Schuldgevoel na ruzie

Noem je het eigenlijk 'ruzie' als je boos bent geweest op je peuter en zij op jou? Ik wil in elk geval even mijn hart luchten. Ik zoek geen adviezen hoor, maar het voelt fijner om mede ouders dit verhaal te vertellen dan naar anderen te stappen om mijn hart te luchten.

Onze dochter (3) zocht alle grenzen die ze maar kon vinden op vanochtend. Schreeuwen als iets niet naar haar zin ging, de deur dichtslaan, een knuffel richting mij gooien toen ik haar aansprak, etc. Toen ze bij grens-opzoek-moment 149 aankwam (ik probeerde haar om te kleden voor peuterzwemmen) verloor ik mijn volledige geduld. Ik heb haar onder haar armen gepakt, haar niet zo zachtaardig op haar bed gezet, tegen haar geschreeuwd 'Nu is het klaar! Vergeet je zwemles maar' en ben weggestampt. Een milliseconde later natuurlijk een ontzettend schuldgevoel... Want ook al weet ik zeker dat ik haar nooit pijn zou doen, een bed is immers zacht, het voelde in mijn lijf alsof ik haar mishandelde en zo huilde ze ook. Ze was zich kapot geschrokken. Ik ben kort daarop naar binnen gegaan en ze vloog me in mijn armen. Ze bood wel 10 keer haar excuses aan. Ik ook, en eerlijk gezegd huilde ik met haar mee. Zo hebben we het uitgepraat. We bleven knuffelen, zeggen dat we van elkaar houden, en dat we weer opnieuw beginnen samen.
Zo is ze zojuist toch met mijn man naar zwemmen vertrokken. Gelukkig maar want dat vindt ze fantastisch. Ik zit hier nog steeds met tranen in mijn ogen. Ook al is alles echt goed uitgepraat. Ik heb niet volgens 'het boekje' gehandeld. En ik hou zo zielsveel van haar, ik wil dit soort situaties zo graag voorkomen.

Het zal vast niet iedereen onbekend voorkomen. Ik ben, nogmaals, ook niet op zoek naar adviezen. Maar vind het wel heel lief van jullie dat jullie mijn verhaal even willen lezen. Nu ga ik de klok vooruitkijken tot ze er weer is, want het voelt alsof er nog veel geknuffeld moet worden vandaag..
 
Heel herkenbaar hoor en weet ook hoe je je nu voelt.
Ik heb het ook wel eens gehad dat ik het zo beu was dat ik flink heb gegild en hardhandig op de gang het gezet maar daarna is het weer helemaal goed gekomen en ze zegt nu steeds ik hou honderdtachtig miljoen keer van jou.
Dus blijf je niet te lang rot voelen straks even knuffelen en komt goed.
 
Dat gebeurt soms alhoewel ik niet zeg dit mag dan niet of dat want dat heb ik 1 x gezegd en daarna toch gedaan omdat ik zo vel reageerde. Waardoor hij slim genoeg is en denk o maakt toch niet uit ik mag daarna toch daar heen of dit doen. Dus dan ben ik wel consequent
 
Absoluut herkenbaar. Hoort erbij. Ook als moeder is het echt wel een x genoeg hoor. Lekker veel knuffelen is belangrijkst. Als mijn jongens ook zo'n dag hebben vindt ik het belangrijk om savonds voor slapen gaan echt uitgebreid te knuffelen. En natuurlijk hele dag ook. Ze moeten ook wel leren dat het ook een x klaar moet zijn
 
Heel herkenbaar. Ik heb een zoontje van 3 en hij is mij of mijn man soms echt aan het uittesten hoe ver hij kan gaan. Het enige wat hier helpt is niet toegeven en dan maar boos bij hem weg gaan. Hij schrikt er zo van als ik dan opeens naar boven ga... Ook voel je je daarna rot... je kunt ze niet altijd hun zin geven
 
Je hebt je dochter iets moois geleerd. Namelijk dat iedereen wel eens iets verkeerd doet en dat je het ook weer goed kan maken als dat gebeurt. Laat je niet gek maken door je eigen gevoel. Je bent ook maar een mens :)
 
Dank jullie wel voor de fijne reacties. Ze blijft wat on edge vandaag, ze zal ook moe zijn en daarom dit gedrag meer laten zien. We knuffelen heel veel nu. :) En ik probeer om het schuldgevoel te vervangen door jullie opbeurende woorden!
 
Terug
Bovenaan