Schrik bij de vk

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,  

Afgelopen donderdag was het weer tijd voor een bezoekje aan de vk en toen zijn we wel even geschrokken zeg. Het hartje van de baby had een heel onregelmatig ritme en vloog van 90 naar 160 en weer terug. Voor de zekerheid wilde ze een ctg (hartfilmpje) laten maken in het zh. We konden er meteen terecht. Heb een uur aan dat apparaat gehangen en gelukkig bleek toen alles goed te zijn, maar wat dat nu precies zegt weten we ook niet helemaal (het kan onrijpheid van het hartje zijn, maar dat hoeft bij de geboorte geen problemen te geven hebben we ons laten vertellen) Het zou best nog een keer voor kunnen komen en dan word ik weer doorgestuurd, maar we hebben gehoord van de arts-assistente, dat de lage hartslag mss ook wel de mijne zou kunnen zijn geweest (de beeb was zo enorm beweeglijk dat ik er niet raar van op zou kijken). De vk gelooft hier alleen niet zo in. We zijn niet echt veel wijzer geworden... Maar blijven wel positief hoor! Ik denk dat het wel goed zit, al ga ik deze week nog een extra keer naar de vk om naar het hartje te luisteren en dan kan ik meteen mijn vragen nog even voorleggen. Het hele verhaal kunnen jullie eventueel lezen op m'n weblog:  dagelijksekost
De schrik zat er eventjes goed in!!

Heeft iemand van jullie toevallig ook eens zoiets meegemaakt?

Liefs, Mimi
(32,2 weken)

Jeetje meis! Das schrikken zeg!! Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie nu zoiets hebben van wat is dit nu weer!! Gelukkig zag alles er goed uit op de echo!! Toch een hele opluchting!!
lfs ing

HOi Mimi,

Ik kan me er met 32 weken nog wel iets bij voorstellen dat het jouw hartslag geweest kan zijn. De VK wil misschien er niet aan geloven, omdat het natuurlijk 'lullig' overkomt. Mijn zoontje was erg klein tijdens mijn zwangerschap en in de periode van 35 tot 38 weken  dat ik in het ziekenhuis heb gelegen kregen wij maandag tot en met vrijdag de ctg aangesloten.. Ik kon de apparaatjes niet op mijn buik vast laten zetten, want hij had nog zoveel ruimte (klein wurmpie was het) en was zo beweegelijk dat het apparaat steeds op tilt sloeg als de hartslag ineens niet meer te traceren was. Kan je het voorstellen... mijn hele buik onder die vieze gelei elke dag weer omdat hij van links naar rechts en weer terug ging? Het leek wel of hij het expres deed want soms had je hem eindelijk weer gevonden en dan voelde ik hem gewoon volledig omdraaien in mijn buik.

Het kan dus echt wel zijn dat je VK even die kleine kwijt was en ze  jouw hartslag te pakken had. Ik zou er voorlopig niet te ongerust over zijn. Zolang die kleine lekker druk is en het niet weer gebeurt.

Groetjes, Nathalie

O.a. om deze reden, twijfel ik wel eens aan verloskundigen. Ze zijn per slot van rekening geen artsen. En sommige van hen vinden het heel erg moeilijk om hun clienten door te verwijzen. (niet professioneel).
Ook ik zit bij een verloskundige en bij twijfels zou ik mooi naar het ziekenhuis gaan om uit te sluiten dat er niets anders aan de hand is.
Gelukkig heeft hij/zij je ook doorverwezen.
Groetjes, Yoeke

verloskundigen kunnen het ook wel eens mis hebben! Bij mij dachten ze tot 3x toe dat kindje met hoofdje naar beneden lag en bij maken co-echo bleek elke keer dat de voetjes beneden lagen en hoofdje onder ribben.
Het CTG is objectief en geeft een betrouwbare meting van de hartslag en activiteit van je kindje. Ik zou me in dit geval meer aan die uitslag vasthouden dan aan verloskundige, hoe goed deze ook zijn.
Succes nog met zwangerschap, geniet ervan voor je het weet, ben je alweer bevallen!!
Groetjes, mira sinds 02-01 mama van jaap

Terug
Bovenaan