<p>Hey,</p><p>Ik voel me een beetje beschaamd maar moet toch even mijn hart luchten. Ik ben mama van twee dochters, een tienerdochter en een peuter van 26 maand.</p><p>Mijn eerste dochter was een rustige baby/peuter en kon eigenlijk overal mee zonder veel gedoe. Ze was zeer aanhankelijk maar van de peuterpuberteit merkten we niet veel.</p><p>Na lang proberen en een verkeerd gelopen zwangerschap werden we toch opnieuw ouders van een tweede meisje. Iets waar we zo lang naar uitkeken, maar het loopt echt niet van een leien dakje. Onze dochter was de eerste 10 maanden echt een huilbaby, wou niet drinken, was continu ziek,.. en ik kon heel moeilijk aanvoelen wat ze nodig had. Ik kreeg ook moeilijk een band met haar en wou soms echt gewoon weg. Nu is ze minder vaak ziek, maar zeker geen gemakkelijke peuter. Ze heeft een heel erg sterk willetje, huilt heel snel en is moeilijk te sturen. Als je haar vraagt iets niet te doen, dan doet ze het zeker wel. Ze hangt hem dus echt wel vaak uit.</p><p>Het is al jaren zo dat ik periodes van erge vermoeidheid heb en medisch gezien is er niet een hapklaar antwoord. Ik ben wel op zoek gegaan naar medische uitklaring, maar het lijkt geen snelle zoektocht te worden .</p><p>Ik voel me dus heel vaak overweldigd en heb het gevoel de opvoeding van mijn kinderen niet aan te kunnen als mama. Ik kijk er tegenop om uitstapjes te maken, omdat ik verwacht dat het een gedoe wordt en ik er gewoon geen energie meer voor heb. Ik voel me immens schuldig dat ik zo weinig onderneem met haar. Ik heb de energie niet om iets alleen te doen, laat staan met een actieve peuter op sleeptouw. Met mijn eerste dochter deed ik echt wel veel, knutselen , uitstapjes, uit eten,.. maar dat lukt me allemaal niet meer. </p><p>Ik verlies mijn geduld ook regelmatig en geef haar dan een tik op haar handen of roep. Iets dat ik zelf opvoedkundig eigenlijk niet vind kunnen en ik voel me achteraf uiteraard nog slechter. Ik reageer echt soms uit onmacht en schaam me hier kapot voor. </p><p>De band die ik met haar heb is daardoor ook gewoon echt anders. Begrijp me niet verkeerd, ik zie haar echt ontzettend graag, maar soms kijk ik er echt naar uit om te werken zodat ik even rust kan vinden. Soms voelt het aan als een immense last, waardoor ik me een verschrikkelijke mama vind.</p><p>Ik probeer dit gevoel wel te delen met mijn man, maar hij minimaliseert dit enorm. Vaak zorgt hij gewoon voor extra werk in plaats van me wat te ontlasten. We hebben regelmatig ook ruzie omdat ik echt meer hulp nodig heb en hij dat gewoon naast zich legt. Een andere vrouw kan dit wel, dus waarom jij dan niet.. Ik wil echt de energie hebben om een fijne mama te zijn. </p><p>Het taboe hierrond maakt het erg moeilijk om over te praten, maar ik moest echt wel even ventileren.</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>