Screeningsecho

Ik lees hier en in boeken e.d. vaak dat vrouwen rond de 20 weken een "screeningsecho" krijgen. Is dat standaard of moet je daarom vragen? Het lijkt me namelijk wel leuk om de vorderingen te zien. Als de vk het niet doet, dan laat ik een pretecho maken. Maar als de vk het doet, scheelt het aanzienlijk in de kosten.
 
In nederland is dat niet gebruikelijk. Ik had bij 10 weken een echo en daarna niet meer in principe. Ik heb wel bij 32 weken een echo gehad omdat ik een vleesboom bleek te hebben. Ze doen het verder dus meestal alleen als er een medische indicatie is
 
Volgens mij hangt het af van de verloskundige praktijk. Bij ons is het sinds kort gebruikelijk een echo alleen nog maar te doen bij 18 weken, terwijl ander vk's kiezen voor de 13e week. In de 18e week kan er meer gezien worden als mogelijkopen rug en andere groeiafwijkingen terwijl in de 13e week eventueel nekplooimetingen kunnen plaatsvinden. Ook zijn er vk die gebruik maken van twee echo's. De 13e week noemt men meestal termijnecho en de latere een routine echo.
 
de vk doet het niet voor niets. alleen als ze denkt dat er afwijkingen zijn ofzo of complicaties, dan krijg je een screeningsecho.
dus als alles in orde is, wordt het een pretecho.
veel plezier. groetjes van sandy
 
ik heb een echo gehad bij 6 11 en 20 weken en heb nergens om moeten vragen misschien omdat ik eerder een miskraam heb gehad maar dnek idd ook dat het verschilt per praktijk ik moest bijv. naar t ziekenhuis toe want bij mijn vk maken ze geen echo's
 
termijnecho=een recht= tm 13 weken (k had hem met 8 weken)
met 12 weken evt nekplooimeting (bij medische indicatie alleen)
en je zegt het zelf al: een sceeningsecho is niet voor 'leuk' maar voor een medische indicatie. Bij 20 weken krijg je die dan
Een pretecho is meer voor de lol maar ook dara kun je natuurlijk medische dingen op zien.
 
Terug
Bovenaan