Schuldig voelen door niet lukken van borstvoeding

<p>Hi,</p><p>Even van mij afschrijven.<br />10 oktober trotse moeder geworden van Matz!</p><p>Tijdens de zwangerschap heb ik mij zo gefocust op het bv geven, ik had hier zoveel zin in en ik had er zo naar uit gekeken.</p><p>En nu, 3 weken later, komt mijn borstvoeding niet op gang, het lukt gewoon niet..</p><p>Na 3 dagen moest ik al bij gaan voeden omdat hij 10% was afgevallen.<br />Op internet las ik overal niet bij te voeden als je borstvoeding wilt geven, maar ik moest wel, mijn Matz moest aankomen en anders moesten we naar het ziekenhuis. <br />Helaas zijn we nooit meer van het bijvoeden afgekomen.<br />Ik geef nu nog steeds bv en kv, ik kolf bij in de hoop dat mijn productie omhoog gaat.</p><p>Lactatiekundige 1 keer geweest en 2 keer daar geweest.<br />Tongriem en lipbandje gekliefd, echter hapt hij nog steeds niet ruim genoeg aan en glijd mijn tepel langzaam uit zijn mond ondanks de behandeling.<br />We gaan naar de chiropractor op advies van de tongriem kliniek.<br />Nu slik ik donperidon in de hoop dat dat de productie zal verghogen.</p><p>Ik ben ten einde raad wat ik nu nog kan doen, ik wil het zo graag dat ik het niet kan laten gaan.</p><p>Ben er emotioneel een wrak onder dat het niet lukt, voel mij een slechte moeder dat ik hem zelf niet kan geven wat hij nodig is.<br />Ik w0rd intens verdrietig bij het denken dat ik maar beter kan stoppen.</p><p>Herkent iemand dit?<br />Wat heb jij toen gedaan of wat heeft je geholpen?<br />Of heeft iemand nog de gouden tip?<br /><br /></p><p>xx.</p>

Hey,
Wat ontzetten ververlend is dat.
Ik wilde ook zelf borstvoeding geven en ook bij mij is het niet gelukt. Ook ik moest noodgedwongen over op flesvoeding na 3 dagen, anders waren ook wij bij de kinderarts terecht gekomen.
Mijn kraamhulp zei er iets moois over, ze zei; hij krijgt het beste uit 2 werelden. Borstvoeding van jou met anti stoffen en kunstvoeding met voeding waar ie lekker van kan groeien.
Het siert je dat je zo voor borstvoeding wil gaan, alle respect voor. 
Kindjes worden ook groot met flesvoeding ( die van mij is inmiddels 3.5 jaar en kerngezond)
Kijk waar jij je goed bij voelt, en probeer de frustratie er over kwijt te raken.. daardoor loopt ook je productie terug.
Het komt vast goed!
Heel veel succes!
Groetjes Siska.

Ik moest na twee dagen stoppen met de borstvoeding omdat ik depressieve gevoelens kreeg tijdens de voedingen. De hormonen deden hele gekke dingen met mijn hoofd. Toen dus op flesvoeding overgestapt omdat het risico op een postnatale depressie groot was. Ik ben 14 augustus bevallen en kan me soms nog schuldig voelen. Overal zie je het staan: borstvoeding is de beste voeding voor je baby. Alsof ik dat zelf niet weet? Alsof ik denk: ach, ik wil m’n kind niet het beste geven. Zo ontzettend vervelend... ik snap je gevoelens heel erg! Het enige wat ik kan zeggen, is probeer jezelf niet gek te laten maken. Tienduizenden kinderen worden gezond met flesvoeding. Ik heb zelf de fles altijd gehad vroeger en ben een gezonde vrouw. Wij hebben in Nederland de beste flesvoeding ter wereld!

