Screenings-echo

Ik heb op 27 oktober een screenings-echo. Wie heeft dit ook ondergaan en hoe is dat verlopen? Wat doen ze precies want echt duidelijk is het me niet.

Knuf,
Nephele, 18 weken zwanger
 

Hoi.

Heb laatst ook een screeningsecho gehad.
Omdat ik nogal ongerust was, daar ik geen nekplooimeting heb laten doen.
Ben pas 26, dus niet echt noodzakelijk.
Had me toen helemaal gek laten praten door de omgeving.
Dat het stom was e.d.

Krijg jij de screeningsecho op medische indicatie??
Want in principe doen ze het niet zomaar.

Bij een screeningsecho kijken ze of je kindje een open ruggetje heeft, een hazenlipje, 10 vingers en 10 tenen, etc.
Ze kijken naar de niertjes en naar de vitale functies, etc.
Je zal er zeer waarschijnlijk met een gerust gevoel vandaan komen.

Het is fijn om te weten dat dat  soort zaken allemaal goed zijn.
Niets is natuurlijk uit te sluiten, qua ziektes of down of iets dergelijks, maar het is een zeer prettig gevoel te weten dat deze dingen allemaal goed zijn!!

En het is ook zo leuk om je kindje lekker te zien "zwemmen"!

Veel succes.

Maak je niet te druk en geniet ervan!!

Liefs Lonk
 
Hai hai,

Ik ben 37 jaar dus vandaar dat ik dit laat doen. Zie er niet tegenop, ergens ben ik ook erg benieuwd om de kleine zo te zien. Mag ik je vragen hoe de behandeling gaat? Ze gaan toch via je vagina met iets naar binnen waar weer een camera'tje aan zit? En hoelang duurt het en krijg je ook foto's mee?

Knuf,
Nephele, 18 weken zwanger
 

Hoi

Ik twijfel nu of het bij mij een screeningsecho was of een 20 weken echo.
Daar schijnt verschil in te zitten.

Voor zover mij bekend gaan ze niet bij je naar binnen.
Want toen ik de echoscopiste vroeg of het in of uitwendig was, moest ze lachen en zij ze dat ze dan niks kon zien.

Heb jij ook een nekplooimeting gehad?

Groetjes  
 

en oh ja.....
Ik kreeg 1 foto mee.
Ze was niet zo scheutig!

Ze bekijken alles via het scherm. Meten 1 en ander op, etc.
Allemaal via een tv scherm.
Via je buik.




 
Hoi,

Met bijna 19 weken heb ik ook een screeningsecho gehad, op medische indicatie (vanwegen verhoogde kans op open rug).
Allereerst: het is uitwendig, je kindje is groot genoeg inmiddels (paste soms wel, soms net niet meer in 1x op het scherm).
In principe is een screeningsecho een echo 'op onderdelen'. Ze kijken dan alles na. Het hoofdje wordt gemeten, zitten er hersentjes in in aanleg, heeft het hartje 4 kamers, zijn het maagje en de blaas al gevuld (dan werken de darmen en nieren namelijk ook).
Bij ons werd expliciet het ruggetje helemaal nagelopen, maar volgens mij gebeurt dat sowieso, ze kijken ook nog naar een open verhemelte.
Kortom: je kindje krijgt een grote check-up!

Wij kregen 1 foto mee, waarbij die voor ons belangrijke rug heeeel goed in beeld was.

Groetjes,
Marije
 
Volgens mij heet een echo waarbij alles wordt gecheckt een structurele echo. Hierbij wordt alles nagekeken. Dus alle organen hoe die volgroeit zijn. Of er geen open ruggetje is. Deze echo wordt meestal op basis van een medische indicatie gedaan en duurt ongeveer drie kwartier tot een uur. Hij wordt meestal gedaan bij een zwangerschap van 20 weken. Ik heb vandaag een nekplooimeting laten doen. En alles was goed, nu krijg ik 5 dec de structurele echo
 
Bij mij was de screeningsecho (met 20 weken) wel gedeeltelijk inwendig, maar dat kwam door de ligging van het kindje. Anders kon ze het hoofdje (hersentjes) niet goed bekijken. Verder ging alles via de buik. Ik vond het erg prettig dat alles werd nagekeken. Ook voelde ik hem op dat moment nog niet, dus het was fijn om te zien en horen dat alles goed was.  
Ik moet alleen met 32 weken nog eens komen omdat de  placenta te laag lag - gaat ws vanzelf omhoog, maar  ze wilde het toch even checken. Voor ons weer een kans om de kleine te zien ;-))  Het is ook genieten natuurlijk (als alles goed is).


 
Terug
Bovenaan