Schuldgevoel bij afbouwen borstvoeding

Beste moeders,

Ik heb een dochter van 5 maanden en geef nog volledig borstvoeding. Ik werk 3 dagen in de week. Mijn dochter drinkt gemiddeld 4 keer per dag borstvoeding of moedermelk als ik werken ben. Nu merk ik dat het drinkritme van mijn dochter onregelmatiger wordt en dus de avondvoeding soms pas tussen 11 en 12 wil. In combinatie met mijn werk begint de borstvoeding nu wel erg vermoeiend te worden waardoor ik er niet meer zo van geniet als voorheen. Ik ben er dus sterk aan het over nadenken om de borstvoeding te gaan afbouwen en over te gaan op flesvoeding. Bij het oriënteren over het afbouwen van de borstvoeding wordt overal de nadruk gelegd op hoe goed borstvoeding wel niet is voor je baby waardoor ik mij erg schuldig voel over het willen afbouwen van de borstvoeding. Ik weet dat ik voldoende borstvoeding voor mijn dochter heb dus is het misschien egoïstisch om te stoppen. Hoe kan ik zonder schuldgevoel toch de keuze maken om te stoppen met de borstvoeding? En welke flesvoeding moet ik dan kiezen? Er zijn zoveel merken en prijsverschillen. Ik wil haar toch het 'beste' geven. Ik hoop dat julliie mij kunnen advieseren of ervaringen met mij kunnen delen zodat ik mijn keuze eindelijk kan gaan maken.
 
Hoi Marloes,

Ik zelf ben na 1,5 week gestopt met borstvoeding omdat ik een hele flinke ontsteking kreeg. Dus ik kan je daarin niet helpen met die ervaringen.
Maar ik denk wel dat je je niet schuldig moet gaan voelen hierom. Je dohtter is waarschijnlijk heel goed gegroeid met je moedermelk en 5 maanden is al best lang. Heel veel moeders stoppen wat ik weet in mijn omgeving rond de 6 maanden. Tegen mij zeiden ze de eerste 1,5 heeft ze al van jou gehad dus een goede start. En ikzelf en mijn man vinden het heerlijkn dat ze flesvoeding krijgt.
Er zitten in flesvoeding ook heel veel dingen die goed zijn voor je kindje en er zijn ook genoeg babys die groot zijn geworden alleen op de fles.
Als jij je totaal niet meer happy voelt moet je stoppen want als je met tegenzin borst geeft merkt je dochter dat ook aan je.
Ik zeg dus lekker af gaan bouwen, neem daar wel de tijd voor, overhaast het niet. Succes ermee!
 
Hoi Marloes,

Allereerst: alweer vijf maanden volledig borstvoeding; je hebt je dochtertje een waardevolle en zeker ook waardevaste basis meegegeven, daar mag je met recht trots op zijn joh!
Je hebt her en der waarschijnlijk wel gelezen dat wordt aangeraden om de eerste zes maanden volledig borstvoeding te geven. Zo rond de leeftijd van zes maanden zijn de darmen van een baby voldoende uitgerijpt om andere voeding dan moedermelk te kunnen verdragen/verteren. Die mijlpaal hebben jullie dus al bijna bereikt! Je zou daarom kunnen overwegen om te wachten met het introduceren van kunstmatige zuigelingenvoeding tot je dochtertje zes maanden is? Dat hoeft dan in principe nog niet direct het einde van jullie borstvoedingsperiode te betekenen, want het is mogelijk om borstvoeding en kunstmatige zuigelingenvoeding te combineren.Maar dat is uiteraard een keuze die je zelf moet maken ;-))

In de tussentijd kun je wellicht nog iets met de volgende info en tips?
Ik denk dat veel moeders het zullen herkennen: je bent ingespeeld op een bepaald ritme en dan verandert het weer... Op zich is dit heel normaal babygedrag, wat eigenlijk los staat van de soort voeding die het kindje krijgt.
Omdat je een eventuele nachtvoeding niet noemt, vermoed ik dat je dochtertje vanaf de avondvoeding doorslaapt, klopt dat? Dat is op zich al wel heel fijn denk ik :))

Ik weet niet of je al hebt geprobeerd om de avondvoeding op jouw verzoek iets eerder aan te bieden? Kindjes drinken dan nog wel eens al slapende aan de borst, wat ook wel een droomvoeding wordt genoemd.
Of misschien is het een mogelijkheid om je partner de avondvoeding te laten geven? Als je zelf wat eerder op de avond kolft, kun je dan een keer lekker vroeg je bed in.

