schoonmoeders

Kim, jou schoonmoeder is net als die van mij. Het gaat ook in de ene oor er in en de andere er weer heel hard uit, Dat heb ik ook gemerkt. Die van mij weet ook alles beter want ze heeft 4 kinderen groot gebracht en bla bla bla. Alles wat ik doe moet anders en ik word er zo gek van. Het is niet leuk om daar heen te gaan met mijn zoon. Heb ook liever niet dat ze hier komt. Ze zal het best goed bedoelen allemaal maar ik zie het als bemoeizucht. En ze denkt ook dat mijn kind het leuker vind daar en dat hij haar geweldig vind want toen ze nog wel mocht oppassen en ik zei dat hij een beetje huilerig was i.v.m de tandjes zei ze, dat doet hij hier niet en hier slaapt hij heel goed en van die dingen allemaal. Ik zei tegen haar maar hij is constant met mij samen dus natuurlijk dat hij zo meer bij mij doet. Het lijkt wel alsof het een strijd is van wie mijn zoon leuker vind maar dat is gewoon belachelijk. Zielig. Een kind kiest zelf zijn mensen uit bij wie hij zich fijn voelt. Alle kinderen moeten het fijn bij haar vinden en soms dwingt ze dat ook. Vooral met snoep en ships en cola en zo maar ik heb al tegen haar gezegd dat als mijn kind ouder is en hij mag snoep en zo hebben dan wil ik niet dat hij de hele tijd van die troep eet. Een kind is net zo blij met een appel, het is maaar net wat je ze aan went. Het is ook nog eens slecht voor zijn tanden. Maar zij vind dat een kind geen kind kan zijn als hij nie tmag snoepen. Met mate heeft ze nog nooit van gehoord zeker. Weet je die strijd zal echt nooit stoppen want ze vind al mijn regels belachelijk maar ik praat alleen uit ervaring vanuit mezelf.En van ervaringen uitwisselen met andere moeders. Wordt er dood ziek van maar ik probeer er maar het beste van te maken. Meer kan ik niet doen. Ik ben blij voor je dat je een moeder hebt die je steunt in alles en die je je gang laat gaan. Mijn moeder is helaas overleden maar ik weet zeker dat ze trots op me zou zijn en dat ze me ook mijn gang liet gaan en me altijd zou helpen alss ik daar om zou vragen. Ik mis dat heel erg. Daarom had ik ook alles nog liever anders gezien en dat mijn moederschap gerespecteerd werd.
 
Het gaat er helemaal niet om of zij het eens is met jouw regels. Het is jouw kind, jouw opvoeding en jouw keuzes moeten leidend zijn. Waar halen al die grootmoeders toch het idee vandaan dat zij iets in de melk te brokkelen hebben?
 
Het blijft een moeilijk onderwerp 'oma's'. Ook bij mij heeft het de nodige problemen opgeleverd. Een verhaal zeer vergelijkbaar met die van Tamara! Ik heb inmiddels het contact tot een minimum beperkt, en oppassen gebeurd al helemaal niet meer. Ze (mijn schoonmoeder) weet ook de reden, ik heb haar verteld dat ik het niet fijn vind als mijn regels niet worden gerespecteerd. Misschien doe ik het allemaal niet goed, zoals zij zegt, maar dan is dat ons probleem, niet de hare. Ik moet zeggen dat ik veel steun heb aan mijn man. Hij staat achter de beslissing, en wil ook alleen maar het beste voor onze zoon. Ik weet niet wat er gebeurd zou zijn als dit niet het geval was geweest. Ik moet zeggen dat het nu wat beter gaat, áls we langs gaan of zij langs komt wordt m'n zoontje niet meer zo volgepropt (geloof me ze zette in het verleden zelfs de slagroomspuit aan zijn lippen "zo leuk")
en de commentaar stroom is aanzienlijk verminderd. Het is best moeilijk maar uiteindelijk kies je toch voor de gezondheid en het welzijn van je kind?
 
Lastig voor jullie! Maar ik vraag me af....Hebben wij als ouders het recht om een kind zijn opa/oma te ontnemen door het contact tot een minimum te beperken of oppassen te verbieden? Kom je met een stevig gesprek niet veel verder? Niet boos worden, het zijn maar een paar dingen om over na te denken en geloof me, ik weet er alles van...
 
Ja dat recht heb je, als een kind zijn opa en oma amper kent zal hij ze ook niet missen. En onder het mom van het beste voor je kind hoef je niet alles te pikken van de grootouders. Wanneer hun gedrag getuigt van egoisme en egocentrisme kun je je zelfs afvragen of je deze mensen in een voorbeeldrol wilt hebben voor je kinderen.
 
Terug
Bovenaan