Schoonmoeder goes wild...

We zijn zwanger van de eerste en de oma's zijn door het dolle! Mijn schoonmoeder maakt het echter wel erg bont en die schiet echt door naar het idiote.
Bijna elke dag belt ze wel om te vertellen dat ze weer een fles heeft gekocht, een puzzzeltje of een pakje of wat dan ook.
GEK word ik er van!! Ik snap dat ze het allemaal heel lief bedoeld en dat ze het beste voor heeft. En de excuusjes zijn altijd: ja dat heb je toch ook een keer nodig.. of .. het was zoveel afgeprijsd kon het echt niet laten liggen...
Nu willen we haar op haar gedrag aanspreken, maar zijn ook bang dat ze dit verkeerd gaat opvatten. Maar ik kan zelf bijna niets meer kopen omdat schoonmoeders dat al heeft gedaan. En daar baal ik toch ook behoorlijk van :(

Het is ook de bedoeling dat ze gaat oppassen 1 dag in de week. Nu woont ze niet om de hoek, heeft geen rijbewijs dus afhankelijk van OV. Ze heeft aangeboden om 2 dagen op te passen en dan dus te blijven overnachten. We hebben dit overwogen met zicht op mindere kosten van de opvang, maar zien het niet zitten haar elke week een nacht over de vloer te hebben en willen ook liever die dag extra opvang omdat ons dat beter lijkt voor de kleine.
We vroegen haar hoe ze dat wil doen straks met 1 dag en 3 maanden terug zei ze dat ze vroeg vertrekt op de dag zelf en dan 's avonds weer vertrekt. Echter 2 weken terug zei ze dat ze in de ochtend niet met korting kan reizen dus op de avond ervoor wil komen! Ik heb daar dus echt geen zin in, dus hopelijk komen we daar uit....

Iemand nog tips?

Heey meid,

Ik begrijp je wel. Bedenk wel dat het jullie kindje is en dat jullie bepalen wat er gebeurt!!! Mijn schoonmoeder wist in het begin ook alles beter. Eten konden we beter zo doen, het slaapschema klopte volgens haar niet enz,enz. Mijn man heeft op een gegeven moment gezegd dat het ons kind is en dat wij beslissen. Sindsdien gaat het een stuk beter. Nu is jouw situatie anders maar ik zou toch duidelijk aangeven hoe jullie erover denken! Wat betreft het logeren, daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen maar dat is ieder zijn eigen keus.

Misschien een idee om je schoonmoeder te bewaren voor de extra oppasmomenten? Zo doen wij het ook en dat werkt het beste.

Succes meid, schoonmoeders kunnen soms best moeilijk doen haha!

Liefs ciomama

oehhh vreselijk.. schoonmmoeders.. die van mij wist 8 jaar geleden alles al beter en nu nog.. grrr
wel lastig om het te zeggen om ruzie te voorkomen.. nou succes ermee! kzou zeggen weet niet hoe kje er mee moet helpen die van mij is al jaren waardeloos.. hhahah

Hmmm, vervelend. Ik ben het met je eens, het is zoveel leuker om zelf kleertjes ed. te kopen. Ik heb zo'n schoonmoeder die juist alles afkeurt wat ik leuk vindt... daar kan ik echt zwaar pissig van worden! Zie ik weer iets roze hangen, kraakt zij het al meteen af.. Niets is goed genoeg, pffft... toch bepaal ik het lekker zelf hoor.. gewoon duidelijk zijn!

Als ik het zo hoor, is het niet echt een optie om je schoonmoeder op te laten passen. Of je moet de baby bij haar kunnen brengen, kan ze al die spullen die ze koopt ook mooi zelf houden. Ik kies ervoor opvang te betalen zodat je zoon bedrijf ook makkelijker ergens op kan aanspreken dan een (schoon) familielid, ik heb gewoon helemaal geen zin in gedoe of gezeur met mijn schoonfamilie het idee alleen al dat je er stress van hebt dat zij eventueel blijft slapen. Zal je zien de bus rijd niet kan je niet naar je werk en als de ns staakt komt ze een hele week logeren. Sorry misschien ben ik iets te negatief, ik ken je schoonmoeder ook niet eens, ik spreek meer voor mezelf. Soms is het de enige optie om een familielid te vragen dat snap ik, maar bedenk goed wat de consequenties zijn zou een tip van mij zijn. Ik betaal liever iets meer dan dat ik elke week stress heb, of een loge! Succes X

