School gaat incorrect om met leerling(en)

Hallo,

Ik heb al vaker een berichtje achtergelaten hier op dit forum met o.a. als onderwerpen ADHD en dat mijn zoontje de kleuren nog niet precies kan omschrijven. Hij is niet kleurenblind (nog een antwoord op een  vraag van iemand..). Ik wil degenen die gereageerd hebben op mijn berichtjes heel erg bedanken. Het is toch fijn om de zorgen die je hebt te delen met andere ouders/deskundigen.

Hoe het er nu voor staat, is niet best. Wij hebben inmiddels een gesprek gehad met de intern begeleider, de leerkracht en de directeur. Hij kan naar groep 3 indien wij medicatie (zij willen het liefst Ritalin) gaan gebruiken. Wij willen als ouders geen medicatie toedienen,  tegelijkertijd wil deze school dat wel, want de verantwoording voor het kind stopt gewoon. M.a.w. we worden dan - op z'n zachts gezegd - de deur gewezen, als we niet ogenblikkelijk een hulpmiddel (in de vorm van medicijnen) gaan zoeken. Ik ben vreselijk kwaad en het nu  zo zat, dat  ze me er ook een slecht gevoel bij  het geheel hebben gegeven  met het gevolg dat  ik  mijn zoon hier  niet op deze school  wil laten.
 
Vervolgens ben ik dus aan de slag gegaan. Ik heb nu veel scholen benaderd en intussen wat gesprekken gevoerd met directeuren. Eén school springt daar uit. De directeur van de school waarbij mijn gevoel  goed zit, vindt medicatie ook niet nodig en dat is nou waar ik naar op zoek ben.

Het is toch belachelijk voor woorden dat je een strijd moet leveren omdat je als ouders geen medicatie wil toedienen, omdat wij er nou toevallig anders over denken? Ik vind het ook nog eens verwarrend voor mijn zoon, die straks naar een andere school moet omdat hij nou net geen modelleerling is.

Makkelijk hoor voor de juf: Pietje is verlegen, geef hem maar een pil tegen verlegenheid. Annetje is  angstig, geef een pil...dan knapt ze weer  wat op en durft ze meer, Jantje  rent te vaak over het schoolplein, vermoeden bestaat dat hij ADHD heeft, geef maar Ritalin. En zo kan ik nog wel even door gaan.  Op die manier krijg je natuurlijk wel een perfecte klas die je  als juf lekker naar je eigen hand kunt zetten, en de leerprestaties  schieten omhoog, is ook nog een bijkomend voordeel. Zo vang je elk jaar ook nog eens wat leerlingen...

Ik wil graag weten  hoe jullie er over denken.....

Groeten, Vera  
 
Hoi, ben ik weer!

Mijn mond zakte echt open...
Het lijkt wel alsof je zoon echt heel erg onhandelbaar is! (maar ik geloof het niet als ik jouw woorden teruglees).
School doet net of het geen deskundigheid heeft op dit gebied. Er zijn als het goed is echt wel deskundigen voor de leerkrachten die ingeschakeld kunnen worden. Want het is een feit dat leerkrachten dat niet zomaar even kunnen oplossen. Je hebt namelijk nog 'tig' kinderen waar 'iets mee is'...
Maar, ze lijken echt niet verder te willen kijken dus. Volgens mij kunnen ze geen leerling voor het volgende schooljaar weigeren.
In eerste instantie hoort een school er alles, maar dan ook alles aan te doen om een leerling op school te houden....het zij door deskundige hulp van een team deskundigen die binnen een bepaalde regio werkzaam zijn, het zij door een aanvraag van een rugzakje door de ouders.
Maar ik begrijp dat je je kind hier al niet eens meer wilt houden...zou ik ook niet willen.
Is het een grote school waar je kind nu op zit? dwz 300 leerlingen of meer???
Of is het een kleine dorpsschool/buurtschool.
Ik wens je veel succes!
 
Hoi Vera,

Wat een schokkend nieuws! Echt ongelooflijk dat ze je kind medicatie willen geven, en wel Ritalin, terwijl er geen diagnose is! Dit kan toch niet! Je gaat toch niet een kind zulke zware medicijnen geven alleen maar omdat er gedacht wordt dat hij ADHD zou hebben, wat trouwens een term is die maar al te vaak gebruikt wordt bij drukke kinderen, terwijl er duizend andere dingen aan de hand kunnen zijn! Ik zou gaan kijken of er een neutrale persoon is die tussen de school en jullie, als ouders kan bemiddelen. Want ik kan begrijpen dat jullie aardig gefrustreerd zijn en dat elk normaal gesprek kan uitlopen op ruzie e.d. Ik vind dat je groot gelijk hebt, geef ieder kind met probleem een pilletje en klaar is Kees, Te gek voor woorden...

De school moet nu echt open gaan staan voor andere mogelijkheden. Zit er ook een Interne Begeleidster bij het gesprek? Vraag anders eens aan de Schoolbegeleidingsdienst of er iemand kan bemiddelen. Anders zou ik eens bij de inspectie gaan informeren!

Heel veel succes en sterkte hiermee, Mamarieke
 
Hoi Sjana en Mama Rieke,

Dank voor jullie reactie. Ik ben blij te horen dat er nog meer mensen helder kunnen nadenken.

Antw. Sjana: Nee, het is zo'n dorpsschool (Leusden). RK-onderwijs. Ik  dacht  dat ze daar wel een beetje coulanter waren, maar niets is minder waar. Ze hebben hun ware gezicht laten zien.  Ik heb nu geinformeerd bij een Openbare  school.  Goed telefonisch contact gehad, morgen een gesprek en rondleiding.

Antw. Mamarieke: De intern begeleider zat als 1 front met de leerkracht en de directeur tegenover ons. Wat ook nog eens tegenzat, was het feit dat de dochter van deze interne begeleider zelf Ritalin voorgeschreven heeft gekregen en dit heeft ze in geuren en kleuren naar voren gebracht tijdens het gesprek.  Ze probeerde ons over de streep te trekken, door alle voordelen te benoemen van het gebruik van Ritalin.  Een vraag van mij was, of er nog meer ouders waren die tegen medicatie waren. Nou, daar wisten ze niets van. Alleen de "gebruikers-groep" van Ritalin, daar hadden ze  wel contactgegevens van en die zouden  we ook nog eens kunnen  benaderen.  

De Onderwijsinspectie, dat is ook een goeie tip. Ik ga even kijken op hun site!

Groetjes, Vera
 
Hoi Vera,

Toevallig werk ik in Amersfoort op een school voor speciaal onderwijs. In mijn memo kwam ik het volgende tegen:

Stichting Oostelijk Utrecht heeft een oudervereniging Balans

Je kunt contact opnemen met Elly Doornenbal: 033- 257 26 21 of haar mailen
w.e.doornenbal@planet.nl

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes Mamarieke
 
Hoi Mama Rieke,

Dank je wel voor de tip, altijd handig. Maar ik laat het nu  even voor wat het is, mede omdat ik nu gezien heb dat er toch nog een school bestaat met een humanere aanpak. Dat wil zeggen, dat ze mijn zoon gewoon accepteren zoals hij is. Een gewone openbare basisschool, die niet moeilijk doet over net iets te drukke  kinderen. Ik heb  hem meteen in laten schrijven...  al houd ik  natuurlijk wel een slag om de arm.

Gr. Vera

 
Terug
Bovenaan