schreeuwen, schreeuwen en nog eens schreeuwen!!

Hoi hoi,

Even een vraagje. Ons zoontje is afgelopen maandag een jaar geworden en heeft sinds ongeveer 10 maanden de gewoonte om wanneer hem iets niet zint, hard te gaan schreeuwen en dan bedoel ik ook echt hard. We proberen hem daarbij te corrigeren door hem met een vinger ligt tegen zijn wangetje te tikken. Hij heeft dan wel door dat ie iets doet wat niet gewaardeerd wordt, maar ja, zoals iedereen weet is hij dat op deze leeftijd na een paar tellen al weer vergeten. Nu zul je zeggen, tja dat hoort er toch bij. Daar ben ik het volkomen mee eens, maar het loopt regelmatig de spuigaten uit.

Zoals vanmiddag. Ik was even bij de apotheek en ik moet zeggen dat het ook wel  lang  duurde. Nou, hij heeft zo wat de hele apotheek bij elkaar geschreeuwd. Ik doe dan heel stoer alsof het me niets doet, maar diep in mijn hart voel ik me op zo'n moment doodongelukkig. Vooral de nonverbale reactie van andere mensen doen het hem. Even later buiten de apotheek zag ik een kennisje die een kindje heeft van dezelfde leeftijd en ik vertelde haar wat er zojuist was gebeurd. Zij had zoiets van "lekker belangrijk" wat een ander daar van vindt. Het hoort nu eenmaal bij de leeftijd en het gaat wel weer over. De boodschap was dat ik me daar niks van aan moest trekken.

Herkent iemand van jullie dit "probleem" en zo ja, wat deed jij er aan en nog belangrijker, wanneer ging het over.

Groetjes Fonske

P.s. verder is het een schat van een kind en is ie erg makkelijk en heel lief. Hij heeft alleen af en toe zijn nukken en dat laat hij dus ook goed merken.
 
Weet uit ervarig dat je je rot schaamd in bv de winkel als hij dat doet.

Maar,
Persoonlijk denk ik dat je hem thuis
gewoon vaker moet negeren als hij schreeuwd.
laat hem maar eens een halfuur achter elkaar schreeuwen.

Telkens als hij schreeuwd en jij geeft hem een tikje op de wang krijgt hij weer
aandacht van jou. En krijgt hij dus min of meer zijn zin.

Je zult zien dat hij gauw in de gaten heeft dat hij geen aandacht krijgt van jou en hij wat anders gaat opzoeken.

Succes en hou vol.
Jij bent de baas en niet je kind.









 
aandacht= aandacht.
op een negatieve manier aandacht krijgen is ook aandacht voor een kind.
het beste is om dit negatieve gedrag te negeren en positief gedrag juist aandacht aan geven.
ik moet eerlijk bekennen dat ik het nog niet heb meegemaakt, mijn zoontje is 8 maanden. maar door mijn werk en opleiding (pedagogisch hulpverlening) weet ik dat dit wel kan werken.
succes
en inderdaad, niets aantrekken van anderen, die zijn waarschijnlijk vergeten dat hun kinderen ook ooit zo waren............
 
Heel herkenbaar!
Mijn zoontje (9,5 mnd) schreeuwt ook vrij hard. Met name tijdens de warme maaltijd (en hij vindt het toch écht wel lekker want mond gaat wagenwijd open). Ik vind het ook erg lastig hoe daar mee om te gaan. Want juist tijdens de warme hap heeft hij alle aandacht. Behalve als ik een hap van mijn eigen bord in mijn eigen mond doe (nog harder schreeuwen...). Meestal probeer ik er niet te veel aandacht aan te schenken, maar het valt niet mee.
Heeft iemand hiervoor nog tips??

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan