<p>Hi!</p><p>Even dit onderwerp, omdat ik benieuwd ben of meer mensen dit ervaren.. Ik ben nu 14 weken zwanger van ons eerste kindje en wij zijn ontzettend blij. Het kindje is gezond, voor ons het allerbelangrijkst, en (tot nu toe) gaat alles soepel.</p><p>Onze ouders zijn ook erg blij, aan beide kanten wordt dit het eerste kleinkind. Nu is er alleen één ding dat mij toch een beetje dwars zit: mijn schoonouders maken telkens behoorlijk duidelijk dat ze een voorkeur hebben voor een jongen. Mijn vriend is al wat ouder, dus zijn ouders hadden niet echt meer zien aankomen dat ze ooit nog opa en oma zouden worden. Een verrassing dus, die erg welkom is. </p><p>Laatst waren wij bij hen en liet ik mijn schoonmoeder het filmpje zien van de kleine kruimel, die ik op mijn telefoon had van de echo met 11 weken. Het is nogal actief (maar volgens mij is dat heel normaal bij 11 weken) en springt op en neer, waarop haar reactie was "jaa, dit is echt een jongen hoor! Dit wordt sowieso een jongen!". Een opmerking die mij niet zozeer iets kan schelen, maar die ik wel storend vind. Later volgden er nog meer momenten waar het ging over hij en hem en over dat alle eigenschappen die ik in mijn zwangerschap heb tot nu toe zogenaamd herkenbaar zijn voor een jongen .. (fabeltjes)</p><p>Op de weg terug in de auto heb ik dit ook besproken met mijn vriend, die het ook wel opgevallen was maar die meer zoiets heeft van ach joh, laat ze lekker. Hij is dit soort dingen wel een beetje gewend van zijn ouders. Hij zei wel nog dat het, volgens hem, te maken heeft met dat ze heel graag willen dat de naam wordt voortgezet (en daar is blijkbaar alleen een jongen goed genoeg voor). Mijn vriend is het enige kind van mijn schoonouders, misschien dat het daarmee te maken heeft.</p><p>Ikzelf kom alleen uit een totaal niet traditioneel gezin en toen ik werd geboren hoopten ze allemaal op een meisje. Ik en mijn broertjes hebben de achternaam van mijn moeder en ik kan het obsessieve met "doorgeven van de naam" dus gewoon niet volgen. </p><p>Mijn vriend begrijpt wat ik bedoel, hij is het hier zelf ook helemaal niet mee eens en het maakt ons allebei oprecht niets uit wat het wordt (als het maar gezond is!). Alleen ik merk nu dat ik met een soort geïrriteerd gevoel naar mijn schoonouders kijk. Iets waardoor ik bijna de neiging krijg zelf te hopen op een meisje, of de evt jongen mijn achternaam te geven.</p><p>Mijn reactie zal vast emotioneel en ingegeven door hormonen zijn. Maar klinkt dit herkenbaar voor iemand? En zo ja, hoe gaan anderen hiermee om?</p><p>Alvast bedankt, liefs!</p>