hallo

oh wat irritant, belangrijkste is dat het de moeder van je man is! hij moet dus haar erop aanspreken.
Of jullie gezamenlijk en hi jmoet heel duidelijk samen met jou staan.
Het is jullie kindje, zij heeft haar kans gehad toen zij zwanger was.
Daarnaast kun je ook afspreken dat wat zij koopt, alleen bij haar gebruikt wordt?
benoem dat je blij bent dat ze zo meeleeft en dat je dankbaar bent voor haar inzet maar dat dit nu jullie proces is en dat jullie daar ruimte in nodig hebben, haar tijd komt als de kleine er is.

zij wil 1 dag oppassen, moet dat bij jullie thuis? anders evt kindje daar brengen?
ik zou echt niet voor 2 dagen of logeren gaan als je nu al lastig vindt om haar af te remmen.

Mijn man heeft geen ouders meer en mijn ouders zijn niet betrouwbaar, omdat mijn moeder ook zo over de top kan doen en alleen maar spelletjes voor aandacht speelt. Het gaat niet om haar dus zij mag niet standaard oppassen, meestal zien ze hun kleinkind onder toezicht van ons (wat ze niet weten hoor, visite noemen we dat). Als we ze nodig hebben wil ze vaak geeneens klaarstaan want dat is veel te veel werk, ze zijn geen oppasoma hoor, dat wil ze niet. ze gaat tegenwoordig dwars tegen mij in ten koste van onze dochter om haar zin te krijgen, alleen maar omdat ze zelf jaloers is. dus nu zien ze haar ff niet. Moeilijk want ik wil graag anders maar mijn dochter gaat voor

Thnx voor jullie reacties/tips.

Ik wil absoluut niet dat ze blijft slapen en dat gaan we haar vertellen ook. De kleine naar haar toe brengen is geen optie en ik heb ook al tegen mijn man gezegd dat ik liever niet heb dat ze oppast en dat ik dan wel een dag minder ga werken of nog een dag extra opvang wil. Hij vindt dat dan weer te overdreven.

Het meest ergste van alles vind ik nog dat mijn schoonmoeder de opmerking heeft gemaakt: ik moet toch een band opbouwen met mijn kleinkind?! Dit is natuurlijk reinste onzin, ook zonder elke week op te passen kun je een band opbouwen. Maar goed... we gaan van het weekend even bij haar langs. Dan zullen we alle meuk die ze gekocht heeft wel meekrijgen en dan kunnen we er meteen op in haken. Mijn man zal inderdaad het woord doen. Ik heb haar telefonisch al een aantal keer gezegd nadat ze weer wat had gekocht dat ze dat gedrag iets moest gaan minderen. En nu gaan we het dan maar anders aanpakken en recht in haar gezicht zeggen. uiteraard zullen we benadrukken dat we begrijpen dat ze het goed bedoelt maar ook onze kant van het verhaal proberen duidelijk te maken.

Mijn moeder woont om de hoek en die staat er heel anders in. Ik heb jarenlange ruzies met haar gehad, en had nooit verwacht dat ze zo voor me zou klaarstaan in deze tijd. Dat waardeer ik enorm. Zij respecteert de manier die wij willen voor onze kleine en geeft her en der wat tips ter overdenking. Soms heeft ze nog gelijk ook!

Dit verhaal wordt vervolg na het weekend ;)

Heey meid,

Dat van die band opbouwen is idd onzin!! Beide oma's passen hier niet regelmatig op en ze heeft een goede band met allebei hoor. Wat fijn voor je dat je moeder nu zo voor je klaarstaat!!! Vooral gezien jullie geschiedenis! Ik vond het heerlijk dat mijn moeder ook zo betrokken was, ze bleef wel op de achtergrond en vroeg in het begin zelfs of ze mijn dochter mocht optillen, zo lief!

Maar heel veel succes komend weekend meid en zorg ervoor dat jij en je man op één lijn liggen anders gaat ze dat misschien nog tegen jullie gebruiken!

Liefs ciomama

Terug
Bovenaan