schoonouders

Hallo dames,

Hebben jullie ook moeite je kleintje achter te laten bij je schoonouders?
Ik vind het zo moeilijk,ze doen alles op een manier hoe ik het niet wil hebben.
Gelukkig staat mijn man achter me maar het blijft toch erg moeilijk. Ze luisteren niet naar hoe wij dingen willen,willen haar de hele dag volstoppen met eten en doen veel te wild met haar. We hebben in het begin al meerdere keren hints gegeven maar ze pikken het niet op. Ze kunnen erg moeilijk tegen kritiek,want zij hebben ook twee kinderen opgevoed en weten precies hoe het werktzeggen ze...
We hebben het een keer proberen te vertellen maar toen escaleerde het en werd m'n schoonmoeder boos en hebben we ze een maand niet gezien. Ze namen ons het erg kwalijk. Mijn eigen ouders daarintegen doen het precies zoals wij willen gelukkig.
Nu ben ik ook nog 9 week zwanger van m'n tweede kindje en maak me nu al druk over hoe dat moet gaan straks.....

Herkennen jullie dit en hebben jullie misschien tips?

groetjes rufra

schoonouders ik heb er nooit problemen mee gehad totdat ik mijn vriend ontmoette en ik een kleine kreeg 2 jr geleden.
het is deze keer geen schoonmoeder want ze zijn gescheiden maar een schoonvader :-S
Nooit geweten dat die ook zo vreselijk vervelend konden zijn.
Momenteel (over 2 mnden thank god) niet meer wonen we bij mijn schoonvader in echt 1 van de smerigste en ziekelijkste personen die ik ooit in mijn leven heb ontmoet (sorry voor mijn taalgebruik) maar hij is gewoon te erg.
Zodra ik vind dat mijn zoontje stout is geweest en hem op de gang of trap wilt zetten dan is hij er gelijk bij om mij te corrigeren en neemt hem gelijk mee ook flikt hij dit waar andere mensen bij zijn.
Hij is een type man die er nooit is geweest voor zijn eigen 3 zoons en misschien het 1 en ander goed te maken heeft ofzo want hij is er echt van overtuigd dat hij in de hemel komt als hij dingen goed doet in zijn leven(ik word er gewoon echt te misselijk van) wil hier zoveel kwijt in de meest nare dingen die hij doet maar dat is dit forum hier niet voor!
In elk geval tips???geen flauw idee maar denken laat maar lekker praten ik doe wat ik zelf wil en stik maar ik weet niet hoe jouw schoonouders zijn maar die van mij dat is gewoon niet eens uit liefde want er staat altijd wat tegenover dus ik erger me rood groen en geel en ben blij dat we uit deze hell over 2 maanden zijn!

Sterkte meis!

ik heb een tip voor je, maar denk niet dat je er blij mee bent. Mijn ouders en schoonouders passen op (mijn man werkt onregelmatig, dus hele dagen hoeft bijna nooit) maar ik heb ze vanaf het begin hun gang laten gaan en nu pluk ik de vruchten ervan. Mijn zoon weet zich heel goed aan te passen. Mijn ouders en schoonouders zijn tegenpolen maar kunnen het heel goed met elkaar gelukkig vinden. Mijn schoonouders zijn van alles op vaste tijden, niet te druk doen en ze is heel erg schoon hihi. Mijn ouders leven totaal niet op tijd (ja, wel voor hun werk) en heel veel mag. Het voordeel vind ik dat als mijn zoon later bij een vriendje gaat spelen hij zich makkelijk aan de regels van dat huis kan aanpassen en weet dat het overal anders is. Nu nummertje 2 op komst is gaan we het op dezelfde manier doen.

Maar, iedereen is anders en je moet het op jullie manier doen.

Davina dan mag je blij zijn dat jij je ouders nog hebt ik heb een gescheiden schoonouders en mijn ouders leven niet meer dus dan heb je echt onwijze mazzel dat je zulke lieve schoonouders en ouders hebt!

