<p>Een onderwerp dat wel vaker langskomt.. maar ik moet dit even van me af schrijven, pffff.</p><p>Mijn schoonouders zijn super enthousiast dat ze nog opa en oma geworden zijn, ze hadden dit niet meer verwacht. Tijdens de zwangerschap al vond ik ze soms heftig, maar nu begint het me echt te storen. Onze zoon is nu vier weken en gaat even door een lastige fase - althans we hópen heel erg dat het een fase is en hij gauw weer iets lekkerder in zn vel zit. Hij huilt veel (eigenlijk altijd als hij wakker is, is het huilen, ontevreden zijn en overstrekken) en we weten niet goed waardoor. Ik vermoed dat z’n nekje vast zit en dat hij daar ook last van heeft, i.c.m. de krampjes die erbij horen. Lastig voor hem dit, maar ook voor ons omdat we ‘s nachts meer uit bed zijn dan in bed en ik overdag ook veel alleen met hem ben. Volgende week ga ik hiermee langs de HA en ik wil misschien ook een osteopaat proberen.</p><p>Dit even als achtergrond. Al sinds de geboorte willen m’n schoonouders elke week langskomen. De eerste weken vond ik super heftig, emotioneel, dus ik had toen ook een beetje iets van laat ons nou even, maargoed, schaarde het maar onder enthousiasme. Ook toen al regelmatig te horen gekregen dat het wel jammer was dat onze zoon sliep (het is een baby, wat dacht je dan) en dat ze hem niet even konden oppakken. Nu is het nog steeds elke week langskomen. En als zij langskomen is het niet dat ze helpen ofzo, nee, ze zijn echt ‘op bezoek’. Dat betekent dat ze verwachten dat wij hen van wat te drinken voorzien, en het liefst ook dat ze een hapje kunnen mee eten.</p><p>Gisteren waren ze weer bij ons. De hele week lopen wij dus al een beetje te struggelen met onze zoon. Hij slaapt begin van de nacht redelijk, dan richting de ochtend is het drama, daarna slaapt ie weer oké maar eind middag/begin avond is het echt feest. Precies toen zij kwamen was ik bezig onze oververmoeide zoon (die zichzelf dan wakker houdt) in slaap te krijgen. Ze belden heel hard aan, wat ik persoonlijk niet zo erg vind want ik vind dat mijn zoon wel aan dat soort geluiden moet wennen, maar mijn vriend stoort dat altijd. Hij zei er iets van, met daar achteraan ‘want straks wordt de baby wakker’. Reageert zn moeder met ‘oh fijn! Dan zien we hem ook eens wakker tenminste’. Nou wakker was ie inderdaad (niet door de bel overigens), en gezien hebben ze hem - compleet overstuur en krijsen - en nog verwachten ze dan dat wij hen van drinken en hapjes voorzien. Ik probeerde ons zoontje zoveel mogelijk gerust te stellen, en dus níet met hem in de ‘drukke’ kamer te zijn maar op zijn eigen kamer, kreeg ik wel te horen dat ze hem echt wel even wat beter willen zien, omdat ze met vakantie gaan deze week (ze gaan één week weg! Hallo, overdrijf niet zo). En vervolgens denderen ze zijn kamer in, als hij net rustig ligt (stilte voor de storm wel wisten wij, maar in ieder geval even een adempauze), en beginnen ze op die irritante grootouder toon tegen m te praten (‘ach hallo! Ben jij zo lief? Ja he? Ja he?’) en hem aan te raken op zn gezicht. En ja hoor, natuurlijk gaat hij weer aan en nog veel nijdiger en erger dan ervoor (zou het zelf ook niet prettig vinden als onbekenden - want dat zijn ze nog voor hem, kost tijd - mij gingen aanraken en hun hoofd op 10cm afstand van mijn gezicht hielden). Op een gegeven moment was het weer etenstijd voor hem, wij zien dat soms als een soort ‘reset’ moment, omdat hij dan vaak een beetje moe wordt dus wij hoopten dat hij dan wel kon gaan slapen. Mijn vriend maakte het flesje en ik zat even met onze huilende baby op de stoel te wachten, komt mijn schoonmoeder met een iPad en een iPhone WANT er moeten wel foto’s worden gemaakt. Ook totaal niet boeiende foto’s en ik kan het niet goed uitleggen, maar die hele situatie was gewoon redelijk stressvol voor mij zelfs en ik denk ook voor onze zoon. Ik begrijp gewoon niet dat je niet je realiseert dat soms een beetje letterlijke afstand gepast is, dat het belang van een fucking foto niet echt opweegt tegen het belang van de huilende baby stil krijgen (en die drukte om hem heen werkt gewoon averechts, raakt hij alleen meer overstuur van).</p><p>Mijn vriend heeft hierna gezegd dat het beter was dat ze weggingen en dat wij wel wat foto’s sturen. Maar ik voel me eigenlijk gewoon best kwaad. Weet zeker dat, mocht er nog een keer zoiets gebeuren, ik er wel wat van zeg en misschien ook niet aardig kan blijven.</p><p>Zo sorry heel verhaal maar moest dit echt even ergens van me af schrijven!</p>