slapen en wordt de 1e voeding wat later. Onze dochter is nu ruim 14 maanden en het schema is nog steeds ongeveer hetzelfde. Ze krijgt nu alleen gewone melk en ze eet meestal met de pot mee. Ook krijgt ze nu nog wel eens rozijntjes en wat vaker een koekje. Ze drinkt nu wel veel meer zelf als toen ze 10 maanden was.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,
Bobbie

Hoi hoi!

Dit is het schema wat wij op het CB adviseren. Je kunt daar wat betreft tijden en hoeveelheden natuurlijk best iets van af wijken.. Kijk naar je kindje voor wat jij denkt dat goed is!

8 uur: bekertje melk (ong. 150 ml)  met een broodje óf een bordje/flesje pap van 150-200 ml
10 uur: fruithap (met evntueel sap, limo of thee erbij)
12/13 uur: bekertje melk (ong. 150 ml) met een broodje óf een bordje/flesje pap van 150-200 ml
15 uur: bekertje sap, limo of thee met een koekje, rijstewafeltje of iets dergelijks
17/18 uur: groentehap met toetje (bakje yoghurt of danoontje)
20 uur: fles voor het slapengaan

Wanneer je kindje dus redelijk goed groente en fruit eet geef je minder melk. (hou er wel rekening mee dat zolang je nog veel melk geeft de behoefte van je kindje om goed groente en fruit te eten minder is het heeft namelijk al de hele dag een lekker gevuld maagje!)  De melk wordt steeds minder belangrijk in het dieet van je kind. Uiteindelijk heeft een kind nog maar zo'n 300 ml melkproduct nodig!
Zolang je kind nog geen brood eet kun je pap geven. Pap ligt zwaarder op de maag dus die maak je aan met iets minder melk dan je normaal in de fles zou geven. De fruithap kun je natuurlijk ook 's middags geven en het drinken met iets lekkers 's ochtends.. dat is net wat je zelf wilt.

Wat voor schema het beste bij jullie past kun je het beste zelf bepalen. Als houvast kun je in elk geval de drie-maaltijden-structuur (ontbijt, lunch, diner) gebruiken, met daartussendoor iets te drinken met wat lekkers of een fruithapje.
Je zult waarschijnlijk uiteindelijk willen dat ze met jullie mee gaat eten, en op deze manier zit ze alvast in hetzelfde schema als jij zelf!
Zien eten doet eten, dus het kan heel goed werken om alle eet en drink momenten sámen met haar te doen. dus haar sapje als je zelf aan de koffie zit of haar fruitje als je zelf ook een tussendoortje neemt.

Groetjes en heel veel succes, May
(CB-verpleegkundige en mama van Lucas)

hoihoi!

Onze Sam is bijna 10 maanden, weegt 10,5 kg  en zijn schema is als volgt:
Het is een indicatie, ik maak hem nooit wakker: dan schuift het gewoon een beetje op. Ik vond het ook altijd errug moeilijk, die tijden waaraan je wil vasthouden. Maar dan ineens heb je het perfecte 'schema': de kleine geeft het zelf aan.

7.30                             pap: 210 ml + 7 schepjes en groeipap van bambix
9.00-10.30           slapen
10.30                         vers fruithapje 2 stuks daarna een beetje dixap/water
12.30                         2 boterhammen: 1 met smeerkaas en 1 met Zonnatura jam
                                        melk: 150 ml + 5 schepjes
13.00-15.30        slapen
15.30                         dixap en liga
17.00-18.00        slapen (zijn we af aan het bouwen, dit slaapje laten we wel  eens                                         weg  en dan kan hij eerder eten, en slapen)
18.00                          warme hap (vers) en Biogarde na
19.30                          badje
20.00                         melk 240 ml  + 8 schepjes
20.30                          slapen

Succes!

Grtz Kim

Hoi onze Sem is 10 maandenen heeft ook 6 maanden volledige bv gehad op verzoek
het eten van fruit en groenten ging ook niet zo goed
Wij deden die als volgt toen hij 7 maanden was.
wakker worden: bv
dan 2 uurtjes erna: een beetje fruit plus bv
dan tussen de middag: bv
dan weer 2 uurtjes erna een beetje groenten plus bv
's avonds weer bv
en het fruit en groenten deden we telkens proberen om meer te geven en minder flesvoeding

Nu geef ik nog maar 2 keer borstvoeding de rest van de dag  krijgt hij nu telkens flesvoeding.
als Sem wakker is krijgt hij borstvoeding.
's morgens krijgt hij fruit plus  een beetje flesvoeding ( 60cc)  omdat hij nog niet een volledige fruithap heeft.
Tussen de middag  krijgt hij een volledige flesvoeding omdat hij nog geen brood mag hebben ivm allergieën. Ik doe wel telkens tussen de middag half flesvoedingen geven. Omdat flesvoeding snel koud is en Sem echt geen koude melk wilt drinken. Hij is zo gewent dat borstvoeding warm is.
Na zijn middagdut krijgt hij een nijntjekoekje omdat deze geen koemelk bevatten plus wat lauw water. Hij krijgt geen sap omdat we niet weten of hij er tegen kan.
's avonds krijgt hij alleen groenten en dan ook weer een halve flesvoeding.
Voordat hij gaat slapen krijgt hij borstvoeding met daarna nog een halve flesvoeding, omdat ik niet genoeg borstvoeding meer heb.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Veel succes
groetjes
Amruth

Hoi,

Even over het slapen, mijn dochter van 6 en halve maand slaapt ook uit. Toch maak ik haar doordeweeks standaard rond 7.30-8.00 uur wakker. Na de fles is ze een kort uurtje op en daarna slaapt ze weer als een roos tot de volgende fles. Ze is aan de lichte kant en ik wil dat ze nog 5 voedingen per dag krijgt met fruit en avondeten. Zo te lezen is jouw dochter ook niet de zwaarste. Ik zou haar toch eerder wakker maken, Zo kom je veel sneller in het ritme en die slaap haalt ze met het ochtendslaapje of middagslaapje wel weer in.

Succes in ieder geval!

Groetjes Marieke

Terug
Bovenaan