Ik snap wat je bedoeld hoor, dat absoluut.
Maar ik ben van mening dat je dan je schoonouders niet moet laten oppassen, een andere oplossing moet zoeken of je moet hun vrij laten in hoe zij het willen doen.
Het is fijn dat jou ouders het zo aanpakken zoals jullie het graag zien.
Maar ik vind dat als je oppas het anders doet dan jij zou willen, ook al zijn het (schoon-)ouders en er valt niet over te praten om het aan te passen naar ieders tevredenheid, dan moet je van die mogelijkheid voor oppassen een andere oplossing zoeken, gastouder, kdv.
Je kan niet verwachten, vind ik, dat zij zich volledig op jullie aanpassen, zij moeten ook vrij kunnen zijn om het op hun manier te kunnen doen.
Opa en oma moeten vooral ook opa en oma kunnen blijven, dat verschil kunnen kinderen ook best aan.

Alice
mv Eva

Ja, ik ben er ook wel wat bang voor. Aan de ene kant moet ik blij zijn dat mijn kind straks een opa en oma heeft. (ik heb slechts alleen een opa gehad, die overleed toen ik 10 was, dus echt een band heb ik nooit op kunnen bouwen). Maar aan de andere kant weet ik dat hun manier van opvoeden totaal niet op de mijne aansluit.

Maar ik wil dus sowieso niet dat mijn schoonouders en mijn moeder vaste oppasdag in de week krijgen. Zoals al door anderen gezegd, ik wil dat ze opa en oma zijn en niet de oppas. Alleen in 'nood'situaties en voor een paar uurtjes zou ik mijn kind wel naar ze toe brengen, ook al zou ik dan eerder kiezen voor mijn eigen moeder dan voor mijn schoonouders.

Ik moet dan nog een aantal weken voordat ik moet bevallen en ik zie al aardig wat apen en beren. Maar ik ga wel vanaf het begin (en nu eigenlijk al) heel duidelijk te zijn. Mijn schoonmoeder wil graag alles weten, zo weet ze precies waar ik hele dagen uithang. (zo was je vandaag niet aan het werk? je autootje stond er niet. Of: ik zag je afgelopen donderdag ook bij je moeder.) Als ik dan ontken dat ik niet bij m'n moeder was, houdt ze stug vol dat ze me zag staan in de woonkamer! Ook vind ze alles zonde wat wij kopen voor de kleine, 't is vast wel ergens goedkoop tweedehands te krijgen of de buren hebben nog wel wat over, mag je vast wel hebben (lees gratis). Zo heb ik dus een 50tal rompertjes gekregen van der, geen idee wie het gedragen heeft en hoe oud het is. Ze heeft gewoon overal wat bijelkaar gescharreld, wit is het in ieder geval (allang)  niet meer, dus ze krijgt van mij alles nog terug.

Ook vind ze het belangrijk het kind (dat heb ik dus meegemaakt met mijn tantezeggertjes) nog even wakker te zien als zij de deur uit gaat. Dus dan krijgt de kleine net even een te harde knuffel bij het weggaan, zodat ie wakker wordt. Zij gaat de deur uit en papa en mama zitten met een kind die helemaal overstuur is!!! Dat hoeft ze dus bij mij niet 1 keer te doen, mijn zwager zei er toen niets van (maar hij kookte van woede). Ook heeft ze een periode gehad, om onverwacht op de gekste tijden langs te komen. Dan heeft ze gehoord dat ik met de griep in bed lig, dan durft ze gerust om half 9 's ochtends op de stoep te staan. En als ik dan niet open doe, dan worden er steentjes tegen de slaapkamerraam aangegooid, totdat ik open doe!! (en dan doet het haar niets dat ik de hele nacht boven de wc heb gehangen... half 9 hoor je je bed wel eens uit te wezen). Ook haalt ze het in der hoofd om 7 uur 's avonds op de stoep te staan, en dan klagen dat we nog moeten eten (tja.. sommigen zijn pas half 7 uit hun werk, en dan moet er nog gekookt worden). Mijn schoonvader is half 5 al thuis en ze eten dus om 5 uur. En na 5 jaar is ze daar nog steeds niet aangewend!!

