scheve heupjes

hi

ik was gisteren op het cb en daar werd geconstateerd dat nynke zeer asymetrische heupjes heeft. we moeten even langs de huisarts om er naar te laten kijken.

ik weet dat er waarschijnlijk niks aan de hand is, maar ik ga toch meteen denken dat ik iets fout gedaan heb. ik neem haar altijd mee naar buiten in de maxi cosi op het onderstel van de kinderwagen en dan lopen we maximaal een uurtje. ligt het daaraan? de arts vond het ook raar dat ze nooit op haar buikje ligt. ligt het daaraan?de dames van het cb stelden me ook niet echt gerust.

hebben jullie ervaring hiermee? en liggen jullie kleintjes wel eens op de buik?

vrijdag gaan we naar de huisarts, de assistente vond het ook blijkbaar niet echt dringend want anders hadden we wel eerder een afspraak....

verder ging overigens alles goed, ze is nog steeds gemiddeld in de groei en de prikjes waren pijnlijk, maar ze heeft heerlijk geslapen gisterenavond en vannacht.

groetjes
annemarie

hoi annemarie
ik denk niet dat je iets verkeerd gedaan hebt waardoor je kindje scheve heupjes heeft hoor.kan toch altijd voorkomen.en wie weet is t niks.ze sturen je uit voorzorg door.mn vriendin is ook doorgestuurd naar t ziekenhuis omdat haar dochtertjes ene beentje anders was dan t andere.uiteindelijk bleek t niks te zijn en na een half jaar waren de beentjes weer gelijk.
ik leg boas regelmatig eventjes op zn buik.dat is goed voor de ontwikkeling,maar niet slecht als je het niet doet.
geef jezelf niet de schuld.ik ben benieuwd wat de dokter zegt.
groetjes kari

hoi annemarie,

mijn nynke heeft ook een scheef heupje. ik moet misschien een echo in het ziekenhuis laten maken. dit heeft niks te maken met niet op de buik liggen en de maxi cosi hoor. nynke ligt altijd in de kinderwagenbak en ligt ook wel eens op haar buik. dit was er al met de geboorte. nynke heeft wel een hele tijd op dezelfde manier in mijn buik gelegen, ik denk zelf dat het misschien daardoor komt.
ik hoop voor je dat het niet erg is want ik ken ook mensen daarvan heeft het dochtertje maanden in een soort spreidbroek gezeten, zodat het heupgewricht op de goede plaats komt en er een goede kom gevormd kan worden. ik hoop maar dat nynke (allebei onze nynke's) dat niet hoeft. al had het kindje er zelf geen last van, maar het ziet er toch heel erg zielig uit en ze worden toch beperkt in hun beweging.....
ik hoop niet dat ik je nu onnodig heb laten schrikken want dat is niet de bedoeling, maar wilde even vertellen wat ik weet en gehoord heb.

sterkte en laat even weten hoe het was.

groetjes,
daphne

Hoi Annemarie,

Bij Esther houden ze het ook in de gaten, met die heupjes. Ze heeft een heel sterke voorkeurshouding en dat trekt door naar haar heupen, waardoor het ene heupje soepeler is dan het andere. Als dat volgende keer nog steeds zo is, moeten we naar het ziekenhuis voor een echo. Maar volgens mij zijn ze gewoon héél voorzichtig en willen ze weinig risico nemen. Mocht je kindje problemen met haar heupjes hebben, dan is dat een kwestie van aanleg en/of hoe ze in je buik gelegen heeft. Daar kun je dus zelf niets aan doen!
En wat betreft dat op je buik liggen: alle artsen en verpleegkundigen van het cb hebben onlangs workshops gevolgd waarin dat zwaar gepromoot werd vertelde mijn wijkverpleegkundige. Vandaar dat ze daar nu zo zwaar op letten. Gewoon af en toe effies doen, maar het is echt niet erg als je het niet gedaan hebt, hoor!

Probeer je niet teveel zorgen te maken, uiteindelijk komt alles altijd goed!

Liefs,

Eveline

hoi annemarie,
ik lees nu wat er met heupjes is (had op andere topic van je gevraad wat er mee was). Als je bij osteopaat bent geweest, zal deze ook de heupjes hebben bekeken. Want hij bekijkt het hele lichaam toch? Als er echt iets mis mee is, had hij dat wel aangegeven.
Wat betreft buikligging: bij ons op CB adviseren ze om kindje enkele keren per dag je kindje paar min op buikje te leggen om zo de rugspieren te trainen. In begin lukt dat nog geen halve min, maar dit moet je opbouwen. Teun leert zo om z'n hoofdje tegen de zwaartekracht op te tillen, wat later belangrijk is bij verdere ontwikkeling (als draaien, zitten etc)
Nogmaals sterkte/ succes bij huisarts vrijdag,
groetjes mira

Hoi

Wij leggen Christian regelmatig op zijn buik, in de box of tegen onze borst aan. Dat vindt hijzelf juist erg leuk! Als hij huilerig is (vlak voor etenstijd, wachtend tot flesje warm is...), kunnen we hem hier weer even mee afleiden en kijkt het met zijn mooie, grote ogen nieuwsgierig om zich heen. Bij mij heeft het cb het ook geadviseerd en het is ook leuk, we zien nu dat hij steeds sterker wordt en het langer volhoudt.

Ik denk niet dat wij als ouders het in de eerste paar weken al kunnen "verpesten" voor de kleine, dus ik zou me zeker niet schuldig voelen! Alle baby's zitten in maxi cosi's, het klinkt niet alsof je rare dingen hebt gedaan! Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat de heupjes toch goed zijn. En anders moet je maar denken: dan zijn ze er op tijd bij en kunnen ze er iets aan doen.

Groetjes, Karin
Mama van Christian (17-02-2007)

Terug
Bovenaan