schoonouders, peuter en wijzelf

<p> </p><p style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span lang="NL"><span style="color: #000000; font-family: Calibri;">Sorry voor het lange verhaal, maar zou graag jullie mening horen. </span></span></p><p> </p><p style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span lang="NL"><span style="font-family: Calibri;"><span style="color: #000000;">Mijn schoonouders zijn schatten van mensen en ik ben ze ook erg dankbaar aangezien wij onze dochter (3 jaar) iedere ochtend <span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span style="color: #000000;">naar hun toe mogen brengen waarna zij haar of naar het kinderdagverblijf brengen of zelf “houden” (ze gaat 2 dagen naar het kinderdagverblijf en 2 dagen past mijn schoonvader op) en ze halen haar ook op van het kinderdagverblijf en dan mag ze ook nog eens blijven eten. (Dit omdat wij iedere dag erg vroeg weg moeten en laat (later) thuis zijn. Soms komen we binnen als mijn dochter net zit te eten en dan gaat ze plots heel moeilijk doen met eten, terwijl vlak voordat we binnenstapten alles goed ging. </span></span></span></p><p> </p><p style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span lang="NL"><span style="color: #000000; font-family: Calibri;">Ook de dag na oud en nieuw gingen we bij mijn schoonouders lunchen en mijn dochter (ze had maar 6-7 uur geslapen ipv de 10-12 uur die ze normaal slaapt, dus kind was stikmoe) was best vervelend aan het doen, ze wilde alles zelf doen en als iets niet helemaal naar haar zin ging, ging ze huilen. Ikzelf had zoiets van, laat maar, geef haar maar even wat ze wilt, ze is gewoon hartstikke moe en dus niet echt voor reden vatbaar. Maar mijn schoonouders vonden dit hartstikke vervelend. </span></span></p><p> </p><p style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span lang="NL"><span style="font-family: Calibri;"><span style="color: #000000;">Nu kwamen mijn schoonouders gisteren plots met de opmerking dat wij niet consequent genoeg zijn voor onze dochter en haar niet altijd haar zin moeten geven. (dit zijn voornamelijk in mijn ogen de kleine dingetjes, van nog een extra kusje en knuffel voor het slapen gaan en dat ze zelf de deur wilt open maken en dat ik haar jasje en schoentjes aan moet doen ipv papa anders kan gaan huilen als dat niet volgens haar zin gebeurd.) <span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span style="color: #000000;">Nu zijn dat in mijn ogen maar kleine dingetjes, waar ik het nut niet van inzie om er een probleem van te gaan maken, maar volgens mijn schoonouders is dit een groot probleem. Het is niet zo dat ze altijd haar zin krijgt. Als er echt iets is wat ze niet mag en ze wilt het wel (of andersom) dan houden we/ik ook voet bij stuk. </span></span></span></p><p> </p><p style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span lang="NL"><span style="color: #000000; font-family: Calibri;">Mijn man begint dat nu langzaam van zijn ouders over te nemen en zegt dan dat ik niet consequent genoeg ben, terwijl ik het nog steeds niet de moeite waard vind om over die kleine dingetjes een enorme ruzie of huilbui te krijgen. </span></span></p><p> </p><p style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span lang="NL"><span style="color: #000000; font-family: Calibri;">Ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden/denken. Want af en toe ga ik echt aan mezelf twijfelen of ik dan wel een goede mama ben. </span></span></p><p> </p>

Wat vervelend! mmm daarom laten wij onze ouders/schoonouders niet oppassen met een vaste dag... dan gaat het toch meer over opvoeden i.p.v. de opa & oma rol... heb eigenlijk geen tips super lastig! zou er denk ik een gesprek over aangaan wat je van hun verwacht.  

