Schema stress...

Hallo moeders..

Hier een vraagje, mn dochter inmiddels 6,5 maand krijgt nog zoon 5 flesjes van 150+5.. deze drinkt ze bijna nooit leeg (1 a 2x) alleen volgens het cb moet ze nu ongeveer 3 flesjes krijgen met een fruithapje en warme maaltijd.. Ik zal zo ongeveer het schema ff neerzetten:
7u fles
12u fles
13.30 fruithap
17.00 u warme maaltijd (alleen bruine bonen eet ze op, andere smaken maar een paar happen.. lastig!)
vaak 18u nog halve fles (als ze geen bruine bonen gehad heeft ;) )
22u fles

Maar omdat ze ook super slecht slaapt snachts krijgt ze ook vaak (bijna altijd) snachts nog een flesje (die drinkt ze helemaal op, anders slaapt ze niet goed meer)

Ik wordt er helemaal gek van, zit totaal geen ritme in haar voedingen en slaapjes weet niet hoe ik het erin moet gooien.. ook omdat ze haar fruit en warme voeding niet goed wil eten (ik weet dat het een kwestie is van wennen) maar dit voedsel is toch nu wel veel belangrijker dan flesjes..

Hoe is/was jullie schema met 6mnd??
alvast bedankt!! XXx

Moeilijk he?
Troost je, tot je kind 1 jaar is is de melkvoeding de belangrijkste voeding en de rest is BIJvoeding. De naam zegt het al, iets om erBIJ te geven.
Het ene kind pakt het eten van iets anders als melk nou eenmaal sneller op als het andere, en ze is nog maar 6,5 maand, dus nog best jong. Je hebt nog 5,5 maand tot de verjaardag!

Hou wel even rekening met de soort melk die je geeft. Opvolgmelk bevat zetmeel waardoor kinderen sneller een 'vol' gevoel krijgen en erg veel ijzer. Van dat ijzer mogen kinderen niet teveel binnenkrijgen, omdat een te hoge concentratie in de darmen ze veel gevoeliger maakt voor darminfecties. Daarom kun je beter per dag niet meer dan 600cc opvolgmelk geven.

Zolang je kindje nog veel melk nodig heeft, kun je beter nummer 1 melk blijven geven. Dan heeft ze niet dat volle gevoel, waardoor de bijvoeding makkelijker geaccepteerd wordt. Laat haar drinken wat ze wil, maar dring niet aan om een restje nog op te maken.

Als je kindje geen verhoogde kans op allergie heeft en dus ook geen HA-melk drinkt kun je vanaf 6 maanden ook aangezuurde melkproducten aanbieden, zoals yoghurt, kwark, biogarde en karnemelk (vol of halfvol, het liefste puur, dus zonder toegevoegde zoet of smaak - zelf kun je er wel wat fruit door roeren om het wat milder te maken).

Mijn zoontje is van 22 mei, dus wel jonger maar mijn schema is:

7 uur fles
9.30 fruithap
11 uur fles
15 uur fles
16.30 fruithap/groentehap
19.00 fles
23.00 fles

Uiteindelijk moet natuurlijk die fles van 23.00 uur af gaan vallen.

Ik geef om 7 uur 180 ml (200 ml) want ik gooi niets weg tot 108 bij geen 1 fles
11 uur 180 ml (200)
15 uur 210 ml  (230)
19 uur 210 ml (230)
23 uur 180 ml (200)

Die om 7 uur s'morgens gaat altijd leeg, die van 15 uur ook die van 19 uur ook,
die om 23 uur ongeveer 150 ml en die om 11 uur ook ongeveer 150 ml

Ik hoop dat je iets aan mijn schema hebt.

