Scheve stapjes

Ons mannetje van 15 maanden is vanaf 10 maanden aan het 'cruisen' langs de bank, langs de tafel overal waar hij vast aan kan houden. Vanaf 12 maanden lopen met een houten loopkar en iets daarna met 2 handen van ons vas. We dwingen niks, wat hij zelf aangeeft is prima, zijn tempo. Los staan doet hij de hele dag door.
Vandaag viel het mij op dat hij zijn rechtervoet extreem scheef zet toen mijn man met hem aan 2 handen ging stappen! Het was mij nooit eerder opgevallen maar manlief zei dat hij hem dit al een tijdje was opgevallen als zoonlief met de loopkar liep.
Toen hij vanmiddag achter de loopkar ging lopen viel het mij toen ook op.
Hij draagt nog geen schoentjes en in huis altijd op blote voetjes ( sokken trekt hij uit). Iemand die hier ervaring mee heeft? Misschien is het niks maar op zo'n manier stapjes leren zetten is dat normaal?
 
Wat bedoel je met scheef? Welke kant wijzen zijn tenen uit? Naar binnen of juist naar buiten? Baby’s hebben allemaal platvoeten. De afwikkeling van voeten is daarom soms makkelijker als de voet wat naar buiten gedraaid worden. Dit is niets om je zorgen om te maken hoor ?
 
Bij ons liep mijn zoontje extreem naar binnen. Nu met twee jaar is het alleen nog als hij moe is of te snel wilt. Komt helemaal goed. 


bij twijfel kan je nog naar een kinderfysio. 
 
Hier begon ons zoontje ook met zijn voeten wat naar buiten gekeerd. Beide voeten maar één kant erger. Hij loopt nu goed los en zie dat hij steeds rechter gaat lopen. Schoenen, sokken of blote voeten maakte hier niet uit. Lijkt alsof dat zich langzamerhand ontwikkeld. Zou het dus even afwachten tot hij echt los gaat lopen.
 
bedankt voor jullie reactie! Zijn voetje wijst naar binnen. Vaak op 3 uur, en dan weer op 2 uur maar elke stap scheef. Maar ik begrijp dus dat dit normaal is ☺️ Ik wacht af om naar fysio te gaan, pas als hij echt loopt en dan scheef blijft lopen dan zal ik naar fysio gaan! 
 
bedankt voor jullie reactie! Zijn voetje wijst naar binnen. Vaak op 3 uur, en dan weer op 2 uur maar elke stap scheef. Maar ik begrijp dus dat dit normaal is ☺️ Ik wacht af om naar fysio te gaan, pas als hij echt loopt en dan scheef blijft lopen dan zal ik naar fysio gaan! 
 
Ik zou het idd wel in de gaten blijven houden. Ik werk op een kinderdagverblijf. Een aantal kindjes lopen eerst ietwat scheef of bijvoorbeeld met 0-benen, maar de meesten lopen wel gelijk 'goed'. Vooral omdat hij het maar met 1 voetje doet, is het wel gek.
Zo hadden wij ook een kindje die almaar op zn tenen liep, toen hij 2-2.5 jaar was nog steeds. Zijn ouders zijn pas naar de fysio gegaan met hem toen hij ruim 2.5 jaar was e n toen was er eigenlijk weinig meer aan te doen. Hij is nu 4 jaar en loopt op speciale schoenen, alleen dan loopt hij plat. Op zijn sokken loopt hij nog steeds op zn tenen.
Houd het zeker in de gaten of hij hierdoor niet 'te laat' gaat lopen, misschien kan hij hierdoor niet goed zelfstandig lopen? Met 15 maanden is het prima dat hij nog kruipt, met 18/19 maanden zou hij ongeveer wel echt los moeten kunnen lopen.
En zodra hij loopt, koop goede flexibele schoenen (shoesme flex zijn fantastisch voor de eerste maanden dat ze lopen, en nog hip ook!) En hou het zeker in de gaten. Hopelijk komt het vanzelf goed, maar ik zou er niet te snel/te makkelijk van uit gaan!
 
Zou even afwachten tot hij echt los gaat lopen. Mijn zoontje liep met een voetje ook nogal 'slepend'. Naar buiten gericht in ons geval, maar écht slepend achter zn andere voet aan. Hij loopt sinds 10 maanden los en vanaf dat moment trok het steeds meer bij. Nu met 14 maanden zien we er (al een tijdje) niks meer van! Volgens mij is het (voor sommige kindjes) normaal dat een vd twee voetjes iets minder loopt ofzo.
 
Terug
Bovenaan