Hm, mijn oma had maar 2 kleinkinderen. Mijn broertje & ik. Mijn moeder was er van overtuigd dat ze mij voortrok, maar eigenlijk viel dat wel mee denk ik.
Ik kreeg "meer cadeautjes", maar mijn broertje kreeg altijd ook iets, of anders datzelfde bedrag in geld.
Het grote verschil is denk ik, dat ik echt bij mijn oma ben opgegroeid. Ik ging daar naar school en bleef tussen de middag bij oma eten. Na schooltijd kwam oma mij halen en daarna haalde mijn moeder me bij oma op.
Op een gegeven moment werd mijn moeder meer huisvrouw en vond ze het maar omslachtig om steeds op en neer te rijden, terwijl we best naar een school in de buurt konden gaan. Mijn broertje was toen pas 4 jaar oud en zou pas nu naar school gaan. Ik was al 8.
Ik bleef natuurlijk veel naar oma vragen en wilde daar nog logeren. Ik miste mijn oma. Ik was echt een oma-kindje en was ook gewoon het liefst bij oma.
Mijn broertje was een echt mama-kindje en had niet veel met oma. Hij wilde ook niet logeren, want hij wilde bij mama slapen.
Het is dus denk ik logisch dat ik een andere band met mijn oma had dan mijn broertje. Ik was sowieso al om het weekend daar. Ze wist precies wat ik graag dronk en wat ik op mijn brood lustte.
Maar met mijn broertje had ze die band niet.
Dat wil niet zeggen dat ze niet ook trots op hem was als hij de goals maakte op voetbal, of toen hij zijn communie deed. En er stonden overal foto's in huis van zowel mij als mijn broertje.
Later, begreep ik dat ik misschien inderdaad wel een beetje meer verwend werd, omdat mijn moeder gewoon meer een jongens-moeder was. Ze had niks met meisjes dingen en was denk ik stiekem ook wel meer trots op mijn broertje die ook betreft karakter korter bij haarzelf in de buurt komt. Mijn oma vond mij soms zielig als mijn broertje weer eens nieuwe voetbalschoenen had gekregen, terwijl ik inmiddels ook wel toe was aan een nieuwe garderobe.
Ook bij de andere oma was ik trouwens favoriet. Ik was een heel rustig kind. Zolang ik kleurpotloden en papier had kon ik uren tekenen. Af en toe wilde ik een koekje of wat drinken. Maar verder hoorde je mij niet. Mijn broertje was drukker, en kon zichzelf minder goed bezig houden. Natuurlijk was hij ook jonger.
Deze oma had vaak last van migraine, wat voor haar de reden was dat ik wel mocht komen, maar mijn broertje niet. Als het dan op kwam zetten, had ze van mij niet veel last.
Mijn broertje had hier trouwens nooit zo veel last van. Hij wilde toch vooral bij mama zijn.
Ik denk dus dat het misschien ook een beetje perspectief is.