Schoolzwemmen

<p>Mijn dochtertje van 5 zit sinds dit schooljaar in groep 3. Het is een tenger meisje van gemiddelde grootte.  Ze is een hele vroege leerling en  de jongste van haar klas. Op school zijn er veel ouders die hun kind al met 4 jaar op zwemles doen. Ik heb er heel bewust voor gekozen om haar pas te laten starten als ze 6 is. Ze  was gewoon lang niet sterk genoeg en was er ook helemaal niet aan toe. <br /><br /></p><p>Nu had ik een kennismaking met de juffen en zeiden ze dat ze gaan schoolzwemmen. Schoolzwemmen houdt in; spelletjes doen in het water. <br />Omdat mijn kind de enige is zonder zwemdiploma en zelfs dan nog niet op zwemles zit, moet ze tijdens schoolzwemmen in haar eentje voor in het zwembad dobberen dichtbij juf (die op de kant staat). Ik ben hier zelf absoluut geen voorstander van. Ze heeft al enorme watervrees en daardoor totaal geen plezier in zwemmen. En ik ben bang dat ze er nog meer hekel aan gaat krijgen en straks helemaal niet meer naar zwemles wil. Bovendien vind ik het ook niet erg veilig om haar ‘onbeheerd’ met bandjes in het zwembad te laten. Juf heeft immers nog 20 kinderen waar ze op moet letten..</p><p>Graag zou ik horen wat jullie hiervan vinden. Misschien heeft iemand dit eerder meegemaakt of heeft een oplossing?</p>
 
Gek, schoolzwemmen is normaal gesproken het oefenen voor een diploma. Bovendien is het wel bijzonder dat er blijkbaar vanuit gegaan wordt dat een kind dat net start in groep 3, al een zwemdiploma heeft (al helemaal met al die Corona stops die er geweest zijn).
Ik zou mijn zorgen bespreken met de juf en om een andere invulling vragen.
 
Het verbaasd mij ook om te lezen dat kinderen in groep 3 dan al een zwemdiploma hebben ?  en dat er dus al gestart wordt met de 4e verjaardag. Én de overgang naar school én zwemles.. ik vind het nogal wat. Is dit de norm tegenwoordig? Mijn zoontje van 3.5 kan waarschijnlijk pas starten met zwemles wanneer hij 5 jaar oud is vanwege de wachtlijst. Dit lijkt mij niet uitzonderlijk.
Ik zou ook je zorgen bespreken met de juf. Kaart bij haar aan dat je dochter angstig is voor water. Dan kan de juf hier rekening mee houden. 
Je zou eens bij de plaatselijke zwemverenigingen kunnen navragen hoe hun om gaan met angst voor water. Wellicht bieden zij zwemlessen aan voor kinderen die watervrees hebben. Misschien dat jullie dit ook gaat helpen.
?
 
Begrijp ik goed dat juf dan de enige is die toezicht houdt op de 20 kinderen in het water? Ik zou dat sowieso aankaarten, want dat lijkt me geen veilige situatie ook niet als er 19 een diploma hebben. 
 
Het heeft mij ook verbaasd hoor! Iedereen zat elkaar de kop gek te maken in groep 1 met zwemles. Ik vind het zelf echt veel te vroeg. En schoolzwemmen vind ik dus ook enorm vroeg. Groep 4 was beter geweest in mijn ogen.
Ik heb het met juf besproken en haar antwoord was dus dat ze dan maar voor in het bad bij juf moest dobberen. Ze gaan dus niet oefenen om te zwemmen, maar doen spelletjes. Naast juf zijn er nog twee mensen aanwezig om op te letten, maar ze letten dus met 3 op 20 kinderen. Maar juf zou in dit geval dus op mijn dochter en de andere kinderen letten... 
We hebben in de vakantie veel met haar geoefend, maar de angst blijft extreem.  Ze gaat straks naar zwemles in een groepje van 5. Ze krijgt dus heel veel 1 op 1 begeleiding en ze geeft aan dat ze dat erg fijn vindt. 
 
Wat een bijzondere situatie. In mijn beleving was schoolzwemmen altijd voor kinderen die nog geen diploma hadden of die thuis geen zwemles konden volgen. Bij ons was dit vroeger pas in groep 5. De meeste kinderen hadden dan al A en B en gingen voor hun C oefenen. Een enkel kind dat nog geen diploma had kon dan daar A en B halen. 


En wat betreft de leeftijd heb je helemaal gelijk. De kinderfysio adviseer om met 5 of 6 jaar op zwemles te gaan. Wanneer je met 4 start ben je vaak veel langer bezig in verhouding omdat ze er eigenlijk nog niet echt aan toe zijn. Zwemmen is een motorisch heel moeilijke activiteit!
 
Ja precies! Ik heb de schoolgids er nog even op nageplozen en daarin staat ook zwemlessen. Helaas gaat de school hier dus anders mee om omdat de meesten al zwemles hebben (gehad). Super balen. M'n dochter is al nachten vanaf 4uur wakker omdat ze zich hier enorm druk over maakt. Schijnbaar wordt er iedere keer weer over begonnen in de klas. 
 
Terug
Bovenaan