Schuldgevoel over keuze tegen abortus...

<p>Hi allemaal,</p><p>Ik ben inmiddels 16 weken zwanger van een klein wondertje. Nu geef ik toe dat er een niet veel slechter moment had kunnen komen om zwanger te zijn (baan en huis opgezegd voor een langere reis en geen relatie met vader), maar ik ben er inmiddels toch heel blij mee en heb gelukkig heel veel mensen die me willen helpen.</p><p>Ook de vader, waar ik dus geen relatie mee heb, heeft er bewust en vrijwillig(!!) voor gekozen om betrokken te zijn bij zowel de zwangerschap als de opvoeding. Nu mijn probleem: al zijn vrienden/kennissen en vooral ook familie vinden het ontzettend dom dat ik dit kindje niet weg heb laten halen. Dat mag, ieder zijn mening. Ik begrijp waarom sommige mensen in mijn situatie dat wel hadden gedaan. Waar het fout gaat, is dat ze het mij kwalijk nemen, boos zijn zelfs, dat ik het niet weg heb laten halen. Omdat ik hem nu verplicht om vader te zijn. Omdat ik zijn leven nu verpest. </p><p>Ik voel me sowieso soms al best wel schuldig, omdat hij eigenlijk ook liever had gehad dat ik een abortus had laten plegen. Maar ik heb heel duidelijk gemaakt dat ik weet dat dit MIJN keuze is en dat ik dan ook oprecht NIETS van hem verwacht. Hij moet lekker zoveel mogelijk blijven genieten van zijn leven en wat hij wil doen is mooi meegenomen, maar ik verwacht niets en vind alles goed. Ik krijg dit kindje en ik heb daar de verantwoordelijkheid voor. Dat hij wel graag overal bij wil helpen en bij wil zijn is dan toch zijn eigen keuze? Daar mogen zijn familie en vrienden dan toch niet meer kwaad over worden op mij? </p><p>Sorry ik moest het even kwijt. Zijn er hier meer mensen die dit soort reacties hebben gekregen of voor die keuze hebben gestaan?</p>

Hoi! 

Ik vind dat ze inderdaad geen recht hebben om er boos over te zijn. Als ze zich echt zorgen zouden maken over het kindje is het misschien anders, maar dat lees ik niet in je verhaal terug.
Omgekeerd zou het pas erg zijn; dat jij dan gedwongen zou worden een kindje weg te halen. Dat mag/kan nooit in mijn optiek. Hij heeft zelf de keuze gemaakt om seks te hebben en je weet dat er dan altijd een kans is dat er een zwangerschap uit voort komt. Dat is zijn eigen verantwoordelijkheid. Vind het al heel netjes en goed dat je niks van hem verwacht daarin. Hij kan dan zelf kiezen hoe hij zijn rol vorm gaat geven. 

Terug
Bovenaan