Schoonmoeder ziet gevaar niet

<p>Onze dochter is nu 13 maanden en ze gaat 2 dagen in de week naar de gastouder en mijn moeder past regelmatig op. Mijn schoonmoeder woont deels in het buitenland dus heeft tot nu toe nog niet zo vaak opgepast, een paar keer afgelopen zomer. Mijn schoonmoeder is qua opvoeding net wat makkelijker als ik (en mijn moeder). </p><p>Nu heeft ze afgelopen week voor het eerst sinds maanden weer een keer opgepast. Voordat wij weg gingen heb ik gezegd dat ze op 2 dingen moest letten: onze dochter klimt momenteel overal op en ze stopt alles in haar mond. Komt goed, ze zou alle kleine speelgoedjes weghalen.    Toen we vervolgens terugkwamen zat onze dochter met een paar (ongekraakte) walnoten te spelen en ik zie zo dat ze er één in haar mond propt (ong 3 cm doorsnede). Ik schrok me rot en heb gelijk dat ding uit haar mond gehaald en afgepakt. Mijn schoonmoeder vertelde mnd dat ze zo leuk met het mandje vol walnoten had zitten spelen (er zitten allemaal verschillende groottes in, van ca 1 tot 4 cm). Ik heb de mand weg gezet en we zijn naar huis gegaan.    Achteraf denk ik, waarom heb ik er niks van gezegd?! Dat ga ik zeker nog wel doen. Maar mijn grootste angst is nu: hoe kan ze dat gevaar nou niet zien?? En wat ziet ze dan nog meer niet waar ik niks vanaf weet..? Ook zei ze: “Op een gegeven moment was ik haar kwijt maar toen zat ze achter de bank”, waarbij ik dan gelijk denk, als je haar kwijt was heb je haar dus niet in de gaten gehouden.. terwijl ik haar huis niet echt baby/ kind-proof vind.    Ze zou volgende week weer een middag oppassen maar ik vind het gewoon eng om haar te brengen. Mijn man vind het overdreven en komt met het argument dat ze zelf toch ook 3 kinderen heeft groot gebracht.    Ik wil mijn kind beschermen, maar om nou te zeggen dat ze niet meer naar oma toe mag..? Overdrijf ik nu? Wat vinden jullie? </p>
 
Veel tijd samen doorbrengen en laten zien hoe jullie het doen, op een goed moment op een prettige manier aangeven of ze ook wat alerter wil zijn. 


Sowieso zou ik haar vragen of ze het prettig vind om bij jullie thuis op te passen. Mocht ze dit niet willen dan zou ik haar aanbieden om een keer samen door haar huis te gaan om het kidsproof te maken. Dan kan je ook wat meer vertellen over waar ze wel/niet mee mag spelen en uitleggen waarom.


mijn moeder is ook zo, ze laat de kids rustig met de afstandsbediening spelen terwijl ik dat absoluut onveilig vind en gewoon niet wil hebben. Ik heb dit met haar afgesproken en nu gaat het goed. Ook had zij een zakje walnoten staan waar onze zoon mee mocht spelen van haar. Gewoon meteen zeggen als je iets ziet wat je niet aanstaat. 


Het is heel fijn dat oma's en opa's graag willen oppassen maar niet alleen de lusten. Ik vind dat ze ook regels moeten hanteren die in overleg worden bepaald. Dat betekent overleggen met elkaar! Dat maakt het contact en de band zo veel fijner. Ik zou het jammer vinden als mijn ouders onze kinderen niet meer zagen.. Andersom zouden ze dat ook heel erg vinden dus gewoon met elkaar communiceren. 


Succes! 
 
Tja lastig, tegen je eigen moeder kan je veel makkelijker negatievere dingen zeggen dan tegen je schoonmoeder. Dat ze even uit haar zicht was met achter de bank verstoppen zou ik niet heel druk om maken hoor! Kindjes kinnen heel vlug zijn. Maar meer die walnoten proppen vind ik enger. Vraag me dan ook af of ze bv druiven door midden snijdt tegen het verslikken enzo. Zou samen met je man eerlijk uiten dat je bent geschrokken. Op een vriendelijke manier uitleggen wat je graag zou willen en of je schoonmoeder denkt dit te kunnen bieden. Succes!
 
Als ik jouw was zou ik een gesprek met haar voeren.. 
Vooral omdat het niet kan met de walnoten en alles bij elkaar.. en of ze nou bij jouw thuis op let vind ik ook nog gevaarlijk, vooral hoe ze zo laks om gaat.. ik lees in 1 van de reacties ook van stel nou dat ze de druifjes niet door midden snijd? Ik moet er iedergeval niet aan denken... 
Wat ik zou doen is zeker een gesprek met haar aan gaan want het gaat wel om je kind betrek desnoods je partner erbij want het is wel zijn moeder. 
En ja... desnoods een andere oppas zoeken die geregistreerd staat of de opvang..
Succes 
 
Het huis van mijn  schoonmoeder is ook echt niet baby proof en ze let ook niet constant op waar mijn dochter blijft. Ze hebben ook nog een hond. Die gaat wel in een aparte ruimte zodra mijn dochter rondkruipt maar dan nog vind ik dat best wel vies.. maar goed, als we daar komen zorgt mijn schoonmoeder altijd dat er gestofzuigd en gedweild is. Ik heb het een beetje leren loslaten om alles te controleren. Echt gevaarlijke situaties of materialen bespreek ik wel met mijn schoonmoeder. Als ik iets echt niet vind kunnen zeg ik dat eerlijk en dat vindt zij ook fijn. Ze heeft liever dat ik dat zeg zodat ze erop kan letten dan dat ik straks bijvoorbeeld niet meer zou komen. Ik weet zeker dat jouw schoonmoeder er ook zo in zal staan. Hopelijk ga je het gesprek aan en bespreek het vanuit jouw gevoel. Zeg wat het met jou doet en dat je daarom niet gerust bent om je kind daar achter te laten. Succes!
 
Terug
Bovenaan