Lastig. Voor ons helemaal om te beoordelen of ze 'gelijk' hebben. Wat voor de 1kleine dingetjes zijn, zijn voor de ander groot. En als ze zoveel bij je schoonouders is, snap ik wel een beetje dat ze zich met de opvoeding bemoeien. Al is het nooit leuk om te horen. Ik zou zeggen, zorg er voor dat je met je man op 1 lijn zit. Dat lijkt nu niet zo meer te zijn, maar is wel belangrijker. En laat de opmerking van de schoonouders verder voor wat hij is. Het is gezegd en jij en je man denken er verschillend over. Dat moet eerst opgelost worden. 

Je dochter is meer van huis dan ze thuis is en je schoonouders spelen een zeer grote rol in de opvoeding, omdat zij een groot deel van de tijd met haar doorbrengen. Daarom is het logisch dat zij hierover een mening hebben. 
Wil je dit liever niet,  dan zou ik toch eens gaan nadenken over minder werken, zodat je er kan zijn voor je dochter. En je man zou hetzelfde kunnen doen. Er bestaat zoiets als ouderschapsverlof. Of een baan zoeken dichtbij huis, zodat je zelf kunt halen/ brengen en samen eten?
Opa's en oma's zouden wat mij betreft geen opvoedrol moeten hebben, maar als je zo ontzettend veel aan hen overlaat, dan sluipt dat er vanzelf in. De vraag is of je dat echt wil, of dat jij als moeder die rol liever zelf op je neemt, samen met je man?

Lastig! Ik kan me voorstellen dat dit vervelend is. Als je schoonouders zoveel voor jullie kind zorgen, mogen zij naar mijn idee wel hun mening delen. Als het nou 1 dagje oppassen zou zijn, vind ik het wat anders . Maar zoveel als zij doen, zijn het echt mede opvoeders. Dus ik zou hun mening respecteren en het open met ze bespreken. Ze zullen het goed bedoelen. 
Succes!

Hoi,
Ik denk niet dat je aan jezelf als moeder hoeft te twijfelen, maar je kan er wel het gesprek met je man en schoonouders over aangaan. 
Je schrijft dat het in jouw ogen alleen de kleine dingen zijn, maar hebben je schoonouders ook aangegeven aan welke "kleine dingen"  zij denken? Want wellicht kijken jullie dan al naar hele andere dingen. De punten die je noemt kan ik me voorstellen dat je daar geen strijd over aan gaat, mijn dochter wil als papa thuis is ook altijd liever dat papa haar jas aantrekt... Maar wellicht hebben zij het over andere dingen?
Of misschien hebben ze hele goede tips? En als je ze hebt aangehoord en het er echt niet mee eens bent, dan is dat ook je goed recht: ze is tenslotte jullie dochter en je mag haar dan ook op jouw manier opvoeden.

Ik vind dit heel moeilijk....
Allereerst; jij en je man moeten het met elkaar eens worden. 
Van de ene kant vind ik het verschrikkelijk irritant als schoonouders zich zo opstellen. Dit is PRECIES de reden dat ik heb gezegd dat 1 dat bij opa en oma genoeg is en niet vaker. Ze zijn namelijk geneigd om in de opvoed rol te komen ipv opa en oma. En wij zijn de ouders dus de opvoeding gaat op onze manier en niet die van hun. Niemand bepaald hoe wij ons kind opvoeden.... behalve ik en mijn man. 
Aan de andere kant vind ik ook weer dat als je ervoor kiest dat je schoonouders zo vaak op je kindje passen dat je moet weten dat je dit gezeur erbij gaat krijgen helaas. Als je dat niet wil moet je je kindje er niet zovaak heen brengen en anders moet je denk ik toch accepteren dat zij zich er zo mee bemoeien. Wij hebben bewust gekozen voor maar 1 dag in de week en ik ben heel blij dat ik het nu zo doe!  Ik moet er niet aan denken hahahaa. Daarnaast vind ik het ook nogsteeds wel heel belangrijk dat mijn dochtertje lekker sociaal leert zijn, samen leert spelen, leert delen en vriendjes kan maken. Hierom heb ik ook bewust gekozen voor een gastouder 1 dag in de week. En de andere dag dat ik werk (ik werk namelijk 3 dagen) is papadag. Ideaal!

Terug
Bovenaan