Heel herkenbaar!
Mijn schoonmoeder is erg enthousiast over de aanstaande geboorte van haar eerste kleinkind. Spullen in huis halen, dingen kopen, oppasdag 'claimen' vlak na de aankondiging terwijl wij nog aan het idee aan het wennen waren van ouders worden, kleertjes blijven kopen in de kleinste maat terwijl we hebben aangegeven daar echt al meer dan genoeg van te hebben...
Daarnaast is mijn schoonmoeder nog echt een 'moeder' voor haar kinderen en aanhang (voorbeeldje; op vakantie voor iedereen brood smeren, alsof iedereen nog 6 jaar oud is).
In het begin vond ik het wel moeilijk om daar wat van te zeggen maar ik blijf het toch consistent doen en merk dat dit op de langere termijn wel enigzins helpt. Het gaat om mijn huis met mijn spullen en mijn toekomstige kind en daar heeft ze zich naar te schikken.
Daarnaast probeer ik een beetje creatief naar oplossingen te kijken voor andere dingen. De kleertjes bijvoorbeeld die we nu dus te veel in huis hebben, heb alsnog gewoon aangenomen en haar voor bedankt en gezegd dat het wel handig kan zijn om eens wat kleertjes bij haar thuis te laten liggen zodat ze wat schoons in huis heeft als ze gaat oppassen. En als de baby het uiteindelijk niet gedragen heeft; pech gehad, en eigen schuld dikke bult. Dan geef ik het wel weg aan het goede doel of zo.
Als laatste helpt het me wel om erover te praten met anderen (zoals nu!) en ook probeer ik me soms wel een beetje in haar wereld in te leven. Mijn eigen schoonmoeder is namelijk altijd thuisblijfmoeder geweest. Moeder zijn en het huishouden runnen is wie zij is. Het is het grootste 'ding' wat ze in haar leven heeft en zo is het al heel lang geweest, ze weet niet anders. Vanuit dat perspectief kan ik het soms wel wat meer loslaten en wat sympathie opbrengen voor haar drang om erbij te horen en zich in ons leven te mengen. Dat is niet per se een oplossing en maakt het gedrag niet minder maar door wat meer begrip proberen te tonen voor waar het gedrag vandaag komt, kan ik het wel iets beter naast me neer leggen.
Heel veel succes en weet dat je niet de enige bent!