Hoi Sense,

Ook ik wilde altijd graag weten(en nog wel)  hoe schema's van andere leeftijdsgenootjes eruit zagen. Maar pin je er niet aan vast hoor, zolang jouw kindje goed groeit(volgens zijn eigen lijn en niet die van het CB) hoef je je echt geen zorgen te maken. Daniel is nu 9,5 mnd en eet nog steeds maar een half bakje frutapura(soms meer, maar meestal niet) of een 1/4 banaan o.i.d. Ook eet hij maar de hoeveelheid van een half 8 mnd potje, 100 gram dus ongeveer) Het heeft heel lang geduurd voordat hij deze hoeveelheden bereikte. Terwijl er leeftijdsgenootjes zijn die 2x zoveel eten.

Ik zat bij 6,5 mnd volgens mij op 4 voedingen en dan fruit en groentehapje. Ben rond die tijd ook langzaam begonnen met brood en diksap. Ik kan me herinneren van mijn neefje dat hij echt moest leren dat fruit en groente ook eten is. Hij at dan wel zijn hele potje leeg, maar dronk als hij de kans kreeg ook nog een hele fles leeg.
Voor wat die nachtvoeding betreft, misschien kan je proberen om van haar laatste melkfles een papfles te maken, dan blijft ze langer verzadigd en als ze dan 's nachts wakker wordt geef je haar een flesje water. Misschien helpt dat. Daniel wordt 's nachts ook nog steeds wakker en krijgt dan een flesje sterk verdunde diksap en dan slaapt hij meestal weer verder.
's middags kan je evt ook wat diksap geven met een koekje. Toen ik de middagvoeding verving door diksap en koekje, had hij rond etenstijd meer trek en ging ook beter groente eten.....

Een heel verhaal, hopelijk is het niet te verwarrend ;) Ik hoop dat je er wat mee kan. Laat je in elk geval niet gek maken door het CB, want landelijk verschillen ze enorm van mening.

Groetjes en succes, Yvette

Oh ja, volg vooral je kindje. Er zijn er zoveel die met 6.5 maand niet meer dan een paar theelepeltjes op een dag aan bijvoeding eten. Je kindje weet zelf heel goed wanneer het honger heeft en hoeveel het wil.

Soms lukt het beter als je groente vroeger op de dag geeft, ze zijn dan wat minder moe en hebben dan meer interesse in andere dingen. Bijvoorbeeld om een uur of elf.
Heb je ook a eens gekeken wat ze van zelfgekookte groente vindt? Een aardappe bijvorbeeld is heel mild en die krijg je gemakkelijk fijngeprakt.

Hoi,

Zal me inderdaad ook niet teveel zorgen maken ivm de vaste voeding. Je kindje is pas 6,5  maand en pas begonnen met de bijvoeding.
Pin je niet te veel op de bijvoeding vast: een paar hapjes is in het begin echt wel voldoende. Als ze verder normaal voldoende drinkt en goed groeit is er niets aan de hand.

Mijn dochter Julia 11 mnd eet ook altijd maar een half potje op. Maar meestal geef ik verse groenten met een aardappeltje en vlees/ei/vis en dan eet ze ook hetzelfde als ong. een half potje. De rest van mijn kids zijn ook niet echte groente eters....
Maar Dirks mama had al neergezet wat je ook als erbij kunt geven qua yoghurt etc.  Misschien inderdaad een idee om daar langzaamaan mee te  beginnen.  

Groetjes Renata.

Hai mama's

Als ik het zo lees,  moet ik me inderdaad niet zo druk te maken.. nou dan moet ik dat maar niet meer doen ;) tsja dat is soms het probleem hé.. je wilt dat alles volgens het boekje gaat, ik zal maar gewoon beetje bij beetje haar proberen te laten eten.. En het cb maakt me altijd zo zenuwachtig.
Ook maak ik me dan druk over dat ze groentes vies vindt (behalve bruine bonen haha) ben ik bang dat ze later een slechte eter wordt..tja waar je je wel niet allemaal druk over kunt maken
Sommigen van jullie zeiden over yoghurt enzo, alleen dat kan ze niet krijgen ivm koemelkallergie.. dit is wel vervelend wat die (avond)papjes enzo kan ze hierdoor ook niet krijgen, bambix en nutrix vind ze vreselijk ..   maar in iedergeval bedankt voor jullie reactie! XXxx

Terug
Bovenaan