Als je graag meer ervaringsverhalen wilt lezen van moeders die borstvoeding en een betaalde baan buitenshuis combineren, kijk dan eens op www.borstvoedingsforum.nl, het forum van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties. Daar kom je vast meer moeders tegen die met een vergelijkbare situatie te maken hebben.

Succes!
 
Goed hoor dat je al 5 maanden geeft!

Ik heb zelf zo'n 3,5 maand BV gegeven, dan wel alles gekolfd, maar goed das wat anders.

Het schuldig voelen ken ik echt, niet alleen tegenover mijn zoontje, maar ook tegenover mezelf. Ik had dan wel de wens om BV te geven tot hij volledig over was op 'normale' voeding. Voor mij was het zo slopend dat ik voor mezelf echt moest stoppen. Ik wilde de voeding geven maar alles eromheen was zo zwaar en echt niet leuk voor mij, dus ik besloot te stoppen. Voel me er soms nog vervelend over, maar ik heb mijn best gedaan.

Dus als jij je er niet meer zo goed bij voelt, het lastig of vermoeid vind om door te gaan, kies dan voor jezelf en stop geleidelijk mee. Je dochtertje heeft meer aan jou als jij je goed voelt dan wanneer dat niet zo is :)

Over de voeding, dat verschilt per kindje. Wij moesten eerst over op normale H.A. voeding, maar mijn zoontje pakte deze niet, veel spugen etc. De KA heeft ons toen speciale dieetvoeding voorgeschreven voor kindjes met KMA en dat krijgt hij nu nog (hij is nu 8 maanden).

Succes ermee! Het CB of de HA zou je vast ook kunnen helpen vooral met het soort voeding om op over te gaan.

Liefs, Marieke
 
Super bedankt voor jullie reacties! Ik heb nu inderdaad besloten om af te gaan bouwen met de borstvoeding. Ik heb er nog wel een beetje een dubbel gevoel bij maar voornamelijk opgelucht dat ik ga stoppen. Ze groeit hartstikke goed en slaapt 's nachts heerlijk door en dat zal met de fles vast niet veel veranderen. Ik ga denk ik beginnen met h.a. voeding icm de borstvoeding en daarna kijken we wel verder. Maakt het merk nog veel uit? Nutrilon, Friso, Nestlé?
 
h.a is normaal gesproken niet eens nodig hoor, alleen als je allergieen in de familie hebt.
ik heb 2 weken borstvoeding gegeven, maar dan afgekolft. de eerste week kwam mijn zoontje wel 100gram per dag aan, wat echt meer dan genoeg was. de 2e week kwam er helaas niks meer bij, de voeding werd minder en het vele kolven begon pijnlijk te worden. ik ben er toen abrupt mee gestopt, niet afgebouwd. ben toen begonnen met nutrilon, omdat hij dat in het ziekenhuis ook gekregen had. (leek mij dus de beste keus, ze hebben dat merk daar niet voor niets) Na 6 mnden ben ik overgestapt op Kruidvat huismerk, en daar heeft hij ook geen last van gehad. Hij is nu 14 mnden en drinkt gewone koemelk, geen opvolgmelk o.i.d
 
Ik geef mijn dochtertje nu af en toe een flesje nutrilon melk maar dat vindt ze niet lekker. Ik meng het nu maar aan met moedermelk maar dat is over een tijdje ook op. Herkent iemand dit probleem?
 
Ik had het ook bij het overstappen naar kunstvoeding. Ik heb toen steeds minder BV bij de KV gedaan.
Weet niet hoeveel je geeft maar ik deed het ongeveer zo: 120 BV + 30 KV voor een paar dagen, dan 90 BV + 60 KV voor een paar dagen, dan 60 BV + 90 KV voor een paar dagen en dan 30 BV + 120 KV.
Om uiteindelijk dus bij een flesje van 150KV te komen. Dit kan je natuurlijk aanpassen aan hoeveel te geeft.

Ook hebben alle soorten KV toch wel net een ander smaakje, het kan dus ook zijn dat jouw dochtertje de nutriton smaak gewoon niet lekker vind, maar dit is het proberen waard lijkt me :)

Succes!
 
Terug
Bovenaan