Schoolkind en vriendjes

Ons zoontje heeft vanaf de kleuterklas 2 beste vriendjes. Wij (de ouders) noemde het drietal de 3 musketiers. Ze speelde altijd samen, en soms een op een. Sinds vorig schooljaar is er iets veranderd. Op het einde van het schooljaar zagen we ons zoontje ineens steeds vaker alleen thuis komen, op mijn vraag waarom hij geen speeldates meer had .. weet ik niet mam? De 2 beste vriendjes van onze zoon negeren hem inmiddels. Hij probeert in de schoolpauze nog steeds contact te maken maar ze lopen of rennen weg van hem. Na de zoveelste afwijzing heeft onze zoon het opgegeven. Vervelende bijkomstigheid .. onze zoon zit op scouting en judo waar een van zijn beste vriendjes ook op zit en nu komt het andere kindje er ook bij. Als de 2 beste vrienden van mijn zoon niet samen zijn gaat het 1 op 1 wel goed(die enkele keer dat ze nog ooit afspreken), maar als de 2 dalijk op judo en scouting samen zijn ben ik bang dat ze onze zoon ook daar buiten gaan sluiten. Vind dit zo jammer vanaf groep 1 vrienden en nu in groep 6 staat onze zoon ineens alleen.

Hoe zouden we hem het beste kunnen helpen?

Grtjs Marjan
 
Hem vooral laten merken dat het niet betekent dat er wat mis is met hem. Het is heel akelig als je vrienden opeens niet meer met je willen spelen. Daarvan ga je je afvragen wat er mis is met jouw.
En ja, die specifieke kinderen vinden vast wel dat er wat mis is. Maar wat er echt mis is, is dat ze zomaar een vriend laten vallen. In plaats van die vriend aan te spreken op welke misdraging het ook om gaat, en hem een kans geven te veranderen.
Zoiets geeft je zelfvertrouwen een lelijke knauw.
 
Onze zoon is natuurlijk niet heilig, ik heb het daar ook over gehad met hem. Hij wil graag zijn zin/manier doordrukken, tegen hem gezegd dat hij niet altijd zijn zin kan hem, dat ook hij zichzelf aan moet passen. Dat heeft hij ook gedaan zei hij want hij wil niet bazig genoemd worden, maar helaas heeft hij zijn plekje bij zijn vriendjes niet meer terug kunnen winnen. 


ik vind het jammer, hij komt nu zo vaak thuis na school zonder speeldate, terwijl de kinderen hier dag en nacht gespeeld hebben, bleven slapen, mee eten, het was hier altijd een zoete inval, nu is het maar stilletjes.
 
 
Terug
Bovenaan