schoonmoeders die zich overal mee bemoeien

Hallo allemaal,

Ik en vreselijk overstuur. Mijn schoonmoeder heeft een aantal weken geleden beloofd dat ze onze babykamer voor een deel zou sponsoren. In ieder geval een ledikantje. Hartstikke leuk natuurlijk!
Nu deed ze al moeilijk de laatste tijd met het maken van een winkelafspraak. Nu deze eindelijk gepland was heb ik ook mijn moeder en vriend meegevraagd, leek me gezellig zo met z'n allen onze eerste babykamer uitzoeken.
Nu heeft mijn schoonmoeder naar mijn vriend gebeld en gezegd dat ze zich niet prettig voelt met mijn moeder erbij.
Ik ben zo gekwetst!

xx nous
 
hoi Nous,

tja, wat dat toch is met die schoonmoeders! Met veel aanstaande oma's trouwens.
Ik heb het idee dat ze elkaar het licht niet in de ogen gunnen. Bij mij is dat wel het geval.
Jouw schoonmoeder dacht waarschijnlijk dat zij en alleen zij belangrijk genoeg was om met jou de babykamer uit te zoeken. Viel dus even tegen.
Toen ik zwanger was van mijn eerste, ging ik met mijn schoonmoeder zwangerschapskleding kopen. Toen voelde mijn moeder zich weer buitengesloten.
Mijn ouders waren als eerste in het ziekenhuis. Oeps weer mis,ze zouden gebeld worden als ik me goed genoeg voelde(heftige bevalling gehad), mijn ouders konden niet zo lang wachten, dus die waren er het eerst. Mijn schoonouders wachten netjes af. Maar ja, ging mijn moeder later bellen, zo van: mooi kindje he? Oh oh, toen hadden zij nog niks gezien! Tja was ook wel een beetje lullig, maar konden wij niks aan doen en mijn moeder dacht ook dat ze al geweest waren,anders had ze echt niet gebeld.
Volgens mij is het gewoon een soort van competitie. Ik hoor van veel vrienden, dat het bij hun net zo gaat. Onze dochter is nu twee en nog steeds voel ik die strijd tussen beide oma's.
Maar ja, jij zit er nu maar mooi mee. Kan me voorstellen dat je je rot voelt.
Ik zou toch maar even met haar gaan praten, hoe ze dat nu bedoeld.
Ik ben benieuwd! Sterkte ermee.

gr Kyra
 
Hoi,

Heel herkenbaar, die schoonmoeder-verhalen! Praaaaaat me er niet van!
Mijn schoonmoeder is altijd al jaloers geweest op mijn moeder, omdat die gewoon altijd beter met mijn  vriend (haar zoon dus) overweg kon dan mijn schoonmoeder zelf.
Aan één kant snap ik best dat dat haar een beetje steekt, maar dan denk ik: je moet toch ook wel een beetje je best doen voor je kind als je een betere band wilt.
Ach joh, zo is er altijd weer wat.
Mijn schoonmoeder loopt de laatste tijd ook vaak te klagen dat we haar niet bij de zwangerschap betrekken, maar dat proberen  we dus wél.
Het verschil tussen haar en mijn eigen moeder is, dat mijn moeder sneller de telefoon oppakt of lang komt en vraagt hoe het gaat.
Mijn schoonmoeder belt 1 keer in de zoveel tijd eens een keertje en komt praktisch nooit langs(en op die manier krijgen wij dus ook weinig kans om haar erbij te betrekken).
Het maakt niet uit hoe je het doet, het is toch nooit goed.
Ik hoor het ook wel vaker hoor, zo'n concurrentiestrijd.
Misschien kun je  je schoonmoeder  inderdaad even opbellen of naar haar toe gaan om het uit te praten.
Als je zegt dat je graag beide moeders erbij wilt betrekken, draait ze misschien wel bij.
Succes meid!

Groetjes Anna
 
Dat hoor je toch ook vaak hè dat er wrijving is bij opa's en oma's wat betreft cadeaus wanneer er een kleintje op komst is, alsof er niet genoeg te geven is, en het hoeft toch ook niet allemaal even duur te zijn.

