Schoonmoeder

Ik word echt gek van me schoonmoeder en zus.. dat pedagogische geneuzel van me schoonzus ( heel lullig, maar ze heeft en zal nooit geen kinderen krijgen om medische redenen), ze weet alles beter hoe ik het moet doen en hoe onze kleine zich zou moeten ontwikkelen.. mijn schoonmoeder is heel druk tegen de kleine terwijl ik merk dat hij dit helemaal niet prettig vind ( bijna 5 maanden) als hij huilt zegt ze; niet doen dat vind oma niet lief en als hij wil slapen zegt ze piep piep piep piep… ze vind het niet leuk als hij slaapt ? ik word er helemaal gek van! Heb dit uiteraard besproken met mijn vriend maar hij zegt dat ik me er niet zo druk om moet maken. Volgend jaar gaat mijn schoonmoeder dus 1 dag in de week oppassen, en ik maak me dus serieus zorgen…. Help ??‍♀️

( verder qua opvoeding en ontwikkeling gaan wij gewoon lekker op zijn ritme mee en dat gaat echt super. We letten op de signalen wat hij op dat moment nodig heeft, en daar gaat hij heel lekker op)

Tja dan zou ik haar zeker niet op laten passen. Tenzij ze natuurlijk bereid is haar gedrag aan te passen. Heb je het weleens met haar besproken?
Dat van je schoonzus ligt er een beetje aan of haar tips soms eigenlijk best goed zijn of niet? Lijkt in ieder geval goed bedoeld.

Wat?! Ik vind dat van je schoonmoeder heel raar. Ik snap dat je verschillende meningen kunt hebben over opvoeden maar een kind hoor je niet aan te praten dat er iets mis met hem is omdat hij wil slapen of moet huilen, dat hoort gewoon bij kind zijn. Behoeftes van het kind gaan voor en wat zij wel of niet leuk of gezellig vind toch zeker op de tweede plaats. 
Persoonlijk zou ik haar niet op laten passen, maar snap dat het miaschien nodig is om de oppas/opvang rond te krijgen..
Schoonzus zou ik gewoon knikken, ja en amen zeggen en daarna gewoon doen wat je zelf het beste vind;) 

Zou je je schoonmoeder erop aan kunnen spreken/bewust kunnen maken van haar gedrag door tegen/ via je zoon te praten als ze dit doet? Dit werkt bij mijn schoonmoeder namelijk goed, en ze past zich dan ook wel redelijk aan. Wel een manier hoe haar zoons ook met haar omgaan, mijn schoonmoeder kan dit dus heel goed aan maar snap dat niet iedereen hier tegen kan wat misschien wel tot het bespreken van.. kan leiden?!

Bijv. oma bedoelt het niet zo hoor, die ziet je gewoon graag wakker of.. Je bent hartstikke lief, oma kan gewoon niet zo goed tegen kindjes die huilen.

Ga gewoon het gesprek aan. Superspannend misschien, maar uiteindelijk ben jij de moeder en dus degene die het echt voor het zeggen heeft. Het liefst heb je daarbij je vriend aan je zijde, maar als hij het zelf te lastig vindt, dan moet jij het alleen doen.
Het zal enorm opluchten én hopelijk blijft er ook wat hangen bij schoonmoeder en -zus...

Wat fijn om dit te lezen. Dacht even dat dit alleen bij ons gebeurde.
Heb ook een conflict gehad met mijn ouders. Ik heb hun van tevoren haar fijn vertelt van hoe en wat (zelfs op papier) en dat ze gerust mogen bellen als het niet lukt met slapen. En dan kom je thuis en heb je een overstuur kind van 9 maanden dat om 11 uur savonds nog voor de tv zit. Er wordt gewoon niet geluisterd naar ons. Wij hebben besloten hen niet meer te laten oppassen, tot hun inzien dat het niet zo had moeten gaan.

Terug
Bovenaan