Schema

<p>Onze dochter is net 6 maanden. We hebben vandaag de nutrilon omneo 2 gehaald. Hierop staat dat ze met haar leeftijd 3-4 flesjes 200ml per dag de richtlijn is. Nu drinkt ze nog 5 flesjes van 200ml per dag. We hebben altijd gevoed op verzoek. <br />Schema is ongeveer: </p><p>06:30u 200ml melk</p><p>09:00u fruithapje</p><p>10:30u 200ml  melk</p><p>14:30u 200ml melk</p><p>17:00u groente hapje ( gaan we uitbreiden naar groente+aardappels+vlees)</p><p>18:00u 200ml melk</p><p>18:30u slapen</p><p>vaak word ze dan rond 00:00/01:00u wakker en krijgt nog een fles van 200ml.</p><p>CB zegt ze mag naar 4 voedingen per dag en meer tijd er tussen maar dat red ze echt niet. Vaak is het 3/4 uur tussen de voedingen. Hoe nu het beste doorgaan met de flessen melk? Mij maakt het niet uit, 5 flessen, maar mag dat ook met de opvolg melk (omneo 2)? En hoe en wanneer starten met brood en/of pap? Ik vind het zo lastig…  </p>
 
Ik kan je niet helpen met de omneo melk, maar wel wat tips geven betreft brood. Een papfles of pap maaltijd heb ik zelf nooit gegeven, omdat onze dochter vanaf het begin brood heerlijk vond en dus al snel brood bij de lunch at. We zijn begonnen met het geven van een stuk korst in haar vuistje. Je kunt ook een stukje brood (geen korst) in het wangetje stoppen, zodat ze leren dat ze moeten kauwen. Op een broodkorst in de hand gaan ze sabbelen, waardoor er kleine stukjes loskomen. Schrik niet als ze gaan kokhalzen. Dit hoort erbij en gebeurt vrij snel omdat die reflex vooraan in het mondje zit. Als dit goed gaat kun je er wat boter op smeren en daarna langzaam uitbreiden met bv. Pindakaas of jam. Het heeft nog een hele tijd geduurd voordat ze ook brood als ontbijt at. Ze had voldoende aan de fles. Langzaamaan zul je zien dat de fles rond 15.00 een beetje in het nauw komt en deze uiteindelijk zal wegvallen. Onze dame heeft nog heel lang een avondfles gehad rond 23.00. Volgens het boekje ook echt niet nodig, maar voor haar wel. Ze werd er tot 10 maanden nog echt wakker voor. Lekker je gevoel volgen. Ik merkte dat het afbouwen van flesjes uiteindelijk vanzelf ging.
 
Wij zijn totdat ons zoontje 1 jaar werd bij Nutrilon nr. 1 gebleven (wij gaven forte). Zowel Unicef als het WHO benoemen in hun documenten dat opvolgmelk een ongeschikte vervanging voor borstvoeding is, terwijl nr. 1 wel geschikt is. 
Dus ik zou zeggen, blijf op nr. 1, aan nummer 2 zitten allemaal goedkope toevoegingen zoals verschillende suikers toegevoegd. De samenstelling van nr. 1 is wettelijk vastgelegd, daarna niet meer. 
Daarbij kun je dan je kindje gewoon de hoeveelheid geven die ze nog nodig heeft.
Wij hebben met 6 maanden de ochtendfles vervangen voor Olvarit pap, dit hebben we tot 1 jaar op de 6+ variant gehouden, ook omdat er vanaf 8+ standaard suikers aan toegevoegd is, dat is gewoon onnodig voor zo'n kleintje. Met 1 jaar zijn we havermout gaan geven met volle melk en dat eet hij nog steeds (nu bijna 22 maanden)
Wij zijn rond die leeftijd ook begonnen met lange broodkorsten. Zorg dat de korsten langer blijven dan het vuistje, dan is het veilig. Kokhalzen hoort er bij en is heel eng, maar dat is echt een kwestie van wennen. Gewoon dus goed opletten dat de stukken lang blijven, dan kan ze stukjes helemaal zompig sabbelen/kauwen, dan smelt het als het ware gewoon weg 
 
Marjoow, heb je de verpakkingen van 1 en 2 wel eens vergeleken? Bij Kruidvat bijvoorbeeld zitten er zelfs minder suikers in bij 2. Het grote verschil tussen 1 en 2 is dat er in de 2 meer ijzer zit, omdat kindjes na 6 mnd meer ijzer  nodig hebben. 


Oktobermama, je kan inderdaad beginnen met kleine stukjes brood en wellicht wat water bij de lunch. Zo kan je de fles van 14.30u langzaamaan afbouwen. Rond die tijd kan je dan wat anders te drinken geven en een tussendoortje. 
Onze dochter van 7 mnd kregen we juist met moeite 4 flessen naar binnen. Vandaag gaven ze bij het cb aan dat sommige kindjes sneller klaar zijn met melk dan andere kindjes, dus als  jouw dochter nu wat meer nodig heeft, komt dat wel goed hoor. Uiteindelijk geven ze zelf prima aan wat ze nodig hebben. 
 
Terug
Bovenaan