schoonouders en verwennerij

mijn schoonouders zijn echt super hoor met mijn kleine mannetje, ze zijn heel erg gek met hem en hij met hun. Maar ik heb wel een klein probleempje.
Hij is nu 8 maand en ik geef hem echt niks extra s wat niet voor hem bedoeld is en dan heb ik het over producten met suiker. Ijsje likken, mee eten van grote mensen toetje, toefje slagroom al dat soort dingen.
Maar mijn schoonouders doen dat dus wel als hij bij hun is. Ik heb nu al een paar keer gezegd dat hij dat niet mag hebben van mij. Maar elke keer als ik daar kom is het de gewoonste zaak van de wereld dat ze m toch wat van dat spul willen geven. Mijn man heeft daar ook geen moeite mee. Hem wijs ik er ook steeds op dat hij hem zoiets niet moet geven ook al is het maar een beetje. Gewoon omdat hij het niet nodig is, hij het niet mist en het niet goed is.
Van de week waren we weer bij mijn schoonouders en wilden ze hem weer een gewoon toetje geven. En ik gaf weer aan dat ik niet wou dat hij dat krijgt.
Maar ik weet zeker dat als ik er niet bij ben dat ze er lak aan hebben en hem `verwennen`met deze lekkernijen. En dat mijn man dat net zo goed toe staat. Hij `liegt`er zelfs over als ik hem ernaar vraag.
Nou denk ik van nou laat maar wezen. Als ik erbij ben en ze willen het geven weiger ik het natuurlijk nog steeds. Maar als ik er niet bij ben geven ze het toch. Hoe denken jullie hierover... en is het echt verkeerd dat zo n kleintje hier af en toe van mee snoept f moet dat wel kunnen..

hoi Bianca,

Ons meissie mag wel eens meesnoepen van ons toetje, met mate maar dat is wat wij willen. Jij hebt jouw regels en daar horen je schoonouders zich aan te houden! Ik corrigeer mijn ouders of schoonmoeder ook wel eens en ze weten dat t geen 2e keer moet gebeuren. Hou voet bij stuk, zet t door. Corrigeer je schoonouders. Ik ben misschien n "bitch" erin maar wie niet horen wil moet voelen, dan maar niet meer dan opa en oma oppassen (moet jij wel iemand anders kunnen optrommelen). Leg jouw regels uit, desnoods met jouw motivatie. Meid, heel veel succes en hou je me ff opd e hoogte? Groetjes

Hai,

Mijn meiden hebben een allergie voor een aantal dingen, dus die dingen mogen ze pertinent niet krijgen als ze bij een ander zijn. Maar als ze bij die ander een snoepje krijgen of een luxer koekje dan normaal, heb ik daar geen problemen mee. Suiker is niet schadelijk voor kleine kinderen! Ok, wij willen liever dat ze gezonde tussendoortjes leren waarderen.... maar kinderen weten heel goed dat sommige dingen "extra" zijn als ze bij een ander zijn... Net zoals dat ze bepaalde regels heel goed kunnen onthouden... thuis mogen ze bijvoorbeeld wel eens op bed springen, bij opa en oma mag dat niet (of andersom). Dat hebben ze heel snel door!
Als jij ermee kan leven, zou ik inderdaad doen wat jouw eerste ingeving was. Misschien dat ik het anders zou doen als ze stelselmatig meerdere dagen op mijn kind zouden passen (want dan zijn mijn opvoedregels wel heel belangrijk)..... Maar als jij, als jij erbij bent, je eigen regels aanhoudt, is de boodschap naar je kind toe heel duidelijk. Jij bent in principe altijd de baas, maar als jij er niet bent, kunnen er ook andere regels gelden.

