Scratching studie tbv verhogen vruchtbaarheid ervaringen

<p>Dag allen, </p><p>Mijn man en ik zijn sinds 2018 bezig met het krijgen van een kindje (tot op heden 2 miskramen gehad). Verschillende onderzoeken in het ziekenhuis gehad zonder verklaring waarom een goede zwangerschap uitblijft. Het advies is ons gegeven om nog 6 maanden zelf door te proberen.</p><p>Wel is aangeboden dat ik deel mag nemen aan de SCRATCH OFO studie (door UMC Utrecht uitgevoerd, verschillende ziekenhuizen doen mee). Met endometrium 'scratching’ wordt de bekleding van de baarmoeder oppervlakkig beschadigd, zodat er een lichte ontstekingsreactie optreedt. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat dit een gunstig effect kan hebben op de mate waarin het baarmoederslijmvlies zich voorbereidt op de innesteling van een embryo.</p><p>Zijn er hier vrouwen die hier ervaring mee hebben en hier iets over willen delen? </p><p>Bedankt! </p><p> </p>

Hoi beautifulbird,
Ik heb er geen ervaring mee maar heb er volgens mij wel eens over gelezen. Dat het eitje dan makkelijker innesteld omdat de baarmoeder wat meer structuur/hou vast heeft? 
Als ik weer bij het zk kom zal ik er eens naar vragen want mijn interesse is wel gewekt. Mag ik vragen of je ook een traject volgt?
Groetjes 

Laatst stond er op Freya een nieuwsbericht van 9 juli 2020

https://www.freya.nl/onderzoek-toont-aan-dat-scratching-geen-meerwaarde-biedt-bij-eerste-ivf/

Bedankt voor jullie reacties!
@Jillla: ik volg (nog) geen traject. We hebben net alle vruchtbaarheidsonderzoeken achter de rug en daaruit bleken geen bijzonderheden. Gezien de eerdere miskramen is gebleken dat een zwangerschap mogelijk is, dus de hoogste kans op een zwangerschap is het nog een half jaar proberen. In de tussentijd een HSG en mogelijk, als ik dit wil, een scratch maken. Ik ben benieuwd...
@LisB: inderdaad, deze heb ik ook gelezen. Er zijn diverse studies naar gedaan, met nog geen overtuigend bewijs van de werkzaamheid. 

Terug
Bovenaan