<p>Onze dochter is nu 13 maanden en ze gaat 2 dagen in de week naar de gastouder en mijn moeder past regelmatig op. Mijn schoonmoeder woont deels in het buitenland dus heeft tot nu toe nog niet zo vaak opgepast, een paar keer afgelopen zomer. Mijn schoonmoeder is qua opvoeding net wat makkelijker als ik (en mijn moeder). </p><p>Nu heeft ze afgelopen week voor het eerst sinds maanden weer een keer opgepast. Voordat wij weg gingen heb ik gezegd dat ze op 2 dingen moest letten: onze dochter klimt momenteel overal op en ze stopt alles in haar mond. Komt goed, ze zou alle kleine speelgoedjes weghalen. Toen we vervolgens terugkwamen zat onze dochter met een paar (ongekraakte) walnoten te spelen en ik zie zo dat ze er één in haar mond propt (ong 3 cm doorsnede). Ik schrok me rot en heb gelijk dat ding uit haar mond gehaald en afgepakt. Mijn schoonmoeder vertelde mnd dat ze zo leuk met het mandje vol walnoten had zitten spelen (er zitten allemaal verschillende groottes in, van ca 1 tot 4 cm). Ik heb de mand weg gezet en we zijn naar huis gegaan. Achteraf denk ik, waarom heb ik er niks van gezegd?! Dat ga ik zeker nog wel doen. Maar mijn grootste angst is nu: hoe kan ze dat gevaar nou niet zien?? En wat ziet ze dan nog meer niet waar ik niks vanaf weet..? Ook zei ze: “Op een gegeven moment was ik haar kwijt maar toen zat ze achter de bank”, waarbij ik dan gelijk denk, als je haar kwijt was heb je haar dus niet in de gaten gehouden.. terwijl ik haar huis niet echt baby/ kind-proof vind. Ze zou volgende week weer een middag oppassen maar ik vind het gewoon eng om haar te brengen. Mijn man vind het overdreven en komt met het argument dat ze zelf toch ook 3 kinderen heeft groot gebracht. Ik wil mijn kind beschermen, maar om nou te zeggen dat ze niet meer naar oma toe mag..? Overdrijf ik nu? Wat vinden jullie? </p>