Dus nee, ben niet heel blij als mijn kindje naar z'n opa en oma (schoonouders) toe zou gaan. Maar ik kan ze hun kleinkind ook niet afnemen, dus het zullen wel vaak bezoekjes wezen met mijn man en kind. Even een bakkie koffie halen en that's it. En de vaste oppas wordt een gastouder.

We zullen straks wel zien hoe het gaat lopen, dat wij de touwtjes in handen gaan   houden is wel duidelijk. We hebben gezien dat bij mijn zwager dat niet gebeurt is, en eigenlijk niet helemaal goed gaat. Maar is jullie kindje dan een vaste dag in de week bij je schoonouders? Dan kun je toch ook kiezen voor andere oppas? Of zijn dan de kosten 't probleem?

Liefs Rixt

Ik heb op zich hele leuke, lieve schoonouders. Schatten van mensen, erg belangstellend en meelevend. Ze wonen op ongeveer 1,5 uur rijden dus we zien elkaar niet iedere week maar toch wel 1 keer in de 6 à 8 weken.

Mijn oudste 2 kinderen hebben er 1 keer samen gelogeerd, maar dat was in de zomervakantie, toen hadden mijn schoonouders allebei ook vakantie. Was erg leuk, goed gegaan ook, kinderen vonden het geweldig.

In de kerstvakantie is mijn dochter (4 jaar) er een paar dagen gaan logeren, maar mijn schoonmoeder moest toen gewoon werken. Geeft niks natuurlijk, schoonvader was thuis en mijn schoonzusje van 13 (nakomertje) ook.

Mijn dochter was 's ochtends wakker geworden toen mijn schoonmoeder opstond, en was dus meegegaan naar beneden. Om 7 uur moest mijn schoonmoeder weg om te gaan werken, maar schoonvader en schoonzusje sliepen nog. En toen heeft mijn schoonmoeder mijn dochter dus alleen beneden laten zitten en is weggegaan.
Uiteindelijk heeft ze zelf om half 8 mijn schoonvader wakker gemaakt en het is goed gegaan maar ik vind het een rotidee dat mijn meisje een half uur alleen geweest is in een huis dat ze nog niet goed kent (schoonouders wonen er nog niet zo lang), terwijl ze helemaal niet gewend is om alleen beneden te zijn en terwijl de hond ook beneden rondliep. Het is een lieve hond hoor, maar je weet maar nooit. En bovendien is ze nog maar 4, ik wil dat gewoon niet hebben. Gelukkig vertelde mijn schoonmoeder dit 's avonds aan de telefoon zelf en heeft mijn man toen gelijk gezegd dat we dat niet prettig vonden, dat onze dochter gewend is dat wij met haar mee naar beneden gaan en dat we het niet vertrouwd vinden. Het blijft tenslotte een kind, weet jij wat ze doet...

Schoonmoeder vond het nogal overdreven geloof ik, maar beloofde toch dat ze het niet meer zouden doen. Volgens mijn dochter is dat ook inderdaad niet gebeurd.

Nu gaat in de krokusvakantie mijn oudste zoon (6,5) een paar dagen logeren en ook bij hem wil ik gewoon niet dat hij alleen beneden zit. Onze kinderen zijn dat niet gewend en hij is ook nogal een gevoelig typ dat om de stomste dingen kan huilen of in paniek kan raken. Dus nu heb ik er toch wel moeite mee dat hij daar gaat logeren. Ik sta het wel toe, en we zullen het van te voren nog wel een keer aangeven, maar prettig is het niet.

Dus ik begrijp wel dat het moeilijk voor je is. Ik zou er toch gewoon over proberen te praten hoor en anders een andere oplossing proberen te vinden voor het oppassen.

Terug
Bovenaan