Schema slapen voeding baby 10 weken

<p>Hoi, het CB heeft ons enige tijd geleden geadviseerd om elke 4 uur te voeden (en eventueel de nachtvoeding weg te laten). We komen dan op een schema van 7/11/15/19/23, en vaak in de nacht ook nog iets. Nu doet ons zoontje (10 weken) het hier goed op qua voeding - het is overigens een richtlijn, soms komt hij iets eerder en soms iets later en dat is natuurlijk prima - , maar zit ik te stuntelen met de tijd ertussen. Vooral met het aantal slaapuren overdag en de wakkertijd. Als je kijkt naar adviezen en gemiddelden hierover dan staat er 60-90 minuten wakkertijd en 4,5-6 uur slaap overdag. Maar met de huidige 4 uur tussen voedingen kom ik dan nooit uit... Nu wil ik me niet volledig vastpinnen op gemiddelden, maar ik merk wel dat elke keer 2,5 uur slapen tussen de voedingen door te lang is, maar als hij eerder wakker wordt het uiteindelijk te lang duurt voordat hij weer kan slapen (stel hij wordt om 10 uur wakker, we voeden om 11 uur want dan heeft hij ook pas honger, en dan gaat hij om 12/12.30 weer naar bed, dan is hij ruim 2 uur wakker en dat merk ik dan ook aan hem). </p><p>Ik vind het bovendien belangrijk om ons ritme aan te houden: slapen - voeden - verschonen - spelen. Dat geeft hem veel rust.</p><p><span style="text-align: right;">Lang verhaal, maar zijn er meer mensen die ook elke 4 uur voeden en tips hebben hoe zij dit doen? </span></p>

Ons meisje is ook 10 weken. Ik volg haar helemaal! Dus meestal komt ze tussen de 3-4 uur overdag. En als ze moe wordt, leg ik haar in bed. Vaak rommel ik boven dan nog wat en dan slaapt ze vaak zo. Bij onze oudste was ik heel erg op het schema. Maar we werden daar beide niet gelukkig van. Nu, met de tweede, doe ik het gelijk zo. En tot nu toe werkt dat heel fijn!

Wat misschien nog handig is om te zeggen: ons zoontje valt overdag niet uit zichzelf in slaap en doet sowieso alle slaapjes op ons (op de borst of in de draagzak). 

Wat fijn dat dit voor jullie zo goed werkt! Ons zoontje slaapt overdag nog niet in zijn bedje, dat vertikt hij, en dat maakt het mede prettiger om wel met een soort schema te werken. Komt niet zo nauw, maar zoek, doordat hij moeilijk slaapt, wel naar een verhouding tussen slapen en wakker en wel na het slapen voeding krijgen (en niet als hij bv al een uur wakker is). 

Ik herken je verhaal volledig van onze baby en eerdere kinderen. Niet te druk over maken! Volg je baby maar gewoon… dat ritme, hebben mijn andere kinderen van de een op de andere dag gekregen tussen 3 en 4 maanden. Dan maken ze zelf slaaphormoon aan en zijn de krampjes en het ergste spugen voorbij, en doen ze het ineens ‘volgens het boekje’. CB gaat ook maar uit van het gemiddelde kind…Ik geef ook wel eens een halve voeding na een korter slaapje, en dan na een uurtje of wat de andere helft.

Ik had exact hetzelfde probleem en heb er een beetje mee gespeeld. Soms was m'n dochter om 9:30 wakker en moest ze om 11 de fles. Dan gaf ik die om 10:30 zodat ik beter uitkwam. Als er iets meer tijd tussen wakker en voeding zat legde ik haar toch op bed, vaak maakte ze dan een dutje van 45 min. En kreeg ze de voeding iets later. Ik kwam soms ook uit op 6-7 dutjes op een dag hierdoor.

Inmiddels is ze 14 weken en merk ik dat ze haar dutjes steeds wat langer maakt en het daarmee ook steeds beter uitkomt.

Terug
Bovenaan