schema voedingen/slapen

Hallo! Even een vraagje, zijn jullie al in een soort van schema beland? Ik dacht vorige week van wel, maar nu zijn we 1 fles gaan geven ipv BV en nu is mijn BV enorm teruggelopen dus bijna helemaal over op de fles en weg schema. Grrr...

Hoeveel slapen jullie kleintjes? En wanneer / welke tijden geven jullie eten?

Liefs Suus
 
Hey Suus,

Als je afbouwt, kun je het beste beginnen met de voeding waarbij je productie het laagst is. Ik ben begonnen met het skippen van de voeding van 14u, daarna 20u, daarna 8u. (ongeveer, want ik heb me vanaf de tweede week al niet meer aan de exacte tijden gehouden... gebrek aan karakter en discipline, haha). Nu kolf ik nog vier keer per dag om de productie op gang te houden.

Hier in huis is de leidraad dat Lise om de drie à vier uur een voeding krijgt. Wanneer ze lekker ligt te slapen, laat ik haar zelfs wel eens vier en een half uur liggen. Daarvoor is het wel van belang dat ze gedurende de dag voldoende heeft binnengekregen. Schema -gedirigeerd door Lise - van gisteren:

5.50: volledige voeding - slapen in wieg
9.15: volledige voeding - knuffelen - slapen (wakker liggen) in wieg - naar beneden
12.50: volledige voeding - spelen in box
14.40: kleine voeding - slapen in box
18.40: volledige voeding - spelen in box - slapen in box
23.15: volledige voeding - slapen in wieg

Soms is een voeding een uur eerder of later. Eigenlijk is de conclusie dat we niet echt een vast schema hebben :)

Liefs,
Arwen
 
Even denken hoor, Gabriël krijgt ongeveer elke 3 uur eten, maar soms zit er ook wel eens 2 uur tussen of 4 uur. Ik voed echt op vraag. Het schema is ongeveer als volgt:

tussen 02:00 - 03:00 - verschonen, voeden en naar bed
tussen 05:00 - 06:00 - verschonen, voeden en naar bed
tussen 07:30 - 11:00 - verschonen, voeden en wakker zijn
tussen 11:00 - 12:00 - verschonen, voeden en naar bed
tussen 14:00 - 15:00 - verschonen, voeden en naar bed
tussen 17:00 - 18:00 (of 19:00, wanneer wij willen gaan eten wil hij plotseling ook) - verschonen, voeden en naar bed
tussen 20:00 - 21:30 - verschonen, voeden en naar bed
tussen 22:30 - 00:00 - verschonen, voeden en wakker zijn

's Avonds wil Gabriël vaak meer of vaker eten dan overdag, het gebeurt wel eens dat ik tussen 21:00 en 02:00 3 keer moet voeden. Hij krijgt tussen de 60 ml en 120 ml voeding per keer, allemaal borstvoeding.

Liefs, Marieke
 
Thanks ladies!

@Arwen ik ben inderdaad alleen de 19u (minste voeding) af gaan bouwen, maar na 3 dagen bleek dat ik rond 15u ook al niet meer voldoende had (Saar bleef maar huilen voor meer - dus extra bijvoeden). 2 dagen later bleek ook de late voeding van 23u niet meer voldoende... Conclusie; ik geef alleen de ochtend nu nog en de avond + nacht met extra fles bij de hand voor zekerheid.

Zou zo graag de laatste / nacht en ochtend voeding nog BV willen geven, maar ik heb echt het idee dat het niet meer genoeg is. Vanochtend gekolfd en maar 70 cc uit beide borsten (eerst echt bijna 200 cc).

Maar goed wat niet lukt, lukt niet. De belangrijkste liters BV zitten erin en ik blijf gewoon kolven wat ik nog heb.

Mijn 'schema' waar ik ongeveer op zit/weer naar streef (uurtje meer of minder hier en daar):
05.00 nachtvoeding (1 borst of 50 cc) - slapen
09.00 1e voeding - spelen op bed bij mij - slapen
11.00 wakker en beetje tuttelen
12.00 2e voeding - spelen - slapen
15.00/16.00u 3e voeding - wakker - badje rond 18.30u
18.00/19.00u 4e voeding - wakkerof bij papa en mama slapen in de draagdoek beneden.
23.00 5e voeding - slapen

Ziet er eigenlijk best overzichtelijk uit... Ben gewoon heel onzeker denk ik en van mezelf een enorme control freak dus misschien ben ik wel te overspannen bezig met tijden en slaapjes. Zal hopelijk wel minder worden naar verloop van tijd... Hope so iig.

Hoop dat het met jullie goed gaat!

x


 
Volgens mij doe je het hartstikke goed en hoef je je inderdaad geen zorgen te maken. Laat de touwtjes een beetje vieren en kijk wat er gebeurt...

Wat mij bij het kolven erg helpt is compressie of mee masseren. Als ik geen druk toepas, komt er nauwelijks melk. Ik moet het er echt uit wringen en dan kolf ik ruim voldoende. Vooral de buitenkant van de borst; als je daar knijpt komt er meer melk.

Hier alles goed. Mail komt morgen ;-)

Xxx
 
En dan zit je te kolven en vraag je je ineens wat af...

Hebben jullie ook dat 1 borst veel meer melk produceert dan de andere?
Ik kan Gabriël volledig voeden met de melk uit mijn linker borst, waar gemakkelijk zo'n 70-80 ml uit komt, soms meer. terwijl uit mijn rechter borst met moeite 20-30 ml komt (en dat is met meemasseren/knijpen...)

Liefs, Marieke
 
Tja... het schema bepaald je kindje. Onze Sven had totaal geen slaapschema. Daardoor had ik voor mijn gevoel geen ritme. Voeden deden we in het begin om de drie uur, later om de vier uur. We probeerden de laatste voeding wel altijd om half 11 uit te komen. Dit deden we door 1 voeding in dezelfde hoeveelheid minder schepjes te doen. Hij kreeg dan eerder honger en we konden dan weer een volle fles aanbieden.
Ik hoop dat je kindje straks vaste slaaptijden krijgt, dan kun je ook vaste eettijden hebben. Bij ons is het elke dag dus weer anders. Ook nu hij al bijna 8 maanden is. Wel eens lastig maar niks aan te doen!
 
Yep hier was / is er ook 1 borst effectiever dan de andere!

En het schema ach... we shall see. Eerst maar eens kijken of osteopaat helpt om Saar wat meer rust te brengen in de avond!
 
Terug
Bovenaan