Hoe dan ook, voel je niet schuldig! Wat ik vooral lees is hoeveel moeite je ervoor doet. Daar mag je trots op zijn. En wees ook trots op dat je op tijd hebt gekozen om bij te voeden. Wij waren daar bij onze eerste te afwachtend mee en belande in het ziekenhuis omdat hij te veel was afgevallen. Daar heb ik me ook lang schuldig over gevoeld, hoewel het allemaal goed is afgelopen. 
Flesvoeding is een prima alternatief, maar ik snap ook dat als je het graag wilt het een moeilijke stap is waar je ook echt verdriet van mag hebben. En wat hiervoor ook is gezegd, alles wat hij al van jou heeft binnengekregen is super goed. Leg jezelf niet teveel druk op. Jouw zoontje zal je niks kwalijk nemen. Die wil gewoon een lieve moeder. 
Mijn eerste heb ik nooit aan de borst gekregen en toen fulltime gekolft. Maar de tweede lukte wel door het gebruik van een tepelhoedje, heb je dat al geprobeerd? Misschien dat hij dan beter grip kan houden. 
Veel succes! 

Ik ben misschien wel een van de weinige die nul problemen heeft met het geven van borstvoeding, geen kloven, geen stuwing, geen ontsteking, goede productie, geen pijn... Ik prijs mijzelf hier gelukkig mee, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het je een vreselijk rot gevoel geeft dat het gewoon niet lukt. Er is geen reden voor, het ligt niet aan jou en al helemaal niet aan wat je er voor doet! Bij ons was de kraamzorg een beetje huiverig voor hoe goed het ging en gaf me preventief tips mee voor als het niet meer zou lukken of de productie terug zou lopen.
- Maak je niet druk, laat alles uit je handen vallen (behalve de kleine Matz in dit geval) en ga terug naar een aantal dagen ‘kraambed’. Vraag manlief om alles te doen in huis, schakel moeders in voor hand- en spandiensten en richt je drie/ vier dagen volledig op jullie zoon. Samen in bed, slik mama vitaminen, veel knuffelen en aan je kind snuffelen, veel rust en zo vaak mogelijk aanleggen. Soms helpt het de productie te verhogen en hoeveel je nu ook natuurlijk al van die kleine Matz houdt, er moet een druk vanaf en het ‘gevoel’ moet weer komen. Nu een heel goed moment, rond de drie weken heeft de baby een regeldag waarin hij extra vaak wil drinken. En zeg nou eerlijk, het is toch heerlijk om met al die halve nachten een paar dagen compleet plat te gaan en lekker met je kleine naast je te slapen, knuffelen en snuffelen. Ook als je kleine slaapt blijven liggen!! Niet snel even dit of dat doen, denk aan: pas bevallen, moe, alles doet pijn, nergens energie voor ;-) En als dat niet werkt moet manlief je aan het bed vastsjorren want we weten allemaal dat we ons als nieuwbakken moeder niet willen laten kennen. 
- Omdat vaak aanleggen niet automatisch ook zorgt voor een toeschietreflex kan je de huisarts vragen om een neusspray met oxytocine. Een goed tsr zorgt voor beter/ makkelijker drinken en beter drinken zorgt voor ‘lege’ tieten en dat stemt de productie weer beter af. 
- Warmte kompressen na een voeding kan stimulerend werken net als tussendoor je borsten masseren.
- Het gebruik van een tepelhoedje kan helpen bij het aanhappen, volgens mij gewoon via bol.com te bestellen. In dit geval: baat het  niet dan schaad het niet! 
- En ik geloofde er geen snars van, maar ik kreeg van verschillende (ex)borstvoedende vriendinnen zogeheten borstvoedingsthee (reformzaak of via internet van het merk piramide). Zoals ik al zei: ik geloofde er geen snars van, maar het is wel lekkere thee en bam na drie koppen liep ik leeg ?. 

Je er niet druk om maken is makkelijker gezegd dan gedaan en die hormonen maken het ook allemaal niet makkelijk. Kijk naar wat wel goed gaat en moet je eens zien hoe ver je al bent!! Wil het niet, accepteer het dan zoals het is (hoe moeilijk ook), deze eerste weken met je baby zijn veel te kort en kostbaar om je verdrietig te voelen over iets waar je zelf weinig aan kan doen en waar je al zoveel aan gedaan hebt! 

Ik ken je niet, maar je verdiend een hele dikke knuffel!! Laat je binnenkort nog eens horen hoe het gaat? 

