schuldgevoel

Ik ben een trotse moeder van een gezonde zoon van 8 maanden oud. Sinds ik weer aan het werk ben (3 dagen in de week) voel ik me eigen ontzettend schuldig tegenover mijn zoontje. Als ik dan thuis kom moet ik nog koken enz, en dan kan ik niet de hele tijd met hem bezig zijn. Heb dan echt het gevoel dat ik hem tekort doe. Ook op de dagen dat ik thuis ben en ik ben bv. even met het eten bezig of de was aan het strijken en de kleine lig gewoon in de box of op het speelkleed kan ik me eigen al schuldig voelen. Ik denk dat ik altijd de hele dag met hem bezig moet zijn terwijl  ik echt wel weet dat die ook moet leren om zijn eigen te vermaken, maar dat neemt mijn schuldgevoel niet weg.
Zijn er meer vrouwen die hier last van hebben of misschien mij kunnen overtuigen dat ik mijn eigen echt niet schuldig hoef te voelen? Ben de eerste  van mijn vriendinnen die een kleintje heeft en kan dit dus niet met hun bespreken.
Heeft er iemand tips hoe ik van mijn schuldgevoel af kom?

Misschien is het een idee om tijdens het voeden (fles of borstvoeding?) de aandacht te geven en daarna ook even spelen. Dan heb je hem in ieder geval de aandacht gegeven en kan hij zich zelf weer vermaken. Als ik van mijn werk thuis kom, ga ik ook niet de hele tijd met mijn dochter aan de gang. Vaak is ze dan ook erg moe en wil eigenlijk niet bezig gehouden worden. Je hoeft je zeker niet schuldig te voelen. Het belangrijkste is te doen, waar jij je prettig bij voelt, want dan voelt je kind zich ook prettig daarbij. Als jij zin hebt om wat met hem te doen, dan doe je dat. Dan kook je maar wat later of doe je iets minder in het huis. Het gaat erom dat jij je op je gemak voelt!! Een baby wil dat niets liever.

Annemieke

Hoi. Ik ben zeeeer zeker een "lotgenote" van je hoor.. Mijn man zegt altijd dat ik het woord schuldgevoel heb uitgevonden en dat zou goed waar kunnen zijn..
Ik moet a.s. vrijdag weer beginnen met werken na in juli bevallen te zijn van mijn tweede zoontje, en ik vind het nu al niks! Ook voel ik me schuldig tegenover de oudste als ik veel met de kleine bezig ben geweest en andersom. Als ik een keer heb gemopperd, ook al was dat " verdient"..
Ik wil ze allebei het beste geven en het huishouden bijhouden en dan straks ook nog gaan werken en ja dat gaat dus niet allemaal tegelijk!! Ik probeer ook nu gewoon te genieten van de kids, en als ik tijd heb doe ik iets in het huishouden en gaat het niet jammer dan dan maar in het weekend of zo..
Ik heb dus helaas geen tips voor je, maar je bent iig niet alleen en dat is soms ook prettig om te weten..
Gr. Anne-Marie
mama van Tim (2,5) en Jesse (van 12-7-07)

hi,
hier ook een moeder die zich eigenlijk ook een boel beetje schuldig voelt. vanmorgen heb ik een snotterend peutertje afgeleverd op het KDV, dan voel ik me als moeder een prutser. maar goed, er moet ook geld verdiend worden.

een echte tip heb ik niet, behalve dan dat je met je man moet blijven praten en je door hem kan laten bemoedigen dat je het zo slecht nog niet doet.geniet lekker van de momenten die je samen hebt met je kind.

Miep

Herkenbaar, vooral op de dagen dat ik werk voel ik me nog wel eens schuldig en ook enorm druk.
Ik wil het huishouden doen, koken, spullen voor de  volgende werkdag weer klaar maken enz en natuurlijk tijd met mijn zoontje van 8 maanden doorbrengen.
Ik heb niet echt de oplossing maar ik kook nu op mijn 'vrije' dagen wel vast voor mijn werkdagen. Ik hoef dan als ik thuis kom het eten alleen maar op te warmen en kan daardoor meer tijd met mijn zoontje doorbrengen. Verder mogen we ook wel eens blijven mee eten bij de oppas (mijn schoonmoeder) en dat aanbod neem ik ook graag aan.
Na het koken  (opwarmen)  en eten is alle tijd voor mijn zoontje. De rest doe ik dan als hij weer naar bed is.

Als ik gewoon thuis ben speel ik na iedere voeding met hem en daarna gaat hij lekker zelf spelen (erg belangrijk) en kan ik gauw even wat kleine dingen doen. Tussendoor ga ik dan kijken en soms even meedoen. Voordat hij naar bed gaat spelen we nog weer even samen.
Dit gaat altijd prima.

Terug
Bovenaan