Groetjes Nynke

Hoi,
Lastig kan zoiets zijn he? Want ja, je hebt nu eenmaal je eigen opvatting en regels wat je zoontje betreft. En het is nog steeds zo dat jij en je man het voor het zeggen hebben wat die kleine betreft.
Maar zo'n kleintje weet heel snel het verschil tussen thuis en ergens anders.
Ook mijn ouders en schoonmoeder verwennen mijn zoontje met lekkers dat hij thuis
niet krijgt. Wij hebben daar niet zo'n probleem mee want het is maar af en toe.
En van een likje ijs of slagroom oid wordt hij niet slechter. Hebben wij toch ook wel
gehad toen wij kleiner waren?
Begrijp je standpunt wel hoor. Maar idd als jij erbij bent gelden jouw regels en als
je er niet bij bent worden ze wat soepeler gehanteerd. Geeft toch niet? Ze zullen hem
echt niet misselijk voeren of iets geven dat echt niet kan. Ze hebben immers wel het
beste met je zoontje voor.
Zo bekijk ik het met mijn ouders en schoonmoeder.
Ik wens je succes met het hele verhaal en ik hoop dat je eruit komt,
Groetjes Melanie mmv Quinten

Hoi Bianca,
Ik begrijp heel goed wat je bedoeld. Ik denk er precies zo over. Ik besluit dat mijn kind niet snoept dus heeft ieder ander dat te respecteren. Tuurlijk gaat je kind niet dood van een gewoon toetje, koekje of slagroom. Maar daar gaat het niet om. Als jij het niet nodig vindt, vind jij het niet nodig. Punt. Mensen kijken mij ook soms raar aan of vinden mijn kind zielig. ( Mijn dochter is bijna 1 jaar.) Ik geef haar ook geen suiker. Ik kook biologisch voor haar en diksap en jam krijgt ze ook zonder toegevoegde suikers. En het is allemaal heerlijk. Als toetje krijgt ze yomio. dat is een soort yoghurt maar dan iets zachter. ( Uit de natuurvoedingswinkel.) Verder krijgt ze als "lekkers" soepstengels, rijswafels en crackers.
Groetjes en succes.

Hoi hoi !

Tsja, de opa's en oma's willen die kleinkinderen vaak veel te veel verwennen :)
In principe ben ik ook niet op suiker tegen, bij ons thuis eet hij elke dag 1 lange vinger (na z'n laatste fles 's avonds en meneer WEET dat ook inmiddels ;-)). Ook krijgt hij bij z'n potje groente eind van de middag soms wat hapjes appelmoes (met name als 't een nieuw smaakje is) => maar hij heeft de appelmoes niet 'nodig' om toch z'n schaaltje groente leeg te eten hoor! En bij oma en opa mag hij wel eens een paar likjes vla na het eten, vindt ie lekker. Wij vinden het prima.

Maar als jij dat niet prima vindt, moeten opa's en oma's dat respecteren, zij moeten tenslotte hetzelfde doen als papa en mama. Kijk, uitzonderingen daar gelaten en dan doel ik bijvoorbeeld op het feit van 'als het kindje bij opa en oma logeert, mag het misschien wel een half uurtje langer opblijven', etc. Dat zijn dingen die ik uit mijn eigen kindertijd ook nog wel kan herinneren. Maar m.b.t. opvoeding en voeding moeten de grootouders de regels van de ouders handhaven, anders snapt dat kind er straks helemaal niks meer van en krijg je alleen maar gezeik ('bij oma mag dat WEL en van mama mag het NIET!').

Ik vind zeker dat je regels mag stellen. Houden ze zich daar niet aan? Jammer voor hun, maar dan voorlopig NIET meer oppassen, totdat ze zich wel aan de regels kunnen houden. Ik vind dat geen rare gedachte hoor ! Succes!

dankjullie wel voor de reacties. Ik denk er nu zo over: Als ik er ben gelden mijn regels en als ik er niet bij ben dan hoop k dat ze zoveel mogelijk rekening houden met mijn regels maar als ze hem wat willen verwennen dat dat ook niet zo erg is als het maar  met mate is. En dat is het zeker. Zij hebben natuurlijk het beste met hem voor.
Het is nu niet zo dat ik het ga benoemen naar hun toe dat als ik er niet bij ben dat het dan goed is want dan snapt niemand er wat van..maar voor mezelf accepteer ik het gewoon dat ik weet dat ze hem wat extra s toestoppen als ik er niet ben. Daarvoor zijn het dan de opa en oma.

Terug
Bovenaan