<p>Beste mama's, papa's en opvoeders, </p><p>Ik en mijn schoonzus zijn beide in 2019 mama geworden. Ik in februari, zij in april. Nu meet mijn schoonmoeder in twee schalen. Al sinds de zwangerschappen. Het eerste wat ze tegen mij zei nadat ik haar feliciteerde met de zwangerschap van haar dochter was: 't is wel veel bijzonderder als je dochter zwanger is dan dat je zoon vader word. Op dat moment zei ik er niets van, was flabbergasted. Mijn zwangerschap was niet (zo) bijzonder. </p><p>Wij hebben haar gevraagd of ze zichzelf als opasoma zag. Dat was niet zo. (wat prima is overigens!) mochten we ooit hulp nodig hebben met opvang zouden we haar kunnen vragen. Echter hoorden we een aantal maanden later dat ze wel aan haar dochter had aangeboden een vaste dag op te passen (slik, dit vond ik moeilijk maar wij hadden ondertussen alles goed geregeld dus 't was ook niet meer nodig). </p><p>De eerste keer dat ik haar vroeg een tot twee uurtjes op te passen zodat ik naar de kapper kon kreeg ik te horen dat ik daar niet op kon rekenen want ze wist nog niet wat ze een week later ging doen. Ze wilde dus niets vastleggen. </p><p>Daarna heeft ze welgeteld 3 x opgepast. Waarvan maar 1x dat ons kindje wakker was. Nu zou ze een aantal weken geleden weer een uurtje oppassen omdat mijn man en ik een afspraak hadden (corona dus een dreumes bij een afspraak is niet handig). Deze afspraak werd verplaatst naar 1.5 uur later. Wij vroegen of dit een probleem was en dat bleek. Maar toen ging ook even de beerput open want wij zouden elke keer dat we haar vroegen op te passen op het laatste moment dingen veranderen (dit was de eerste keer en wij hadden geen invloed op de verplaatste afspraak). Mijn man vroeg wat ze bedoelde met elke keer? Want 3 keer is niet elke keer (en al helemaal omdat dit de eerste keer was dat de afspraak verplaatst zou worden). Daar werd niet verder op in gegaan. Hierna vroeg mijn man of zij het wel leuk vond om op onze zoon te passen. Geen antwoord. En waarom het, als mijn schoonzus het nodig had, ze wel alles uit handen liet vallen? (ze past daar 1 tot 2 volledige dagen per week op en soms blijft ons nichtje ook slapen) dit verantwoorde zij door te zeggen dat moeders dat doen voor hun dochters. Mijn man vroeg, dus niet voor hun zoons? Nee was het antwoord. Dit was een aantal weken geleden. We hebben tot op heden niets meer gehoord. </p><p>Wij gunnen mijn schoonzus en haar man uiteraard de hulp die zij krijgen! We hebben een heel lief neefje die een super sterke band heeft met zijn oma. Wij gunnen onze zoon dat ook. Helaas lijkt hij steeds het buitenbeentje. Neefje zit bij oma, neefje mag een hapje van oma, neefje speelt met oma en onze zoon staat erbij en geeft vaak op. </p><p>Ik vraag mij heeeeeeel erg af waar dit vandaan komt. Ik weet niet hoe ik het gesprek kan aanknopen. Of moet ik het loslaten en mijn man het laten regelen? Wij wonen in een enorm kleine gemeente dus komen elkaar regelmatig tegen. Ik zeg netjes gedag, er komt weinig respons maar goed dat is niets nieuws. Komt het door mij? Ik kan mij niet heugen ooit iets te hebben gezegd of gedaan wat haar tegen zou kunnen staan. </p><p>Ik merk dat ik het niet kan loslaten. Onze zoon is zo lief! Wij hebben enorm geluk met mijn ouders. Ze gaan voor ons (al mijn broers en mijn zussook) door het vuur! Wij kennen het niet dat er niet gelijk behandeld wordt. Wat ik krijg krijgen mijn broers en zus ook! En andersom. Bedankt voor het lezen. Hulp en inzichten zijn welkom. </p>