Schema

Ik ben m'n bv aan het afbouwen. Tot nu toe had ik totaal geen voedingsschema, gewoon bv op afroep. Nu Anouk aan de fles gaat lijkt 'n schema me wel handig.
Wie hebben er hier allemaal voedingsschema's? Hoeveel eten jullie kindjes? Accepteerden jullie kindjes gelijk het schema, of zetten ze het op een brullen als ze voor etenstijd wakker worden en ze moeten nog even wachten. Ik heb Anouk nl aangeleerd het ritme slapen-eten-spelen. Met bv is dat prima, dan zit er maar 'n keer slechts 2 uur tussen 2 voedingen. Met voeden op de klok ben ik bang dat dit ritme niet meer werkt, want als ze eens eerder wakker wordt en ze moet op haar eten wachten dan is het dus slapen-spelen-eten-spelen/slapen. 'N rommeltje dus. Hoe houden jullie structuur in de dag?
Ze is nu 8 weken oud.
Liefs, Femke
 
hoi femke,

Ik ben ook mijn borstvoeding aan het afbouwen, maar dan het kolven, want mijn zoontje pakt de borst niet (heb al 20 liter in de vriezer, dus kan al 1,5 maand vooruit). mijn zoontje is nu 6 weken en wij hebben een redelijk schema in elkaar geknutseld, waar bas zich ook nog bijna altijd aan houdt. wij hebben trouwens een heel hongerig ventje dus daarom al die toevoegingen.

tussen 06.00 - 07.00   BV via fles + 3 schep nutriton     160cc
11.00     BV via fles   160 cc
15.00     KV   3 schep nutrilon forte + 2 schep nutrilon       180cc
19.00      BV via fles     160cc
tussen 22.30 - 23.00   KV (zie 15.00)   + 4 schep nutriton   180cc

Bas zit nu dus al op 5 voedingen per dag, hij slaapt ook de nacht door. de laatste paar dagen was hij om 5 uur smorgens al wakker, we hebben hem laten huilen tot 6 uur en toen pas eten gedaan. vanmorgen ook weer om 5 uur wakker, even gehuild en om half 7 kon ik hem wakker maken. of hij nu doorheeft dat we niet eerder komen of dat het toeval was weten we nog niet. afwachten maar.
Eigenlijk moet ik hem vaak wakker maken voor een voeding, hij slaapt heel veel. we proberen zoveel mogelijk op schema te blijven en dat lukt aardig.
verder is het bij ons ook:  slapen - verschonen  - eten - spelen - slapen. aan spelen komen we niet altijd toe want de regel is bij ons als je moe bent of gaat huilen dan ga je naar bed. en het werkt blijkbaar ook want je hebt geen kind aan hem.
flesje klaarmaken duurt ongeveer 5 minuten dus dat rekenen we niet als speeltijd (hij huilt toch meestal omdat hij dan ook direct eten wil, hongerig he). je kunt desnoods het flesje al klaar maken voor je je kindje gaat ophalen, zolang zul je niet doen over het verschonen en het flesje blijft wel even warm. dit scheelt bij ons heel wat gekrijs!

Bas huilt elke avond van flesje tot flesje, hij krijst echt. als je gaat kijken is er niks aan de hand, dus we laten hem gewoon krijsen. we zien hem als onze huilbaby van 8 tot 11. geen pretje, maar je kunt er toch niets aan doen. nou was hij gisteren gewoon stil. hij had geen koorts of zo, verder ook niks mis met hem. eigenlijk zouden we blij moeten zijn, maar het is zo raar als hij dan niet huilt. (wat zou er aan de hand zijn? vraag je je dan steeds af)

nou ja, dit is het gigantisch lange verhaal over mijn zoontje en zijn schema (hij is trouwens 4,6 kilo, dus hij groeit er goed op) ik hoop dat je er wat aan hebt en anders vraag je maar wat specifieker hoor. ik wou ook gewoon even lekker mijn verhaal kwijt.
er word niet zoveel geschreven over kindjes onder de 10 weken, dus is wel een keertje leuk.
 
ha,

ook ik ben vanaf afgelopen maandag bezig met het afbouwen van de bv.

Wij doen elke dag nu 1 flesje geven ipv de borst en vanaf maandag komt er weer een flesje bij totdat ze alleen maar de fles krijg.
Het gaat prima en ze vind het volgens mij prima en lekker.

Alleen jullie hebben het over een schema moet je dit aanhouden dan ????

want nu geef ik de borst wanneer zij komt meestal is dat overdags om de 3 a 4 uur en s'nacht om de 4 a 5 uur.
maar kan je de fles niet geven wanneer zij honger heb dan ?? of is zo schema makkelijker???

Oh ja rare vraag misschien maar nu doe ik steeds elke dag het flesje uitkoken maar is dat eigenlijk wel noodzakelijk en hoelang kan je eigenlijk met de speen van zo'n flesje doen???

veel liefs tamara en naomi
 
hoi tamara,

een schema is niet noodzakelijk hoor. ik vind het zelf makkelijk, want ik kan nu dingen plannen. ik kan nu bijvoorbeeld om half 4 weg (met bas) op visitie of zo, want bas heeft om 3 uur dan zijn flesje gehad. ik hoef ook nooit te hannessen met eten bij een ander, want tegen etenstijd zorgen we gewoon dat we weer thuis zijn. dus voor mij werken de vaste tijden heel goed. En mijn man en ik kunnen nu eindelijk weer rustig zelf eten, want bas had er in het begin een handje van om net te willen drinken terwijl wij net wouden eten. hier hebben we het schema ook op aangepast.
s'nachts krijgt hij ook geen flesje, vraagt hij ook niet om trouwens, vanmorgen was het pas half 8! heerlijk. en hij is echt nog maar 6 week.

ik kook de flesjes en de spenen nu nog 1 a 2 keer in de week uit. gewoon elke dag even in een sopje en goed afspoelen, dan kun je ze gewoon weer gebruiken.
de spenen zijn 3 maanden te gebruiken, tenminste de avent spenen die ik heb. maar als ze kapot gaan en de gaten te groot worden merk je het snel genoeg.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

liefs mirjam mama van bas
 
Ik zou gewoon je ritme aanhouden wat je nu hebt met bv.
Als je volledige flesvoeding gaat geven moet je wel zorgen dat je niet boven de 1000cc per dag komt.
Mijn zoontje heeft alleen flesvoeding gehad en ik hield ook de volgorde van slapen, eten, spelen en slapen aan en de ene keer zat er 3 uur tussen en de andere keer 4 uur.
Hij doet het hier heel goed op en op een gegeven moment kom je vanzelf in een soort ritme.
Veel succes ermee.
groetjes Marisca
 
Terug
Bovenaan