Screenen 20 weken echo

<p>Tijdens 20 weken echo kan je een screening doen.</p><p>Is dit aan te raden, brengt het risico's met zich mee, moet je dit zelf bekostigen?</p>

De 20 weken echo in zijn geheel is een screenend onderzoek. Ze onderzoeken of alle organen van je kindje (voor zover te zien) goed aangelegd zijn. Wil je geen screening, dan doe je het niet, maar dan heb je dus geen echo. Naar mijn weten is er geen andere screening waar je wel of niet voor kan kiezen tijdens de 20 weken echo. Je doet de 20 weken screening-echo (hij heet ook wel SEO - structureel echografisch onderzoek), of je doet hem niet.
Ik heb van mijn verloskundige deze website meegekregen, daar zit ook een keuzehulp bij om te beslissen wat je wil en is van de Rijksoverheid. https://www.pns.nl/20-weken-echo
Hier kun je ook wat vinden over de kosten. In principe wordt het vergoed, maar je verloskundige en de plek waar je de 20 weken echo doet moeten wel aan wat voorwaarden voldoen m.b.t. je verzekering.
Echo's zijn niet gevaarlijk voor je kindje. Het risico zit er in dat je misschien slecht nieuws krijgt wat je niet had willen weten. En dat je dan minder onbezorgd van je zwangerschap kan genieten. 
Succes!!

Terug
Bovenaan