Wauw hee. Ik zou echt op je strepen staan hoor. Op zich vind ik wat je vriend doet niet héél erg overkomen, maar ik denk dat het voor jou alles bij elkaar is en dan voelt het alsof hij jouw punt beetje onderuit haalt tegenover hen.
Ik zou een keer met hen het gesprek aan gaan. Ga erheen, alleen, zonder baby, en ga gewoon even met hen zitten. Schoonmoeder, schoonzusjes, allemaal. Het gesprek hoeft niet (direct) vervelend ingestoken te worden, je kunt iets zeggen als "het valt me op dat .." en dan waar je mee zit. Probeer in zo'n gesprek veel vanuit jezelf te zeggen. Dus JIJ hebt het GEVOEL dat. Ook al weet je heel goed dat het gewoon bemoeizuchtig is, op die manier is mijn ervaring dat een gesprek makkelijker op gang komt.
Het is jouw kind. Tenzij je hem in de winter in een romper kleedt en verder niets lijkt het me dat je zelf heel goed kunt bepalen wat voor kleren passend zijn. En wat zij zeggen over de naam kan echt niet, ook al noemde je hem Fikkie, niemand heeft zich te bemoeien met die (persoonlijke!!) keuze en dat mag je ook best zeggen.
Misschien hebben je schoonmoeder en -zusjes niet door dat wat ze doen op jou zo overkomt. Ook al lijkt het me sterk dat mensen dit zelf niet inzien, het kan zijn dat zij het gevoel hebben dat ze je juist helpen, ofzo. In ieder geval, probeer er met hen over te praten. Neem je partner mee, als dat makkelijker is, en probeer er geen ruzie over te maken (of in ieder geval niet zo te beginnen). De insteek moet zijn dat het gezelliger wordt en jij weer het idee hebt dat je je kind daar gewoon mee naartoe kunt nemen zonder gezeik. Maar de boodschap is wel "mijn kind, mijn regels en daar blijf je gewoon vanaf".
Succes!