Toen ik een kleine 4 jaar geleden bekend maakte dat ik zwanger was, zei mijn vader al vrij snel dat hij ons de kinderwagen zou geven.
Een poos later kwamen mijn schoonouders ook met dat idee, maar ja, we hadden al een gulle gever.
Uiteindelijk hebben zij de box gegeven, want meubeltjes ed was niet nodig, die heb ik allemaal overgenomen deels geleent van mijn zus, omdat het zo mijn smaak is. (zelf gemaakt ledikantje, zo lief....)

Schoonmoeder is altijd wel een beetje blijven balen, want vroeg ook nog een paar keer, je pa is alleen en wij met zijn tweeën, moeten we niet ruilen van cadeau, omdat de wagen duurder is. Maar dat is niet gebeurd.

Nu we deze zwangerschap bekend maakten wilde ze weer iets groters geven, maar je raad het al: we weten niets. Alles is nog goed van 3 jaar geleden.
Voorzichtig peilde ze: en een nieuwe wagen is ook niet nodig zeker?

Nou nee, absoluut niet, mijn vader is inmiddels overleden en ik ben maar wat blij dat ik de kinderwagen nog een keer kan gebruiken, hij betekent nu toch ook nog iets meer voor me.

Hoe je het ook wend of keert, het zal vast wel in eerste instantie uit een goed hart komen bij alle aanstaande opa's en oma's, maar als je er middenin zit is het soms verdomd moeilijk om te schipperen tussen beide partijen.

groetjes en succes ermee hoor!
Mosy
40w3d
 
Hoi,

Best herkenbaar hoor die strijd! En dan met name van de kant van mijn schoonmoeder. Zij riepen al heel snel dat mijn ouders een dochter kwijt waren en zij er eentje bijkregen, NOT!!!! Ik heb al hele lieve ouders hoor.
Nu hebben wij als groot 'voordeel' het inkomensverschil tussen beide grootouderparen. Mijn ouders zijn niet rijk, maar hebben wel meer te makken dan mijn schoonouders. En aangezien het min of meer een traditie is bij ons in de familie hebben zij de kinderwagen aangeboden.
Dit stak mijn schoonouders ook zeer. Maar ze weten zelf ook prima dat ze het niet kunnen betalen....mijn vader weet dit ook wel en heeft zelfs het voorstel gedaan om dan als alle opa's en oma's samen de kinderwagen aan te bieden (zonder het erover te hebben dat zij het makkelijker kunnen missen hoor, hij past wel op!), maar dat is ze dan te min...tsja, wat moet je dan nog.
Uiteindelijk hebben zij een gedeelte bijgedragen in een TripTrap stoel en bij deze 2e zullen ze dat denk ik weer doen.

Wat ze nu bijv. doen is elke keer dat ze komen iets meenemen voor onze zoon...nu is hij bijna 1 en snapt dat nog niet, maar dat komt snel genoeg hoor! wil ik dus niet. Afentoe iets meenemen mag best, maar niet elke keer.

Aangezien het ook op andere vlakken niet botert tussen mij en m'n schoonmoeder probeer ik ook de communicatie via m'n vriend te laten lopen. Hij is per slot van rekening haar zoon. Hij vindt dat prima en probeert ook regelmatig dit soort dingen aan te kaarten, maar dan is ze zich van kwaad bewust hoor! En gewoon weer iets meenemen he de volgende keer.

Zou als jij dat wil inderdaad het aankaarten en zeggen dat het voor jou/ jullie belangrijk is als beide moeders bij het uitzoeken zijn en hé: schoonmoeder mag het best betalen hoor!

Groetjes en succes,
Marije
 
Hi dames,

Bedankt voor jullie verhalen. Het komt me allemaal zo bekend voor! Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit doormaakt met ouders en schoonouders.

Ik hoop dat de strijd tussen beiden (vooral schoonmoeder tegen moeder) afneemt. Als het puntje bij t paaltje komt wil ik deze zwangerschap toch het liefst met mijn eigen lieve moeder beleven.

veel liefs,
Nous
 
Terug
Bovenaan