schema/ritme bij 11 weken??

Hallo collegamoeders,

Mijn dochtertje is nu bijna 11 weken jong en ik tob een beetje met het dagritme. Op zich gaan de voedingen goed, ze krijgt op vaste tijden rond 165 ml. De tijden die ik aanhou zijn globaal: 07.00, 11.00, 15.00, 19.00 en 22.30 uur. Dit gaat goed, alleen wil ze tussen de voedingen door nog wel eens 'rommelen'. Dan bedoel ik, kort slapen en ook niet echt iets anders willen. Het is geen honger, want vaak is ze een uur na de voeding en het aansluitende spelen al weer klaar wakker. Wat doen/deden jullie dan? Ik modder een beetje aan met haar weer in slaap proberen te krijgen (fop erin), in de box leggen, draagzak en tenslotte de kinderwagen (dit werkt het beste om haar nog weer even te laten slapen want ze begint na een half uur toch wel weer moe te worden en te jengelen). Ik ben erg voor een vast ritme en regelmaat, maar  ik krijg dit dus nog niet goed voor elkaar. Hoe zien jullie dagen eruit? Welke tijden zijn jullie kindjes wakker en wat doe je dan? Ik heb haar een tijd ingebakerd, maar sinds twee weken niet meer. Wel gebruik ik een speciale slaapzak, waarmee ze beter slaapt dan helemaal 'los'. Ik heb dus een wakkere baby, die volgens mij wel meer slaap en rust zou moeten krijgen dan ze nu vaak krijgt. En als ze wakker is weet ik niet goed wat ik moet doen. Te veel prikkels is volgens mij niet goed, waardoor ze helemaal niet meer slaapt ben ik bang..
 
Hai,

Als dit sinds kort is, zou het best wel eens een befaamd groeispurtje kunnen zijn... Er verandert dan zoveel in hun lijfje (of hoofdje) dat ze dat kunnen voelen... dit maakt ze een beetje onzeker en daardoor kunnen ze tijdelijk even niet goed slapen...

Als dit al een hele tijd is, zou slaaptraining misschien wat kunnen zijn... Met inbakeren heb je haar als het goed is al geleerd om zelf in slaap te komen... Als ze namelijk zelf in slaap komen (zonder jou en zonder speen bij voorkeur) dan slapen ze ook sneller weer verder als ze tussendoor ergens van wakker worden... Als je wel je kind in slaap tut, door wiegen, spenen, wandelen etc. dan koppelen ze dat in slaap getut aan het slapen... en hebben dus de originele uitgangspositie weer nodig om verder te slapen...

Als je meer over de slaaptraining wilt weten, dan hoor ik dat wel.

Groetjes Nynke
 
Hoi hoi,

Ook ik ben een tijdje zoekende geweest naar een vast ritme. Omdat ik borstvoeding geef (vraag en aanbod) is het waarschijnlijk nog wat lastiger.
Na een voeding ga ik altijd spelen met mijn zoontje of ik laat hem in de box / wipper. In ieder geval krijgt hij aandacht. Na ongeveer een uur/anderhalf uur zie ik hem moe worden en breng ik hem naar bed. Meestal slaapt hij dan gemiddeld 30 to 60 minuten. Hij ligt ook wel eens lekker wakker te brabbelen in zijn wieg. Dan laat ik hem wel liggen. Op deze manier krijgt hij de kans om te slapen in een rustige omgeving. Als hij weer wakker wordt is het vaak al weer (bijna) tijd om te voeden. natuurlijk gaat het niet altijd zo, maar zelf heb ik er wel houvast aan.

Succes
Martine
 
Nog een aanvullende opmerking op bovenstaande adviezen:
Rond de leeftijd van 3 maanden (dat is je baby nu) kunnen er regeldagen aankomen. Dit kan misschien ook nog meespelen.

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan