Schrikken

<p>Hallo, ik heb een vraag over het laten schrikken van kleine kindjes.</p><p>Onze dochter is nu 1.5 en vind het leuk om kiekeboe te spelen in haar speel tentje, zij verstopt zich dan in haar tent en roept kiekeboe als ze tevoorschijn komt. Nu heeft ze met oma een variatie bedacht waarbij zij in haar tent gaat zitten en wacht tot oma stilletjes aan komt lopen en haar dan in de tent laat schrikken. Op het moment dat onze dochter dat verwacht is het keihard lachen en vind ze het super leuk, maar nu vinden oma en papa het ook leuk om haar soms te laten schrikken op momenten waarop de kleine meid het niet verwacht en gewoon rustig zit te spelen. Mijn man had zich laatst zelf in haar tentje verstopt en toen de kleine langs liep, liet hij haar echt heel hard schrikken. Ze was echt eventjes in shock maar omdat oma en papa allebei haast omvielen van het lachen ging ze zelf ook maar lachen en kroop bij papa de tent in.</p><p>Nu vraag ik mij af of het kwaad kan om zo'n klein kindje zo hard te laten schrikken? Is het gewoon onschuldig als het in een vertrouwde omgeving gebeurd of kan het gevolgen hebben voor haar gezondheid zowel op de lange als korte termijn? Je hoort mensen wel eens zeggen dat ze bijna een hartstilstand krijgen van het schrikken, kan dat echt of is dat maar een gezegde?</p>
 
Het lijkt me niet dat het kwaad kan voor haar gezondheid. Maar ik ben van mening dat spelletjes voor beide partijen leuk moet zijn, anders heet het pesten. Tenminste, dat leer ik mijn zoontje.
 
Mijn man had zich laatst zelf in haar tentje verstopt en toen de kleine langs liep, liet hij haar echt heel hard schrikken. Ze was echt eventjes in shock maar omdat oma en papa allebei haast omvielen van het lachen ging ze zelf ook maar lachen en kroop bij papa de tent in.
 
Dit lijkt mij niet de bedoeling van het spel. Hier kan ze ook van gaan dromen en bang van worden. Daarnaast is het helemaal niet goed voor haar. Hou een gesprek met je man (en schoonmoeder) erover en zorg dat het "leuk" blijft. Arm kind. 
 
Terug
Bovenaan