Wat ontzettend rot voor je en oh zo herkenbaar!! Mijn zoontje is de eerste week ook bijgevoed en daarna werd ik aan het kolven gezet. Dat voedden we met een slangetje of vua vingervorden. Bv kwam op gang maar lukte alleen via tepelhoedje.
lactatiedeskundige had op zich goede tips maar oefenen zonder tepelhoedje resulteerde in zó veel frustratie!! Ik heb alle advies naast me neergelegd en ben met hoedje blijven voeden tot week 6 en opeens kon hij t zonder!!
Toen bleek het nog altijd een drama want ik had veels te veel melk. Dus bv was een hoop gekrijs met aanhappen, bijna stikken, loslaten en borstweigeren tot gevolg. Dit heb ik tot vorige week volgehouden (11 weken) en nu overgestapt op de fles. Deels nog met gekolfde melk en langzaamaan beetjes kv erbij. En... wat een rust! En een blij kind en blije moeder...
Ik had gewild dat het anders was gelopen, dat ik nog heel lang bv had kunnen geven... Maar je zo ongelukkig voelen is ook niet goed. 
Je borstvoeding komt vast nog op gang en ik hoop voor je dat het een mooie ervaring voor jullie beiden wordt, maar voel je niet te rot als het anders loopt...
Sterkte, ik weet hoe je je voelt!

Probeer je er niet schuldig over te voelen, je doet wat je kunt. Je hebt er zelfs een lactatiekundige bijgehaald. En inderdaad, we hebben het geluk dat we de beste kunstvoeding hebben die er bestaat. Daar kan ie heel groot mee worden. Alle slokjes borstvoeding die hij heeft gekregen en nog krijgt is bonus.
Bij mijn zoontje lukte het ook niet en ik moest en ik zou borstvoeding geven. Ook hij was 10% afgevallen en bijvoeden net weten te voorkomen door iedere 2,5 uur aan te leggen voor 2 dagen (slopend, want 1 voeding duurde al 1,5 uur). Achteraf gezien had ik met een beetje meer verstand hetzelfde moeten doen als wat jij hebt gedaan. Na 5 weken leek hij het opeens te gaan begrijpen en heb ik uiteindelijk tot bijna 11 maanden borstvoeding gegeven.
Dus wellicht nog even volhouden door deels borstboeding te geven en deels fles in de hoop dag ie het ook gaat snappen. Daarna zou je kunnen kijken of je productie opgehoogd kan worden door een dag (of 2) extra vaak aan te leggen of tussendoor te kolven. Zo niet, sluit je met trots aan bij alle andere moeders. We doen alles met liefde, maar nooit helemaal perfect. En dat is oke.

Gefeliciteerd met jullie zoon Matz, wat een leuke naam!! 
Ik heb enorm met je te doen!  Ten eerste wil ik je op je hart drukken dat ik je een geweldige moeder vind. Heel je bericht staat bol van moedergevoelens en liefde voor je kind. Ben alsjeblieft niet te hard voor jezelf!  Het moederschap is in het begin al overweldigend genoeg. Daarom verdien je alleen maar steun en begrip.
Adviezen zijn er al genoeg gegeven en in mijn ogen heb je er denk ik al alles aan gedaan. 
Ik geloof er niet in dat borstvoeding altijd de beste voeding voor je kind is. Iedere moeder en ieder kind is anders. Kies wat voor jullie het beste voelt en heb hier vertrouwen in. 
Misschien denk ik er te makkelijk over. Heb zonder grote problemen mijn oudste 1.5 jaar gevoed en de jongste nu al een half jaar. Natuurlijk ben ik hier dankbaar voor. Maar heel eerlijk soms vind ik het ook ongelooflijk zwaar en soms ook frustrerend. Daarnaast heeft mijn oudste toch allergieën en eczeem ontwikkeld wat overigens niet in onze familie voorkomt. En de jongste is een lange periode een flesweigeraar geweest en drinkt nu ook nog maar mondjesmaat afgekolfde melk uit de fles. Weet je ik weet niet hoe het geweest zou zijn als ik het niet zou hebben gedaan maar ik denk niet dat ze er dan minder gezond/ gelukkig etc. om zouden zijn geworden. 
Ik wens je alle geluk en liefde toe met je gezin!  Een kraamperiode is zo allesomvattend en ook voor jezelf een belangrijke periode in je leven. Probeer er zoveel mogelijk van te genieten. En of dit met borst of fles is maakt in mijn ogen geen verschil.  

Terug
Bovenaan